نسخه چاپی

روش جدید تكدی‌گری در پایتخت

نوع جدیدی از تكدی‌گری رایج شده كه به گدایان نویسنده معروفند،آنها روی یك مقوا می نویسند، ندارم، بی‌پولم، زنم مریض است و..، این دسته از متكدیان حرف نمی زنند بلكه نامه می‌نویسند و جلب ترحم می‌كنند.

به گزارش نما، بحث افزایش شدید تکدی‌گری در کلان‌شهرهای کشور موضوع جدیدی نیست با این حال، هنوز هم برنامه مدون و کاملی از سوی نهادهای متولی مانند بهزیستی، شهرداری، وزارت کشور و رفاه ارائه نشده تا جایی که هنوز صحبت از وجود باندهای سوء استفاده از کودکان متکدی و وجود مافیای تکدی گری با درآمدهای چندصدمیلیونی از گوشه و کنار شهر به گوش می رسد.

چهره های متفاوتی از گدایی جلوی چشم‌مان نمایان می شود؛برخی از متکدیان در تهران سرقفلی داشته و کسی نمی‌تواند وارد محدوده فعالیت آنها شود. عده ای از آنها به صورت تیمی با هم کار کرده و سردسته دارند و به قول امروزی ها به صورت مافیایی و باندی کار می کنند.عده‌ای از متکدیان هم به صورت خانوادگی کار می‌کنند و روزانه 600 تا 700 هزار تومان درآمد دارند البته هر چقدر تعداد فرزندان بیشتر باشد میزان درآمدشان هم بالاتر می‌رود.

نوع دیگری هم از گدایی وجود دارد که به گدایان نویسنده معروفند،آنها روی یک مقوا می نویسند، ندارم، بی‌پولم، زنم مریض است، در زلزله خانه‌ام خراب شده است، این دسته از متکدیان دیگر حرف نمی زنند و مردم با خواندن این نامه به آنها کمک می‌کنند به این دسته از متکدیان گدایان نامه نویس می‌گویند.

این درحالی است که این نوع تکدی گری به قول خودشان به روز شده و هم پای جامعه باید باشد به همین دلیل این گدایان نویسنده به دستگاههای عابربانک روی آورده و دست به دامان مردمی می شوند که به هنگام استفاده از دستگاه عابربانک و خودپرداز، دلشان به رحم بیاید و همانجا در دم،پول را کارت به کارت کند.این گدایان پیشرفته شماره کارت خود را در برگه ای که روی دستگاه می چسبانند، می نویسند و عجز و ناله خود را نیز در همان نامه به نمایش می گذارند.





70درصد متکدیان غیرایرانی‌اند/وزارت کشور متولی اصلی است

حبیب الله مسعودی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در مورد وضعیت تکدی گری به فارس می گوید: طرح جمع آوری متکدیان پایتخت موضوع جدیدی نیست و طبق هماهنگی‌های گذشته در حال انجام بوده و متوقف نشده است.

وی ادامه می دهد: در این طرح که با مشارکت شهرداری انجام می شود متکدیان از سرچهارراهها جمع آوری و در سامان‌سراها به صورت موقت نگهداری می شوند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می گوید: تعداد زیادی از آنها نزدیک به 70 درصد کودکان متکدی غیر ایرانی هستند،تعدادی هم متکدیان خارجی هستند که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده اند و به تکدی گری مشغول هستند.

فرید می گوید: هر متکدی که با حکم قاضی به ما سپرده شود تحت مراقبت بهزیستی قرار می گیرد، برخی از متکدیان اصلا اهل تهران نیستند و از شهرستان های دیگر به تهران مهاجرت کرده اند که بعد از حکم قاضی به شهرستان خودشان سپرده می شوند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی می افزاید: وزارت کشور متولی اصلی سازمان‌دهی متکدیان است چراکه ساماندهی متکدیان و آئین نامه های آن برعهده وزارت کشور است، اما آنچه برعهده بهزیستی است آئین نامه کودکان است که مورد بازنگری قرار گرفته است و با استفاده از ظرفیت سایر بخش‌ها در آینده نزدیک امیدواریم شاهد حذف پدیده تکدی‌گری در پایتخت باشیم.

سال گذشته اعلام شد که مجموع درآمد سالانه‌ گدایان در تهران بدون احتساب مالیات بر درآمد و عوارض شهرداری، نزدیک به 500 میلیارد تومان است.یعنی به عبارتی این گدایان روزانه بین یک تا یک میلیارد و 500 میلیون تومان درآمد دارند.

در قانون مجازات اسلامی نیز براساس ماده 712 و ،713 تکدی‌گری جرم محسوب می‌شود بنابراین بهتر است در مواجهه با این افراد، از برخورد قهری و خشونت آمیز و دادن پول به آنها پرهیز کرد.

تکدی‌گری که در حال حاضر به شغلی پردرآمد تبدیل شده چهره شهر را از آراستگی خارج کرده به همین دلیل هرازچندگاهی برخورد و جمع آوری این افراد بیش از گذشته در فضای رسانه ای پررنگ می شود، موضوعی که البته به گفته مسئولان سازمانهای حمایتی، هیچ گاه فراموش نمی شود.

تکدی گری در تهران و در مجموع به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی به هیچ عنوان ریشه کن نمی شوند بلکه باید اقداماتی صورت بگیرد تا میزان این آسیب ها کاهش یا دستکم کنترل شود و از سوی دیگر باید در میزان مجازات این متکدیان نیز تجدید نظر صورت بگیرد.

و مردم در کنار نقش موثر رسانه‌ها در آگاه سازی باید بدانند که بسیاری از این متکدیان نه تنها وضعیت نامناسبی ندارند بلکه تکدی‌گری را به عنوان یک شغل انتخاب کرده و درآمدهای نجومی کسب می‌کنند در نتیجه برای کمک به زیباسازی چهره شهر، تضعیف روحیه گداپروری و حفظ عزت نفس در جامعه در صورت مواجهه با این افراد بهتر است به جای دادن پول، به سازمانهای متولی معرفی شوند.

۱۳۹۷/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...