نسخه چاپی

سه ماه متفاوت تابستانی

گزارشی از برنامه های تابستانی شبكه 3

عکس خبري -گزارشي از برنامه هاي تابستاني شبکه 3

بكه سه سیما در فصل تابستان به طور ویژه در امر برنامهسازی ورود كرد به شكلی كه در طول روز برنامه های متنوعی در ژانرهای مختلف از این شبكه به روی آنتن میرود

سید حسین قائمی- شبکه سه سیما در فصل تابستان به طور ویژه در امر برنامهسازی ورود کرد به شکلی که در طول روز برنامه های متنوعی در ژانرهای مختلف از این شبکه به روی آنتن میرود. همزمان با آغاز به کار علی فروغی به عنوان مدیر جوان شبکه سه سیما، نظرات مختلفی نسبت به سیاستهای آینده این شبکه مطرح شد.
برخی معتقد بودند با حضور فروغی، برنامهسازی دراین شبکه تغییراتی جدی خواهد داشت و به لحاظ کمیت و خصوصاً کیفیت، از قبل هم ضعیفتر خواهد شد. منتقدان معتقد بودند که فروغی با توجه به عقبه فکریاش، فضا را برای برنامهسازان تنگ خواهد کرد و شبکه سه که به طور سنتی مخاطب هدفش جوانان هستند، از تنوع تهی خواهدشد. اما بررسی عملکرد این شبکه در فصل تابستان در حوزه برنامهسازی، نکات قابل توجهی را بیان خواهد کرد.



مدیریت استراتژیک

مدیریت در تلویزیون یکی از سختترین کارها در سطوح بالای کشور است. این که بتوانی هم زمان رضایت نسبی اکثریت مردم، اقشار مختلف و هنرمندان را بهدست آوری، کاری است بسیار سخت. این شرایط به قدری دشوار است که به جرأت میتوان گفت هنوز مدیری در تلویزیون پیدا نشده که موفق به این امر شود. مدیر تلویزیون از یک طرف باید برنامه تولید کند، از سمتی مخاطبان را جذب کند و از طرف دیگر مسئولان و مراجع اجتماعی را راضی کند. حال به همه اینها مباحث و مشکلات مالی را نیز اضافه کنید. از سالها پیش شبکه سه سیما به عنوان شبکه جوان معروف شد؛ علت این امر، مخاطبان هدفش بودند. طبق تعریف مأموریتهای شبکههای مختلف، شبکه سه به طور ویژه برای جوانان تعریف شد و طبعاً سیاستهایش را با توجه به آن تعریف کرد. پخش مسابقات ورزشی، سریالهای جذاب، فیلمهای سینمایی و برنامههای متنوع عمده سبد پخش این شبکه را تشکیل دادند. البته مانند هربخش دیگری در کشورمان، شبکه سه نیز باتوجه به فضای کشور در سالهای مختلف و مدیران تلویزیون دچار تلورانس کیفی بود. البته همانطور که گفته شد موفقیت در تلویزیون کار بسیار دشواری است و فقط آنهایی که دستی بر آتش دارند مشکلاتش را میدانند. اما به هرحال هیچ شخصی را برای مدیریت در سیما اجبار نکردهاند و در خودش توانایی این کار را دیده است که قبول زحمت کرده است! شبکه سه سیما به واسطه نوع مأموریتش نیازمند تولیدات فراوان است و همین کمیت ممکن است منجر به حواشی و مشکلاتی شود. این شرایط حساسیت کار در این شبکه استراتژیک را اثبات میکند.


برنامه های متنوع


به طور سنتی فصل تابستان یکی از مقاطع پربیننده سال برای تلویزیون است. به همین خاطر مدیران سیما سعی میکنند تا برای این فصل تولیدات ویژهای داشته باشند. مدیر جوان شبکه سه در همین ابتدای کارش با آزمونی سخت مواجه شد؛ آزمونی برای اثبات نگاه مترقیاش به برنامهسازی در تلویزیون. درماههای اخیر و با پیدایش مشکلات اقتصادی در کشور، تلویزیون هم از این شرایط آسیب دید و برای تولیداتش با مشکلات زیادی مواجه شد. اما به هرحال با هرشرایطی، تلویزیون محکوم به برنامهسازی و تولید است. گروههای مختلف شبکه سه طرحهای مختلفی را ارائه کردند که بنا بر اولویت برخی از آنها به تولید و پخش رسیدند. مسابقه، جنگ، مجله، مستند و... قالبهایی هستند که به طور جدی در این چند ماه فعال شدهاند.



مسابقه های متفاوت

دو مسابقه مهم در این چند ماه به تولید و پخش از شبکه سه رسیدند. اولین و شاید جنجالیترین مسابقه تاریخ تلویزیون کشورمان، «برندهباش» است. این برنامه با اجرای سوپراستار سینمای ایران، محمدرضاگلزار به روی آنتن رفت. این برنامه طبق قالب مسابقهای معروف در دنیا ساخته شده است. افزایش نرخ مطالعه و بالا بردن آگاهی و اطلاعات عمومی در بین مخاطبان یکی از اهداف اصلی ساخت این مسابقه است. حضور در این مسابقه تنها از طریق شرکت در آزمون اولیه از طریق یک اپلیکیشن موبایلی ممکن خواهد بود. مسابقه بعدی «هفت درسه» است که توسط دیگر ستاره سینمای کشور یعنی دانیال عبادی اجرا میشود. مسابقه «هفت در سه» به تهیهکنندگی و کارگردانی غلامحسین بای به روی آنتن شبکه سه میرود. فضای مسابقه دارای هفت اتاق، استخر و آکواریوم است. این مسابقه بخشی از بازیهای کامپیوتری را در شرایط فیزیکی و با استفاده از نور، الکترونیک، لیزر، تیراندازی و... به نمایش میگذارد.
******
برنامه های ورزشی
******
با آنکه شبکه ورزش چند سالی است به روی آنتن رفته اما همچنان رقیبی به نام شبکه سه دارد. شبکه سه علاوهبر برنامههای سنتیاش مانند «نود» با اجرای عادل فردوسیپور (که برخی میگفتند با آمدن فروغی تعطیل میشود) دو برنامه ویژه دیگر نیز تولید کرد. «فوتبالیسم» با تهیهکنندگی سعید پروینی و کارگردانی فوادصفاریانپور اولین برنامه است. این برنامه با حضور کارشناسان در حوزههای مختلف از زوایایی جدید به فوتبال و حواشی آن که مغفول مانده است، میپردازد. اما دومین برنامه که درواقع دچار تحول جدی شده است، برنامه «فوتبال برتر» با اجرای محمدحسین میثاقی است. این برنامه را مهدی هاشمی تهیه میکند. پخش زنده، تحلیل و کارشناسی مسابقات فوتبال لیگ برتر، جام حذفی و مسابقات تیمهای ملی در ردههای مختلف از بخشهای این برنامه اند.


فرهنگی-اجتماعی

درحوزه فرهنگی و اجتماعی نیز چند برنامه شاخص به روی آنتن شبکه جوان رفت. «کاملاً دخترونه» به تهیهکنندگی علی زاهدی و با اجرای خانم «مژده لواسانی» است. این برنامه باموضوع سبک زندگی دختران در جامعه ایرانی-اسلامی که پیرامون محورهایی چون هویت زنانه، سبک و سیاق زندگی، زنان و نظامهای اجتماعی، زنان و زنانگی و ارائه الگو مناسب برای زندگی در عصر حاضر میپردازد. «حالا خورشید» که یکی از برنامههای پربیننده شبکه سه با اجرای رضا رشیدپور است. بخشی عصرانه را به روی آنتن آورد که به مباحث چالشی بپردازد. برنامه دیگر در این حوزه، «بدون توقف» به تهیهکنندگی محمدرضانجارزاده است. برنامه ترکیبی چالشی «بدون توقف» با موضوع حجاب اجباری و بررسی شبهات این حوزه، پخش میشود. شبکه سه برنامه پرحاشیه «ایرانیوم» را نیز به تولید رساند. این برنامه با تهیهکنندگی محمدرضا رضاییان تولید میشود. مجموعه برنامه ایرانیوم که تلفظ «ایرانی هستم» در لهجه جنوبی است، اختصاص به نسل جوان در رده سنی 16 تا 24 سال با علایق و سلایق گوناگون دارد. «کیوسک» برنامهای در حوزه فرهنگی است که محمدامین نوروزی تهیهاش کرده است. مجله فرهنگی- هنری کیوسک به صورت تحلیلی سینما، ادبیات، تئاتر ،موسیقی و اتفاقات روز این حوزهها را بررسی میکند. مجری این مجله تصویری احسان عبدیپور است. برنامه دیگر این فصل «محرمانه خانوادگی» است. «محرمانه خانوادگی» یک برنامه ترکیبی با آیتمهای متنوع است که با موضوع ازدواج پخش میشود. اما در کنار این برنامهها، پخش مستندهای مختلف در روزهای جمعه هم یکی از اقدامات قابل توجه شبکه سه در ماههای اخیر است. موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... شاکله این مستندها را تشکیل میدهند که با فرمی جذاب مخاطب را با خود همراه میسازد.

۱۳۹۷/۷/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...