نسخه چاپی

بهرام قاسمی: ترامپ زیاد حرف می‌زند

سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان می‌گوید كه ایران به واسطه پوتین پیامی برای ترامپ ندارد و چنین بحثی با دولت روسیه نداشته‌ایم.

به گزارش نما، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ابتدای کنفرانس خبری امروز خود، سومین سالگرد دستیابی به برجام و این روز را که روز تعامل و گفتگو با جهان ثبت شده است، تبریک گفت.

قاسمی در ادامه با اشاره به جام جهانی فوتبال و قهرمانی فرانسه در این مسابقات گفت: فوتبال امروز به عنوان فقط ورزش نیست، بکه یک موضوع مردمی و جهانی است و نشانه‌ای است برای استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها، استفاده بهنگام از دفاع و تهاجم را می‌توان هوشمندانه استفاده کرد. به دولت و مردم فرانسه قهرمانی در جام جهانی و به دولت و مردم کرواسی نایب قهرمانی را تبریک می‌گویم.

ایران پیامی به واسطه پوتین برای ترامپ ندارد

وی در خصوص دیدار امروز پوتین و ترامپ و شایعه انتقال پیام ایران به ترامپ از طریق پوتین گفت: چنین چیزی وجود ندارد و ما پیامی برای آقای ترامپ نداریم و در این خصوص با دولت روسیه چنین بحثی نداشتیم.

محتوای مذاکرات ولایتی و پوتین رسانه‌ای نشده است/ تنها بحث سرمایه‌گذاری در بخش نفتی رسانه‌ای شده است

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص واکنش روس‌ها به اظهارات ولایتی گفت: من فکر نمی‌کنم محتوای مذاکرات منتشر شده باشد. محتوای مذاکرات مربوط به گفتگوی دو ساعته با آقای پوتین و دیگر مقامات روس بوده، فکر نمی‌کنم، محتوای آن منتشر شده باشد. آنچه در رسانه‌ها مطرح شد فکر نمی‌کنم که صورت و محتوای مذاکرات بوده باشد. در این جلسه طیف گسترده‌ای از [مسائل] مطرح شد. آنچه در رسانه‌ها مطرح شد بحث سرمایه‌گذاری در بخش نفتی ایران بود و طرفین تعابیر خود را منطبق بر سیاست خارجی خود مطرح کردند.‎

قاسمی در ادامه در خصوص ارائه پیام‌های رئیس جمهوری به سران دیگر کشورها گفت:‌ فکر می‌کنم اولین سفر را آقای کمال خرازی پیام رئیس جمهور را به ایتالیا، واتیکان و اسپانیا بردند، خانم ابتکار به اندونزی و مالزی رفتند. رئیس دفتر رئیس جمهوری به ترکیه رفتند. آخرین مورد تا الان سفر آقای ولایتی به روسیه بود که اخیرا مطرح شد و مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. این سفر پیامی هم از سمت مقام معظم رهبری برای‌آقای پوتین داشت که در این دیدار به ایشان ارائه شد.

خبرسازی گفتگوی مستقیم ولایتی و نتانیاهو کار رسانه‌های جعلی و دروغ‌پرداز است

وی در خصوص خبر رسانه کویتی در خصوص همزمانی سفر ولایتی و نتانیاهو و تعبیر گفتگوی غیرمستقیم، گفت: فکر می‌کنم برای هر کسی که سیاست‌های ایران آشنا باشد، این بیشتر شبیه طنز و شوخی شبیه است و چنین چیزی به هیچ وجه نمی‌تواند درست باشد و من تکذیب می‌کنم. بحث نامربوط و غلطی است. چنین رسانه‌ها و جریده‌های جعلی و فیکی داریم که در زمینه دروغ پردازی‌ها فعالیت می‌کنند.

درباره صحت و سقم بحث نفت در برابر کالا نمی‌توانم اظهار نظر کنم

وی در خصوص بحث نفت در برابر کالا که توسط روس‌ها مطرح شد، گفت: من این را از مقامات روس شنیدم و درباره صحت و سقم این خبر و صلاحیت این مقام روس نمی‌توانم اظهار نظر کنم. قطعا نیاز به تبادل هیئت و گفتگو و رسیدن به توافق و قرارداد هست که فکر می‌کنم که این می‌تواند مسیر طولانی باشد. و فکر می‌کنم که سیاستمداران می‌توانند مواضع خود را مطرح کنند.

تمرکز وزارت خارجه بر مباحث اقتصادی

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نقش‌آفرینی معاونت اقتصادی وزارت خارجه گفت:‌ بحث اقتصاد بحث مهمی است و از گذشته مطرح بوده و فقط بحث امروز نیست. در مورد صادرات غیرنفتی، بازارهای مشخصی برای ما وجود دارد. احتمالا اولویت‌هایی می‌تواند برای ما در اقصی نقاط جهان وجود داشته باشد. اینکه ایران بتواند به آن کشورها صادرات غیرنفتی داشته باشد. سیاستی که در تهران طی دو سه سال اخیر دنبال شده، تمرکز بر بخش اقتصادی هم هست و معاونت اقتصادی در وزارت خارجه ایجاد و این بخش فعال شده است. و در سفرهای آقای دکتر ظریف، علاوه بر سفرهای سایر وزرا، ما بخش‌های دولتی و غیردولتی را به همراه هیئت‌ها داشته‌ایم. برنامه کلی برای همه نمایندگی‌های ایران با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشورهای مورد نظر موجود است. عوامل دیگری قطعا وجود دارد که بخشی از آنها داخلی مثل کیفیت و قیمت و قابل رقابت بودن، و بخشی هم عوامل خارجی است.‎

امیدواریم طی روزها و هفته‌های آینده بسته یا پیشنهادات اروپا را دریافت کنیم

قاسمی در خصوص وضعیت آتی برجام گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام و علاقمندی و اصراری که در سازمان ملل، جامعه بین‌المللی، چین و روسیه و سایر کشورها که برجام به عنوان دستاورد دیپلماسی باقی بماند، ایران این بحث را مطرح کرد که برجام قرار بوده منعقد شود برای اینکه ایران بتواند از یک سری مزایای پیش‌بینی‌شده استفاده کند. لذا با توجه بع مجموعه مباحث که وجود داشت و علاقمندی اتحادیه اروپا، مذاکرات کارشناسی ما بعد از سفر آقای ظریف آغاز شد، و یک جلسه در تهران برگزار شد و در سطوح مختلف جریان داشت. حدود دو هفته پیش در اجلاس وین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا موضوع مجددا بحث شد و تا حدی برخی از معضلات و موانع قرار شد بحث شود، کار شود و مواردی که ایران نکته داشت، قرار شد این کشورها روی انها کار کنند. فرصتی داده شد که روی این بسته کار بیشتری شود و تا سعی کنند رضایت ایران ار جلب کنند. منتظریم در روزها و هفته‌های آینده بتوانیم شاهد بسته یا پیشنهاداتی باشیم که بتواند ایران را در همه عرصه‌هایی که در طول مذاکرات مطرح کردیم و برای ما اهمیت دارد، بتوانند آن را جلب کنند و بتوانیم به یک تفاهم منصفانه برسیم. همه مسائل به این برمی‌گردد که تصمیم نهایی در عمل چگونه باشد و پیشنهادات نهایی تا چه حد راضی کننده و کمک کننده باشد. در آن مقطع و پس از دریافت پیشنهادات نهایی این بحث در کشور مطرح خواهد شد.

هند شریک و همکار قدیمی ایران است

قاسمی در خصوص سفر عراقچی به هند و اینکه درباره نفت گفتگو می‌شود یا نه، گفت: سفر آقای عراقچی در چارچوب دیدارهای سیاسی دوره‌ای و مرتب است که با بسیاری از کشورها در طول سال داریم و به نوبت در دو پایتخت انجام می‌شود و مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی مورد بررسی قرار می‌گیرند. حتما موضوعات متعددی در حوزه‌های مختلف دوجانبه‌ای، سیاسی و منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد. هند یکی از شرکای ماست و سابقه همکاری ما دیرینه است و ما روابط گسترده و مطلوبی را با هند داریم و امیدواریم که بتوانیم در دوران آینده بتوانیم این همکاری‌ها را حفظ کنیم و به پیش ببریم.‎

ترامپ زیاد حرف می‌زند؛ تجربه نشان داده به صفر رساندن صادرات نفت ایران میسر نیست

وی در خصوص اظهارات آمریکایی‌ها مبنی بر به صفر رساندن فروش نفت ایران و تلاش‌های تهران در این خصوص گفت: آقای ترامپ زیاد صحبت کرده‌اند و آرزوهای زیادی دارند، ولی قطعا این ادعا و تلاش برای صادرات نفت ایران را متوقف کنند و به صفر برسانند، گزافه‌گویی است و شدنی نیست، تجربه گذشته در موارد بسیاری این را نشان می دهد که در جهان امروز میسر نیست. ما با همه شرکای سیاسی و اقتصادی خود، مشتریان نفتی و غیرنفتی، در تماس مستمر هستیم و از همه ابزارها و امکانات برای خنثی کردن توطئه ها و تلاش های خصمانه آمریکا تلاش می کنم. امیدوار هستیم که نهیتا با موفقیت های خوبی این دوران را سپری کنیم. ‎

۱۳۹۷/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...