نسخه چاپی

علاج افسارگسیختگی قیمت‌ها!

عکس خبري -علاج افسارگسيختگي قيمت‌ها!

نكته تعجب‌برانگیز برای كارشناسان اقتصادی در بررسی علت صعود قیمت ارز و طلا و سكه این است كه قیمت‌ها در این بازار در حالی بالا می‌رود كه با هیچ یك از تئوری‌های علم اقتصاد همخوانی ندارد. از نظر كارشناسی دو عامل تعیین‌كننده قیمت‌ها یعنی نرخ تورم و حجم خلق پول(نقدینگی) كنترل شده و افزایش نرخ ارز طی ماه‌های گذشته بیش از انتظار بوده است

اقتصاد علم شناخت عرضه و تقاضای بازار است و قابلیت زیادی برای رفتار و پیش‌بینی‌های علمی لااقل در مقایسه با دیگر حوزه‌ها دارد، اما تحولات این روزهای قیمت ارز و سکه و طلا، این بازار را همچنان در کانون توجهات و نگرانی مردم و مسئولان قرار داده است. علل افسارگسیختگی قیمت‌ها اولین و مهم‌ترین پرسشی است که طرح می‌شود؛ چراکه حل مسئله نیز در گرو فهم علت‌هاست.
نکته تعجب‌برانگیز برای کارشناسان اقتصادی در بررسی علت صعود قیمت ارز و طلا و سکه این است که قیمت‌ها در این بازار در حالی بالا می‌رود که با هیچ یک از تئوری‌های علم اقتصاد همخوانی ندارد. از نظر کارشناسی دو عامل تعیین‌کننده قیمت‌ها یعنی نرخ تورم و حجم خلق پول(نقدینگی) کنترل شده و افزایش نرخ ارز طی ماه‌های گذشته بیش از انتظار بوده است؛ از این رو بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات بازار ارز و طلا در دوره مسئولیت جدید اطلاعیه‌ای صادر کرد و این تحولات را غیر عادی دانست که تناسبی با واقعیات اقتصادی و توان ارزی کشور ندارد. شاید توجه به نکات زیر مفید باشد:
1ـ سامان‌بخشی به اوضاع بازار ارز مطابق با نظر کارشناسان زمانی سه تا چهار ماهه برای نتیجه‌بخشی سیاست‌های رئیس جدید می‌طلبد مشروط بر اینکه همه ارکان دولت و حاکمیت با قدرت هرچه تمام‌تر و هماهنگ‌تر پای کار باشند.
2ـ اینکه بخشی از علت رشد قیمت‌ها ناشی از توطئه دشمنان و در راستای ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی مردم است، شکی نیست؛ اما این بخشی از واقعیت امروز ماست و باید با توجه به این مسئله به برنامه‌ریزی و ترسیم اقدامات بازدارنده دست زد. البته دولت در تبیین موضوع برای جامعه به همراهی و کمک رسانه‌ها و تریبون‌ها نیاز دارد.
3ـ مهم‌تر از تغییر افراد تغییر رویکردها و سیاست‌هاست. باید با لحاظ شرایط، کانون توجهات مسئولان به داخل و فعال‌سازی جلوه‌های اقتصاد مقاومتی معطوف شود. به استعدادهای جدید و بومی مجال مانور ولو ریسک‌پذیر داده شود. همچنین، امید به رفع مشکلات و موانع یکی پس از دیگری در جامعه ایجاد شود. این امر مستلزم یکدست‌تر شدن تیم اقتصادی دولت است و برای رسیدن به وضعیت مطلوب اقتصادی، دولت باید عزم و اراده جدی‌تری از خود نشان دهد.

۱۳۹۷/۵/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...