نسخه چاپی

2 كلید پیشنهادی به دكتر روحانی برای حل مشكلات

اسدالله بادامچیان

ما خود را موظف میدانیم که دولت را تضعیف نکنیم و بلکه بکوشیم که دولت بتواند وظایف خود را انجام دهد لذا راهکارهای عمده را تقدیم میکنم.

در انتخابات ریاست جمهوری احزاب و تشکلها، جریانها و جناحها، نامزد مورد نظر خود را به مردم معرفی میکنند. مردم نیز به یکی از نامزدها برای آن دوره و شرایط ریاست جمهوری مناسبتر مییابند رأی میدهند و آن کس که حائز اکثریت بود مسئولیت را بر عهده میگیرد؛ اما رئیس جمهور منتخب پس از بعهده گرفتن رئیس جمهوری، باید رئیس جمهور همه ملت باشد و اگر میخواهد دولتش مردمی باشد، باید در خدمت همه مردم قرار گیرد و اگر فقط با یک جریان یا جناح کارکرد، رئیس جمهور آن جریان و گروه می شود و نمی توان از نیروی عظیم ملت که همه

جریان ها و تشکل ها را شامل می شود بهره گیرد و دچار مشکلات فراوان می شود. همانگونه که رئیس جمهور دوم خردادی و اصلاح طلبان تا رئیس جمهور یک بخش از اصولگرایان، و بالاخره رئیس جمهور اصلاح طلبان و

اعتدالی ها. دچار این همه مشکلات شدند و کشور و مردم را هم در مشکلات گرفتار کردند.

آقای دکتر روحانی میتوانست رئیس جمهور همه باشد و از همه نیرو ها و

ظرفیت ها برای موفقیت دولت خود بهره گیرد و خواست مردم را تحقق بخشد.

اما دو خطای بزرگ کرد:

1- رئیس جمهور اصلاح طلبان و اعتدالیها شد و محدود به آنها گردید و رئیس جمهور محدود نمیتواند رئیس جمهور همه باشد.

2- به جای اتکاء به ولایت و ملت، دل به توافق هستهای با غربی ها بست و تصور کرد که غرب بازی برد – برد راقبول میکند که 50درصد بنفع ایران باشد..

نمیدانم حالا متوجه شده است که غرب به 10درصد برد ایران هم رضایت نمی دهد و از مذاکره قصد سوء استفاده خودش را دارد؟ و چون آمریکا نتوانست به دلیل رهبری ولی امر مسلمین و حضور ملت در خط ولایت، از برجام بهره مطلوبش را ببرد، یک طرفه خارج شد و حالا اروپا هم با آقای روحانی بازی میکند؛ نه اینکه مقابل آمریکا باشد و اگر موردی هم در نظرش باشد، منافع اقتصادی – سیاسی اروپاست نه اینکه بنفع ایران عملی انجام دهد.

من در بازی سیاسی، معتقد به استفاده از همه فرصتها در چارچوب منافع ملت و ایران هستم، اما بشرط آنکه بازیگری بطور صحیح و مدبرانه و با دقت به اهداف طرف دیگر باشد و فریبها را بشناسد و مدبرانه از آنها استفاده نماید.

به دلیل همین دو خطای استراتژیک آقای دکتر روحانی در چنین مخمصهای گرفتار شده است؛ راه نجات در ادامه این خطاها نیست. در جبران خطا، و بازگشت به مسیر صحیح است.

اما آیا رئیس جمهور از این دو خطا

می تواند خود را نجات دهد ؟

به نظر بنده، اگر بخواهد میتواند، و اگر بر نگردد هرروز به مشکلات سختری دچار خواهد شد.

دو راهکار صحیح :

1- رئیس جمهور بازی برجام را باشیوهای جدید در چهارچوبی تازه، و منطبق با مصالح داخلی و خارجی ادامه دهد. اما بر آن اتکاء نکند و تئوری برد- برد که باطل شده است به یک نظریه قوی راهگشا در چارچوب رهنمودهای ولی امر مسلمین تبدیل کند تا از آن مشکل خود را رهایی بخشد.

2- دولتش را – غیر از آنها که مناسب استراتژی بعدی باشند- کاملاً تغییر دهد و سیاست های غلط را کنار بگذارد. و دولتی جدید با نیروهایی دلسوز و علاقمند به نظام و کشور تشکیل دهد تا بتواند از شرّ ناکارآمدیها و شبکه سودجو و تیشه به نفع خود نجات یابد. زیرا هر سیاست صحیحی را که رئیس جمهور اتخاذ کند آنها نمیتوانند بخوبی اجرا کنند یا از آن برای پرکردن جیب خودشان، سوء استفاده میکنند و کار به سامان نمیرسد.

فذکّر ان نفعت الذکری

۱۳۹۷/۶/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...