نسخه چاپی

دلار در سراشیبی سقوط

عکس خبري -دلار در سراشيبي سقوط

پس از افزایش سرسام‌آور قیمت ارز و سكه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته كه ارقام بسیار بالایی را تجربه كردند، دیروز به یك باره، قیمت ارز به شدت كاهش پیدا كرد.


پس از افزایش سرسام‌آور قیمت ارز و سکه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته که ارقام بسیار بالایی را تجربه کردند، دیروز به یک باره، قیمت ارز به شدت کاهش پیدا کرد. روند کاهش قیمت ارز که به صورت سرسره‌ای بود، به هجوم افراد به بازار این بار نه برای خرید ارز، بلکه برای فروش دلارهای خود منجر شد. نکته تأمل‌برانگیز این است که اگر نیروهای انقلابی در شبکه‌های اجتماعی به صورت فعال و حرفه‌ای وارد شوند، همواره خواهند توانست نظام و کشور را در مسیر شکوفایی خود جلو ببرند که دیروز نمونه آن در تأثیرگذاری بر کاهش قیمت ارز مشاهده شد. در این میان، رفتار رسانه‌های بیگانه نیز تأمل‌برانگیز بود. شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی و من و تو که به صورت 24 ساعته بر طبل افزایش قیمت‌ها می‌کوبیدند، در مقابل کاهش شدید قیمت ارز به طور کامل سکوت اختیار کردند و حتی به صورت زیرنویس نیز به این موضوع اشاره نکردند!
در این میان ذکر چند نکته ضروری است:
1ـ عضویت بالای 40 درصد از کاربران شبکه‌‌های اجتماعی در یک پیام‌رسان خاص که خارج از کشور مدیریت می‌شود، نشان‌دهنده آن است که این امر همواره موجب آسیب‌های زیان‌باری به کشور شده است. نقش مخرب این پیام‌رسان این بار در اقتصاد نیز خود را نشان داد؛ تعیین قیمت ارز در کانال‌های تلگرامی در ساعات آخر شب نشان داد، بالا رفتن قیمت ارز مطابق قواعد اقتصادی کشور نبوده است؛ بلکه بیشتر این اتفاق از طریق عملیات روانی صورت می‌گیرد. حال تعیین ضرب‌الاجل رئیس قوه قضائیه به پایگاه‌ها و کانال‌های تلگرامی قیمت‌ساز ارز، سبب آرامش حدودی بازار ارز شد.
2‌ـ اعلام تعیین اشد مجازات برای مفسدان اقتصادی نشان داد، مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی نیاز اصلی جامعه است و کشور نسبت به این موضوع حساس بوده و این امر می‌تواند دست سوءاستفاده‌کنندگان را قطع کرده و اقتصاد ایران را در مسیر شکوفایی قرار دهد. مشروط به اینکه در اجرای آن نیز سرعت و جدیت لازم وجود داشته باشد.
3‌ـ در جلسه اخیر سران قوا، به رئیس کل بانک مرکزی اختیار لازم برای ورود به بازار ارز داده شد و اعلام شد، بانک مرکزی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بازار ارز، مداخله خواهد کرد؛ از این رو اعلام این خبر در رسانه‌ها سبب شد دلالان و دارندگان ارز احساس خطر کنند و به دنبال فروش آن باشند که این امر نیز در کاهش شدید قیمت دلار تأثیر بسزایی داشت.

۱۳۹۷/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...