نسخه چاپی

پول نقد در مدارس ممنوع؛ فقط پرداخت الكترونیك

مجاوری بیان كرد: خانواده‌ها از هر نقطه كشور از طریق گوشی و درگاه بانك‌ها می‌توانند رقم تعیین شده برای فعالیت‌های مدارس را واریز كنند. همچنین به مدیران مدارس بخشنامه كرده‌ایم كه حق دریافت هیچگونه وجه نقد را ندارند و از خانواده‌ها تقاضا داریم كه به ما كمك كنند و صرفا مبالغ پرداختی خود به مدارس را از طریق این سامانه انجام دهند و از پرداخت پول نقد یا واریز پول از طریق دستگاه پز نصب شده در مدارس اجتناب كنند.



به گزارش نما، مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افتتاح حساب یکپارچه مدارس تاکید کرد: خانواده‌ها از پرداخت پول نقد به مدارس اجتناب کنند و تمام کمک‌های مالی و هزینه فوق برنامه مدارس دولتی را از طریق سامانه تعیین شده به صورت الکترونیک واریز کنند.

منصور مجاوری درباره راه اندازی حساب یکپارچه مدارس و آغاز به کار آن از مهر امسال، اظهار کرد: هم اکنون سامانه آماده شده است و خانواده‌ها باید به آدرس pay.medu.ir مراجعه کنند و استان، شهر، منطقه، مدرسه و نوع فعالیت را انتخاب کنند پس از آن میزان پولی که باید واریز کنند تعیین کرده و از طریق همین سیستم پرداخت کنند.

وی افزود: خانواده‌ها باید در این سامانه شماره همراه خود و کد دانش آموز را وارد کنند که پس از واریز پول بلافاصله کدشناسه سه وجهی برای دانش‌آموز تعیین می‌شود که شامل فعالیت فوق برنامه، مدرسه و کدملی است و امکان ندارد کدشناسه دو دانش آموز همانند هم باشد و خانواده‌ها می‌توانند براساس آن از مدیر مدرسه پیگیری کنند پولی که واریز کردند و به حساب مدرسه آمده چگونه هزینه شده است. یعنی خانواده می‌تواند بپرسد چرا بابت پرداخت هزینه سرویس ایاب و ذهاب، امکانات لازم به دانش آموز ارائه نشده است.

مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش گفت: ۸۶ عنوان فعالیتی که در مدارس اتفاق می‌افتد و آن‌ها مجاز به اجرای آن هستند در این سامانه تعیین شده البته تمام فعالیت‌ها در مدارس اجرا نمی‌شود و ممکن است یک مدرسه ۱۰ یا ۲۰ فعالیت را اجرا کند. فعالیت‌هایی که مدارس انجام می‌دهند استخراج کرده‌ایم که در مجمو ۸۶ مورد شد، هر مدرسه براساس نیاز‌هایی که دارد ارقامی را برای برنامه‌ها تعیین می‌کند مثلا سرویس ایاب و ذهاب رقم خاص و کلاس‌های فوق برنامه یا اردوگاه‌ها رقم دیگری دارد.

خانواده‌ها همراهی کنند؛ پول نقد به مدرسه ندهند

مجاوری بیان کرد: خانواده‌ها از هر نقطه کشور از طریق گوشی و درگاه بانک‌ها می‌توانند رقم تعیین شده برای فعالیت‌های مدارس را واریز کنند. همچنین به مدیران مدارس بخشنامه کرده‌ایم که حق دریافت هیچگونه وجه نقد را ندارند و از خانواده‌ها تقاضا داریم که به ما کمک کنند و صرفا مبالغ پرداختی خود به مدارس را از طریق این سامانه انجام دهند و از پرداخت پول نقد یا واریز پول از طریق دستگاه پز نصب شده در مدارس اجتناب کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال مدیر مدرسه به خانواده‌ها می‌گوید این فعالیت‌ها را تعیین کرده‌ایم از جمله اردو، کلاس فوق برنامه و سرویس هر کدام از این فعالیت‌ها مبلغی دارد در این حالت خانواده‌ها نباید به مدرسه پول بدهند بلکه باید هزینه آن را از طریق سامانه تعیین شده به صورت الکترونیک واریز کنند که این مبلغ به حساب کد ۴۱۵ واریز می‌شود.

مدارس اجازه داشتن حساب شخصی بانکی را ندارند

مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش گفت: در تمام کشور یک حساب برای مدارس داریم که با کد ۴۱۵ شروع می‌شود و این حساب به نام شخص نیست و مدارس حق ندارند حساب جداگانه‌ای برای خود باز کنند و این خلاف قوانین آموزش و پرورش است.

مجاوری در پاسخ به این پرسش که بی انضباطی مالی در مدارس دولتی مشاهده می‌شود به‌گونه‌ای که کمک‌های پول از خانواده‌ها دریافت می‌شود، اما مشخص نیست در چه مواردی هزینه می‌شود، آیا افتتاح این سامانه به رفع بی انضباطی مالی و ساماندهی میزان کمک‌های مالی به مدارس منجر می‌شود؟ عنوان کرد: در این سامانه قسمت گزارش‌گیری را اضافه کردیم و مسئولان ستاد آموزش و پرورش وظیفه نظارت و کنترل را برعهده دارند. یعنی اگر مدرسه‌ای ۵۰۰ دانش آموز دارد باید مشخص شود چه میزان پول از خانواده‌ها دریافت کرده و بابت چه فعالیت‌هایی بوده است.

انجمن اولیاء باید تراز مالی مدرسه را از مدیر بخواهد

وی بیان کرد: در کنار حساب یکپارچه مدارس سامانه دیگری طراحی کردیم که از سال گذشته در حال فعالیت است و این سامانه تحت عنوان حسابداری مدارس بوده یعنی اگر خانواده‌ای ۱۰۰ هزار تومان برای کمک‌های مردمی به مدرسه پرداخت کرده است مدیر مدرسه باید این پول را برای فعالیتی که تعیین کرده، هزینه کند و حق ندارد آن را بابت کار دیگری در مدرسه صرف کند.

مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در پایان سال تحصیلی انجمن اولیا و مربیان مدارس باید تراز مالی مدرسه را از مدیر دریافت کند و بگوید چقدر پول از خانواده‌ها دریافت و چه مقدار از آن هزینه شده است اگر مدیر پول اضافه گرفته باید اعلام و با خانواده صحبت شود اگر آن‌ها تمایل داشته باشند پول را به مدرسه می‌بخشند در غیر این صورت مدرسه باید پول را به آن‌ها برگرداند. این مسئله باعث می‌شود مدیر مدرسه ملزم شود که برنامه داشته باشد و دیگر بدون حساب و کتاب بابت برنامه‌ها پول دریافت نکند یعنی یک برنامه تنظیم شده بابت فعالیت‌های فوق برنامه مدرسه داشته باشد که نرخ و هزینه تمام شده آن را تعیین کرده است تا پول اضافه از خانواده‌ها دریافت نکند و به ازای هر پول دریافتی پاسخگو باشد.

مجاوری در پاسخ به این پرسش که تحقق چنین موضوعی نیازمند همراهی انجمن اولیا و مربیان مدرسه با خانواده‌ها و آموزش و پرورش است، اما هم اکنون این انجمن به ابزاری برای فعالیت‌های مدیران مدارس تبدیل شده است، گفت: اگر مدیر مدرسه وارد سامانه‌ای که طراحی کردیم نشود کل سامانه کامپیوتری مدرسه را قفل می‌کنیم همچنین به صورت سرزده برای بررسی وضعیت به مدارس مراجعه می‌کنیم از سوی دیگر خانواده‌ها باید در نحوه پرداخت پول به مدارس با ما همراهی کنند تا بتوانیم شفاف سازی اطلاعاتی داشته باشیم و مدیران مدارس نیز از اتهام و شائبه‌های مختلف رها شوند. مدارس مبالغ مختلفی را از خانواده‌ها دریافت می‌کنند و این پول در مجموع رقم کمی نیست حساب کنید وقتی ۱۴ میلیون دانش آموز داریم مبلغ قابل توجهی پول دریافت می‌شود که لازمه آن وجود نظارت است و سامانه حسابداری به ما برای انحرافاتی که در دریافت و پرداخت پول در مدارس ایجاد شده کمک می‌کند.

۱۳۹۷/۷/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...