نسخه چاپی

تركیه درگیر بحران سیاسی ارز

ئیس پارلمان تركیه امروز گفت كه بحران بازار ارز در این كشور، نه اقتصادی، بلكه سیاسی و حاصل اقدامات مخفی برخی كشورها است.

به گزارش نما، ایلدیریم طی سخنرانی در همایش سفرای این کشور در آنکارا، گفت: «مردم ما چنین بازی‌هایی را قبلا تجربه کرده‌اند. این مشکلی نیست که ما نتوانیم به آن غالب شویم. ما از این بحران پیروز بیرون می‌آییم».

به نوشته روزنامه «ینی شفق» وی با بیان اینکه ترکیه در یک محاصره اقتصادی قرار گرفته، توضیح داد: «نوسانات نرخ ارز را نمی‌توان با شاخص‌های اقتصادی ترکیه توضیح داد. اساس این اتفاقات، سیاسی است نه اقتصادی».

رئیس پارلمان ترکیه همچنین تاکید کرد که این کشور با هر محدودیت و تحریم اقتصادی که بخاطر برخی تسویه حساب‌های سیاسی اعمال می‌شود، مقابله خواهد کرد.

روز گذشته «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور با «خائن» توصیف کردن اخلالگران بازار ارز، تاکید کرد ترکیه هدف تروریسم اقتصادی قرار گرفته اما این سناریوها را خنثی خواهند کرد.

ایالات متحده چهارشنبه 10 مرداد «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه را به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی تحریم کرد. (+) درپی این اختلافات و تحریم‌های آمریکا بود که ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا در سرازیری قرار گرفت.

طی هفته های اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا دستخوش کاهش نسبی شده است تا جایی که ادروغان از مردم ترکیه خواسته دلار، یورو و طلاهای خود را به لیر تبدیل کنند تا دست دولت برای مقابله با بحران بازتر باشد. هم‌اکنون هر 6.5 لیر ترکیه معادل با یک دلار آمریکا است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین روز جمعه ۱۹ تیر با دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه، گفت روابط واشنگتن و آنکارا در حال حاضر اصلا خوب نیست.

۱۳۹۷/۵/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...