نسخه چاپی

افزایش قیمت نفت با وجود مذاكرات جدید اوپك و غیراوپك

قیمت نفت در معاملات پرنوسان روز جمعه تحت تاثیر خبر مذاكره تولیدكنندگان بزرگ برای افزایش جدید تولید به منظور جبران افت عرضه ایران، بخشی از رشدش را از دست داد با این حال در قیمت بالاتری بسته شد.

به گزارش نما، گزارش‌های منتشره حاکی از این است که تولیدکنندگان بزرگ ممکن است به منظور پوشش افت تولید ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، تولیدشان را افزایش بیشتری دهند و این خبر قیمت‌ها را پایین برد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در نوامبر با ۴۶ سنت یا ۰.۷ درصد افزایش، در ۷۰.۷۸ دلار در هر بشکه بسته شد، اما پایین‌تر از رکورد ۷۱.۸۰ دلار در ابتدای معاملات بود. شاخص قیمت نفت آمریکا رشد هفتگی بیش از ۲.۶ درصد را به ثبت رساند.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در نوامبر با ۱۰ سنت یا ۰.۱ درصد افزایش، در ۷۸.۸۰ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۰.۹ درصد افزایش داشت.

کمیته متشکل از نمایندگان اوپک و متحدان این گروه قرار است ۲۳ سپتامبر در الجزایر دیدار کنند. این تولیدکنندگان در ژوئن موافقت کرده بودند به منظور بازگرداندن سطح تولید به سقف تعیین شده، تولیدشان را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند. با این حال رویترز روز جمعه به نقل از یک منبع آگاه از مذاکرات خبر داد کشورهای اوپک و غیراوپک در حال مذاکره برای افزایش ۵۰۰ هزار بشکه در روز دیگر به منظور جبران کاهش عرضه از سوی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا هستند.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه "پرایس فیوچرز" در این باره گفت: مذاکره درباره افزایش بیشتر تولید مصالحه یا حداقل تلاش برای آرام کردن رئیس جمهور آمریکا است، اما همچنان برای جبران افت عرضه کافی نخواهد بود.

توافق این تولیدکنندگان در ژوئن برای افزایش تولید تا حدودی واکنش به فشارهای آمریکا بود. قیمت نفت رو به افزایش است و بخشی از این افزایش، به دلیل تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران و وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران است که کاهش شدید صادرات این کشور را هدف گرفته است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات ایران در فاصله اوریل تا اوت حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

معاملات نفت روز پنج‌شنبه پس از این‌که ترامپ در توییتی از اوپک خواست قیمت‌های نفت را پایین نگه دارد، دچار نوسان شد. توییت وی پس از گزارش‌هایی صورت گرفت که طبق آنها عربستان سعودی از قیمت‌های بالای ۸۰ دلار در هر بشکه در کوتاه‌مدت راضی است.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده اوپک است و روسیه تولیدشان را در تابستان امسال برای جبران عرضه کمتر از سوی ایران افزایش دادند.

با این حال تحلیلگران هشدار دادند: ظرفیت تولید بیشتر ممکن است محدود باشد. رابرت یاوگر، مدیر انرژی در شرکت میزوهوی آمریکا روز جمعه با اشاره به نشست الجزایر در یادداشتی نوشت: قرار بود این یک کمیته نظارتی ساده باشد که ماموریتش اطمینان از پایبندی کامل کشورهای عضو به توافق کاهش تولید سال ۲۰۱۶ است. در عوض احتمالا به نشستی تبدیل خواهد شد که تولید رو به کاهش ایران را تقسیم می‌کند.

در این بین، گزارش شرکت بیکرهیوز نشان داد: شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته یک حلقه کاهش یافته و به ۸۶۶ حلقه رسیده است. هفته پیش از آن شمار دکل‌ها هفت حلقه افزایش داشت. مجموع دکل‌های نفتی آمریکا که شامل نفت و گاز طبیعی است با دو حلقه کاهش به ۱۰۵۳ حلقه رسید.

در این بین طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید این کشور برای پنجمین هفته متوالی کاهش داشته است. ذخایر بنزین داخلی در هفته گذشته کاهش داشت، در حالی که ذخایر دیگر شامل نفت کوره افزایش پیدا کرد.

۱۳۹۷/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...