نسخه چاپی

تسلط كامل ارتش سوریه بر درعا

ارتش سوریه در جدیدترین دستاورد خود موفق به تسلط بر درعا شد و منطقه‌ای راهبردی را به آغوش این كشور بازگرداند.

به گزارش نما، روز ۱۲ جولای ۲۰۱۸ وارد منطقه درعاالبلد شد و پرچم این کشور را پس از حدود هفت سال از سیطره گروه‌های مسلح بر آن در این منطقه به اهتزاز درآورد. این پس از تسلیم گروه‌های مسلح رخ داد.

اهتزاز پرچم سوریه و خشکاندن تروریست‌ها پس از هفت سال در شهر درعا صورت می‌گیرد اهتزاز پرچم سوریه و خشکاندن تروریست‌ها پس از هفت سال در شهر درعا صورت می‌گیرد و این شهر به طور کامل از تروریست‌ها و گروه‌های مسلح پاکسازی شد. نیرو‌های ارتش سوریه پس از فروپاشی گروه‌های مسلح و پس از اینکه این گروه‌ها شکست را در پایانی بی حاصل باور کردند، وارد درعا شدند.

نکته قابل توجه در آزادسازی شهر درعا و دیگر مناطقی که ارتش سوریه بر آن‌ها مسلط شد این است که این مناطق مذکور به مثابه گنج راهبردی برای تروریست‌ها محسوب می‌شدند.

آنچه در جریان آزادسازی درعا نگاه‌ها را به سوی خود معطوف می‌کرد؛ استقبال گسترده ساکنان از نیرو‌های دولتی بود که این نمایانگر میزان رنج و سختی است که ساکنان از اقدامات تروریست‌ها طی سالیان گذشته متحمل شده بودند. تروریست‌ها در سال‌هایی که این مناطق تحت اشغال آن‌ها بود با وعده‌های دروغین به آن وارد شدند، اما تنگنا‌های فراوانی برای مردم ایجاد کردند و هم اینک مردم درعا احساس خوشحالی می‌کنند که دیگر کابوس تروریست‌ها و گروه‌های مسلح وجود ندارد.

حدود نود درصد از مساحت استان درعا با سرعت چشمگیری آزاد شده است و این بر اثر صلابت و آتش سنگین و دقیق نیرو‌های ارتش سوریه روی مواضع تروریست‌ها بود که به فروپاشی مواضع تروریست‌ها و مجبور کردن آن‌ها به ورود به روند مصالحه منجر شد.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه آزادسازی کامل درعا را کمترین خسارت اعلام کرد.

درعا کجاست و چرا اهمیت دارد؟

استان درعا (به عربی: محافظة درعا)، نام استانی در کشور جمهوری عربی سوریه است. این استان در جنوب کشور واقع است. این استان، از شمال به استان ریف دمشق، از جنوب به کشور اردن، از مغرب به استان قنیطره و از مشرق به استان سویداء محدود شده‌است. استان درعا منطقه‌ای بیابانی است که به سهل حوران معروف است. مساحت این استان در حدود ۳۷۳۰ کیلومتر مربع می‌باشد.

منطقه باستانی درعا که دشت معروف 'حوران' نیز در آن قرار دارد، با ۳ هزار و ۷۳۰ کیلومتر یکی از ۱۴ استان سوریه است که با توجه به مساحت کم آن بیش از یک میلیون نفر از جمعیت ۲۲ میلیونی سوریه را در خود جای داده و با توجه به فاصله کمتر از ۵۰ کیلومتری آن با دمشق از مناطق پرجمعیت این کشور به شمار می‌رود و شهر 'بصری شام' و آمفی تئاتر باستانی بصری شام در این استان قرار دارد.

راهبردی بودن موقعیت جغرافیایی درعا در طول تاریخ، وجود برخی تاسیسات نظامی سوریه در این منطقه به جهت نزدیکی با سرزمین‌های اشغالی است راهبردی بودن موقعیت جغرافیایی درعا در طول تاریخ، وجود برخی تاسیسات نظامی سوریه در این منطقه به جهت نزدیکی با سرزمین‌های اشغالی به منظور مقابله احتمالی با تجاوزات آن، وجود یکی از مناطق آزاد اقتصادی در این استان، شهرک صنعتی و هم مرز بودن آن با اردن به عنوان دروازه تجارت این کشور با اروپا با بزرگراه ترانزیت مهم متصل به 'حلب' در شمال سوریه به عنوان یکی از منابع درآمد اقتصاد این کشور و اردن موجب شده تا درعا به یکی از مناطق مهم سوریه تبدیل شود.

استان درعا یکی از استان‌های مهم و راهبردی سوریه محسوب می‌شود که منطقه‌ای راهبردی برای حامیان تروریست‌ها برای وارد کردن سلاح به داخل سوریه از طریق اردن محسوب می‌شد.

بحران سوریه از این شهر آغاز شد و این شهر از حیث نزدیکی به جاده‌های استراتژیک و راهبردی در جنوب غربی سوریه دارای اهمیت زیادی است. تسلط بر این شهر به مثابه درهم شکستن توطئه ضد سوریه است. تسلط بر درعا به مثابه پایانی بر وعده‌های تروریست‌ها به ساکنان بود. مردم منطقه دریافته اند که آنچه تروریست‌ها وعده داده بودند سرابی بیش نبود. بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ به خاطر وجود برخی زمینه‌ها مانند هم مرزی با اردن و شیطنت‌های این کشور در همکاری با برخی طرف‌های حامی تروریست‌ها آغاز شد و شهر درعا به عنوان مرکز استان درعا چند بار از ابتدای بحران بین تروریست‌ها و ارتش سوریه دست به دست شد.

آزادسازی درعا به مثابه ضربه‌ای مهلک به گروه‌های مسلح و تروریستی و حامیان آن محسوب می‌شود، زیرا پایگاه مهم آن‌ها برای تهدید پایتخت سوریه بود. برکسی پوشیده نیست که درعا و جنوب سوریه گذرگاه امنی برای ورود تروریست‌ها و مزدوران به سوریه بود. حمایت‌های مالی و تسلیحاتی به تروریست‌ها از این منطقه در جنوب می‌شد.

از نظر اقتصادی نیز آزادسازی درعا از اهمیت به سزایی برخوردار است و این در وهله نخست به بحث کشاورزی آن مربوط می‌شود و در ثانی جاده بین المللی گشوده می‌شود و آن جاده بیروت-دمشق- امان است که بازگشت رونق و شکوفایی اقتصادی سه کشور لبنان، سوریه و اردن را به دنبال دارد.

در واقع تسلط دولت سوریه بر درعا کمک بزرگی به اردن می‌کند تا با توجه به بحران اقتصادی حادی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند بتواند از طریق گذرگاه نصیب سر و سامانی به اقتصاد خود بدهد. از همین رو بود که اردن تلاش زیادی کرد میان گروه‌های مسلح و روسیه به عنوان واسطه عمل کند تا شریان اقتصادی اش یعنی جاده بین المللی که اردن را به سوریه و لبنان مرتبط می‌کند باز کند.

از نگاه تحلیلگران و ناظران امور سوریه؛ آزادسازی درعا از گروه‌های مسلح ضربه مهلکی به رژیم صهیونیستی که حامی گروه‌های تروریستی و توطئه‌ها علیه سوریه است، محسوب می‌شود. گواه این حمایت گسترده نیز مقادیر زیاد سلاح سنگین و متوسطی است که گروه‌های مسلح برجای گذاشته اند و بیشتر آن‌ها ساخت اسرائیل و آمریکاست.

علت نگرانی تل آویو هم به این موضوع مربوط می‌شود، زیرا برگه و کارت مهمی را از دست داده است. آمریکا و اسرائیل روی گروه‌های مسلح در جنوب سوریه برای فشار بر دولت سوریه حساب کرده بودند. نزدیکی درعا و متصل بودن آن به جولان اشغالی حائز اهمیت است، زیرا رژیم صهیونیستی با تحت فشار قرار دادن آمریکا سعی داشت به حاکمیت خود بر این سرزمین اشغال شده سوریه رسمیت ببخشد. اما هم اکنون امید‌های تل آویو به یاس تبدیل شده است، زیرا همه اهدافی که به دنبال آن بود، نقش برآب شده است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی کارت و برگ مهمی را در این منطقه حساس از دست داده اند. واشنگتن زمانی که دریافت گروه‌های مسلح در جنوب سوریه نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، دیگر آن‌ها را رها کرد تا آن‌ها خود را میان جنگیدن بی حاصل با ارتش سوریه یا تن دادن به مصالحه ببینند.

به هر حال قدر مسلم آن است که ارتش سوریه پیروزی چشمگیر دیگری اینبار در جنوب سوریه به دست آورد و معارضان سوری یکی دیگر از برگه‌های خود را از دست دادند تا آرام آرام به شکست کامل نزدیک شوند. ارتش سوریه با فشار نظامی و آتش سنگین زمینه را برای تن گروه‌های مسلح و تروریستی به مصالحه فراهم کرد. در واقع افول معارضان سوری که از سال ۲۰۱۴ شروع بود به سرعت پیشرفت و آن‌ها برگ برنده‌های خود را یکی پس از دیگری از دست داده اند.

۱۳۹۷/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...