نسخه چاپی

عاقبت وحشتناك ترك امر به معروف و نهی از منكر

حجت‌الاسلام ریاضت با اشاره به لزوم توجه به امر به معروف و نهی از منكر، از عاقبت ترك این فرائض الهی گفت.

به گزارش نما، حجت الاسلام و المسلمین محمود ریاضت سخنران و کارشناس مسائل دینی – قرآنی، درباره لزوم توجه امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه از فرائض الهی است که یکی اصل از واجبات دین و دیگری از دهگانه‌های فروع دین ماست. در روایات بسیاری آمده که امر به معروف و نهی از منکر از قوام همه واجبات دین است، به این معنی که اگر امر به معروف و نهی از منکر به طور صحیح تبلیغ و اجرا شود، جامعه به سمت پیشرفت سوق داده خواهد شد. همچنین خداوند در قرآن کریم یکی از علت برتری مسلمانان را نسبت به دیگر ادیان همین فریضه الهی امر به معروف قلمداد می‌کند و امیرالمومنین (ع) در یکی از احادیثشان می‌فرمایند: «امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید، چراکه ترک این امر باعث تسلط اشرار بر شما می‌شود و به دنبالش به دلیل اثر وضعی‌ که ایجاد می‌کند، دعاهایتان مستجاب نمی‌شود.»

وی با تاکید بر اینکه اگر امر به معروف و نهی از منکر باید اصولی و راه‌های صحیح پیش رود، بیان کرد: هم در گذشته و هم در حال حاضر امر به معروف ونهی از منکر اگر به نزاع و درگیری ختم می‌شود به این دلیل است که به شیوه صحیح بیان نمی‌شود. ما اگر طبق شرایط و مراحلی که در دین و شرع ما آمده امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهیم، نه تنها باعث درگیری و نزاع نمی‌شود بلکه اثری مثبت در جامعه خواهد داشت و منجر به جذب حداکثری افراد آن کشور می‌شود. اما متاسفانه تبلیغ ما برای امر به معروف و نهی از منکر همراه با چند منکر است، یعنی خیلی وقت‌ها اگر میخواهیم نهی از منکر کنیم، چون روش‌های اصولی آن را بلد نیستیم و شناخت و معرفت درستی نداریم، نهی از منکر ما همراه با انجام دادن چند منکر دیگر توسط خودمان است. به همین سبب اولین گام برای وجوه امر به معروف و نهی از منکر آن چیزی است که باید شناخت به معروف و منکر داشته باشیم.

این سخنران و کارشناس مسائل دینی - قرآنی با اشاره به شرایط موجود در جهان نسبت به شناخت امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: متاسفانه در طول چند سال گذشته کسانی متولی امر به معروف شدند که شناخت لازم را بر مسئله امر به معروف و نهی از منکر نداشتند، البته باید دقت داشته باشیم به خودی خود اگر نهی از منکر از راه درست تبیین نشود باعث درگیری و نزاع می شود. ما باید توجه داشته باشیم که در نهی از منکر آن عمل ناشایست را نهی کنیم نه فرد خاطی را. به طور مثال ما امروز در جامعه، بی حجابی را نفی نمی‌کنیم، بلکه افراد بی حجاب را نهی می‌کنیم. مقام معظم رهبری چندی پیش نسبت به خانمی که بدون پوشش مدنظر انتظامات در دیدار رهبری حضور داشت، گفتند: «این خانم دلشان با ماست، آمده تا در این مراسم حضور داشته باشد. دلش با ماست و فقط عملش نادرست است.»؛ روزی یاران امام صادق(ع) به حضرت گفتند:« آقا جان! از شیعیان شما کسانی هستند که کارهای ناشایستی از آنها سر می زند، ما می توانیم با آنها قهر کنیم و دوری بجوییم؟»، حضرت فرمودند: «از خودشان نه، اما از اعمال آنها می توانید دوری کنید.»؛ درواقع ما می توانیم از اعمال زشت و منکر دوری کنیم و قهر آمیز برخورد کنیم، نه افراد.

حجت الاسلام والمسلمین ریاضت با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) نسبت به شیعه دوازده امامی گفت: شرط اول شناخت امر به معروف و نهی از منکر، تسلط بر امور است، در همین راستا امام رضا(ع) می فرمایند: «اگر مردم دنیا، لطافت کلام ما (ائمه اطهار) را درک می کردند ،همه شیعه دوازده امامی می شدند.» اما علت اینکه امروز شیعه دوازده امامی در اقلیت قرار دارد، برخورد سلیقگی و گرایشی مردم به جهان نسبت به مذهب و اسلام است. امروز تعبیری وجود دارد که می گویند جوانهای ما دین گریز شدند، اما باید گفت جوان ها دیندار گریز شدند. چون من دیندار خودم را اصل و دین و مذهب را متن می دانم. پیش از این جورج بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا تعبیری داشت که می گفت «هرکه ماست، از ما است و هرکه جدای از ماست، تروریست است.»

وی با اشاره به اینکه امروز ۲۶ نهاد رسمی در دولت وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه ایفا می‌کنند، تاکید کرد: امروزه در کشور

۲۶ نهاد وجود دارد که از دولت بودجه رسمی می‌گیرند تا در جامعه امر به معروف و نهی از منکر کنند و عفاف و حیا در جامعه گسترش دهند، اما همه براساس سلیقه خودشان عمل می‌کنند، ما نسبت به شیوه صحیح امر به معروف و نهی از منکر دچار جهل شده‌ایم. دین به ما گفته است برای جلوگیری از بی حجابی و بی عفتی نیایید گشت ارشاد بگذارید. حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می‌فرمایند: «شما اگر جلوی فساد را در جامعه بگیرید، بی حجابی و بی عفتی در جامعه ریشه کن می‌شود.» اما ما در این ۲۰ سال چه کردیم؟ با نام‌های مقدس اهل بیت(ع) موسسه مالی و اعتباری تأسیس کردیم و دزدی و اختلاس و .. زیاد شد، به دنبالش هم گشت ارشاد و ایست بازررسی می گذاریم که روز به روز شرایط اجتماعی جامعه بدتر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین ریاضت با تاکید بر اینکه گام اول در امر به معروف و نهی از منکر شناخت معروف و منکر است، گفت: در حال حاضر با منکر انتخاباتی درگیر هستیم و گشت ارشاد را ابزاری برای جذب مردم به جناح بندی های سیاسی کرده ایم، درحالی که دغدغه هیچ کدامشان بی حجابی و بی حیایی در جامعه نیست. همانطور که پیش از این گفتیم بنا به خطبه فدکیه حضرت زهرا (س)، «هرچه بیشتر جلوی دزدی و فساد در جامعه گرفته شود، عفت و حیا در جامعه بیشتر گسترش پیدا می‌کند.»

۱۳۹۷/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...