نسخه چاپی

گزارشی از ساخت یك بازی ایرانی با محوریت معماری ایرانی-اسلامی

معماری بازی با انگاره

عکس خبري -معماري بازي با انگاره

در بازی انگاره یك سری پازل وجود دارد و در عین حال امكاناتی وجود دارد كه بازی را از پازل بودن در می‌آورد و فرد می‌تواند هر طرحی را كه خودش مد نظر دارد ترسیم كند. مثلا می‌شود طرح‌هایی را به‌دست آورد كه بتوان آن‌ها را روی پاكت چاپ كرد.

سیدحسین قائمی- «انگاره» نام یک بازی جدید و منحصر به فرد ایرانی است که یک بازی ویدیوئی درباره حرکت و هندسه محسوب می‌شود. با انگاره می‌توان به ابعاد مختلف معماری ایرانی-اسلامی سفری شگفت‌انگیز را تجربه کرد و بدون نیاز به مهارت در ریاضی و هندسه اشکال و طرح‌های خارق‌العاده‌ای را خلق کرد.

«انگاره» تاکنون توانسته در جشنواره بازی‌های مستقل سانفرانسیسکو (IGF)، جشنواره IndieCade لس آنجلس، جشنواره GDC سانفرانسیسکو، نمایشگاه SOWN توکیو، جشنواره HOPLAY بیلبائو، ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران و جشنواره جوان خوارزمی انتخاب شده و جوایزی را کسب کند.

در این گزارش به ابعاد مختلف ساخت این بازی ایرانی می‌پردازیم. بهرامی در خصوص هدف و انگیزه از ساخت این بازی به رسانه‌ها گفته است: فرهنگ ایرانی و غرب آسیا در صنعت گیم خیلی خوب نمایش داده نمی‌شود. بازی‌های غربی فرهنگ این منطقه را خیلی بد نشان می‌دهند و به موضوعات این منطقه به‌طور غلط می‌پردازند. مثلاً شما بازی‌هایی را که درباره غرب آسیا ساخته می‌شود اگر ببینید همیشه درباره یک عده است که قرار است کشته شوند.

در صورتی که فرهنگ ما خیلی غنی‌تر از آن است که فقط درباره جنگ و این گونه مسائل بخواهیم برایش بازی بسازیم. البته به دلیل اطلاعات کم آن‌هاست که این اتفاق می‌افتد. خارجی‌ها خیلی درباره ما اطلاعات درست ندارند و تحقیق خاصی هم انجام نمی‌دهند که نتیجه این مسئله می‌شود تولید بازی‌های این گونه. متأسفانه ما هم وقتی می‌خواهیم بازی بسازیم گاهی راه آن‌ها را می‌رویم. یعنی صرفاً یک کپی از بازی‌های آن‌ها می‌سازیم. همین‌ها موجب می‌شود شرایط کنونی به وجود بیاید. یعنی یک سری بازی که فقط راجع به کشت و کشتار آن هم در منطقه غرب آسیا است. من خیلی دوست داشتم که از طریق بازی بگویم در این منطقه خیلی اتفاقات دیگر هم در حال افتادن است و یا پیش از این افتاده است. مثلاً درباره معماری این منطقه که هیچ کجای دنیا نمونه آن را نمی‌توانیم ببینیم. معماری و هنر منطقه غرب آسیا برای بنده موضوع جالب‌تری است تا داستان‌هایی که دیگران برای ما ساخته‌اند.

از دیگر نکات جذاب این بازی این است که در این بازی اصلاً نیازی نیست شما با فرمول‌های ریاضی کار بکنید و حتی آن‌ها را بلد باشید. شاید یک نفر به فرمول‌های ریاضی تسلط کافی نداشته باشد اما در عین حال تجسم هندسی او بهتر از هر ریاضی دانی باشد. در این بازی سازنده به این نکته توجه کرده است و در نهایت تمام اتفاقات این بازی در فضای معماری اسلامی می‌افتد. معمارانی که در طول قرون گذشته آثاری را ساخته‌اند قبل از هر چیز ریاضی‌دان بوده‌اند. اما در غرب به چنین چیزی بر نمی‌خوریم و معماری غربی تماماً به این سمت می‌رود که مثلاً انسان را در قالب یک مجسمه در یک کلیسا به نحوی جای دهد که این کار از لحاظ ریاضی هیچ گونه معنی‌ای برای هیچ ریاضی‌دانی ندارد.

در بازی انگاره یک سری پازل وجود دارد و در عین حال امکاناتی وجود دارد که بازی را از پازل بودن در می‌آورد و فرد می‌تواند هر طرحی را که خودش مد نظر دارد ترسیم کند. مثلا می‌شود طرح‌هایی را به‌دست آورد که بتوان آن‌ها را روی پاکت چاپ کرد.

این نرم‌افزار که فعلاً به صورت بازی عرضه شده است، ابتکاری کاملاً شخصی بوده است و تنها یک سری جوایز در مسابقات مختلف وجود داشته که بازی انگاره موفق شد تعدادی جایزه دریافت کند. که البته جایزه‌های قابل توجهی از لحاظ مادی نبوده و در کل حمایت خاصی از این بازی نشده است. وی در پاسخ به سوالی در مورد اقبال مخاطبان به این بازی گفت: بازی انگاره در خارج از ایران خیلی بیشتر توانسته مورد توجه باشد و حدود 10‌الی‌20 هزار نفر تاکنون آن را از نقاط مختلف دنیا خریداری کرده‌اند. در صورتی که در داخل ایران تعداد خیلی کمی حتی این بازی را می‌شناسند.

۱۳۹۷/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...