نسخه چاپی

پوشش وارداتی، بلای جان فرهنگ

عکس خبري - پوشش وارداتي، بلاي جان فرهنگ

برخی از زنان و دختران فكر می‌كنند اگر باحجاب باشند و چادر بپوشند از دید دیگران لقب عقب ماندگی و اُمل می‌گیرند و برخی دیگر فكر می‌كنند اگر با آرایش و بدون چادر در اجتماع حاضر شوند از جلب توجه خاصی برخوردارخواهند شد.

زهرا اشتری- هاج و واج به اطرافم می‌نگریستم تا علت گریه کودکی را که در محوطه بیمارستان به گوش می‌رسید را جویا شوم. همین طور که به اطراف نگاه می‌کردم، چشمانم به سمت دختری در همان حوالی خیره شد که با مانتویی کوتاه و صورتی آرایش کرده وارد بیمارستان می‌شد.

برایم شگفت‌انگیز بود زیرا همه نگاه‌ها به سمت او منعکس‌شده بودند و من نیزگریه‌های کودک را فراموش کرده و به او خیره شده بودم. با صدای دختربچه‌ای به خود آمدم که خطاب به مادرش می‌گفت:"مامان اون خانومه چقدر قشنگه منم می‌خواهم مثل اون خوشگل بشم"...

کمی با خود تأمل کردم که چه عواملی باعث بی حجابی برخی زنان و دختران ما در جامعه شده است؟! چه کسی مقصر است؟! چه کسی باید جوابگو باشد؟!

برخی از زنان و دختران فکر می‌کنند اگر باحجاب باشند و چادر بپوشند از دید دیگران لقب عقب ماندگی و اُمل می‌گیرند و برخی دیگر فکر می‌کنند اگر با آرایش و بدون چادر در اجتماع حاضر شوند از جلب توجه خاصی برخوردارخواهند شد.

درست است، شما اگر بی حجاب و آرایش کرده در جامعه حاضر شوید از توجه خاصی برخوردار می‌شوید ولی این توجه و ارزش مملو از هزاران نیرنگ و فریب هست که شما را در برخی موارد به هرزگی می‌کشاند، هرزگی که نم‌نم وارد می‌شود و زمانی که شما متوجه آن می‌شوید دیگر کاری از دستتان بر نمی‌آید و در دام صیادان گیر کرده‌اید.

در این ‌بین برخی دختران هستند که با وجود انجام تمام واجبات یک مسلمان ولی در خانواده‌هایی بزرگ شده‌اند که در آن‌ها حجاب برتر مانتو است و چادر برای آن‌ها معنا و مفهومی ندارد و به نوعی آنها چادر را در جامعه می‌بینند و آن را لمس می‌کنند.

با این وجود می‌توان به نقش مؤثر و مهم خانواده‌ها در پوشش مناسب فرزندان در جامعه بخش قابل توجهی را اختصاص داد و از ارگان‌هایی همچون مدارس و دانشگاه‌ها که فرزندان رابطه مستقیم با آن محیط دارند و به عنوان خانه دوم آنها از آن یاد می‌شود نباید غافل شد.

خانواده‌ها و مدارس باید دلایل و علت‌های داشتن حجاب به غیر از دلایلی دینی را برای نسل‌های امروز عنوان کنند و از سویی دیگر هم دلایل بی حجابی و خطراتی که آنها را در این مسیر تهدید می‌کنند را گوشزد کنند.

به استناد نظرات کارشناسان کشورهای خارجی همچون انگلیس وآمریکا به وسیله یکی ازفولادی ترین ابزارهای خود یعنی ماهواره برای توسعه وپیشرفت بی حجابی در جامعه بسیار تلاش می‌کنند و در پی آن هستند تا جوانان ما را به بی حجابی هر چه بیشتر سوق دهند و در این مسیر از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند.

دشمن از طریق ابزارهای مختلف خود ابتدا زنان ما را از چادر به مانتو بلند سپس مانتو کوتاه و تنگ و در پسران با لباس‌های بدن نما و پاره وارد فرهنگ کشورمان شد و امروز هم از طریق همین ابزار که مهمترین آن ماهواره می‌باشد روز به روز یک مد و مدل جدید را وارد فرهنگ غنی ایرانی می‌کند تا آن فرهنگ اصیل کشور را از بین ببرد در این میان گویا بازار در قبضه برخی از پوشاکی است که خیلی ساده از مرزها وارد می شوند و به دست مصرف کننده ها می رسند و از یک سو با تبلیغات ماهواره ها و شبکه های اجتماعی از یک سو و در کنار آن دسترسی راحت به این پوشاک بخش گسترده ای از این ماجرا را بر دوش می کشد.

از طرفی هم باید اشاره کرد که داشتن پوشش مناسب فقط و فقط برای زنان و دختران نیست بلکه مردان و پسران هم در چند سال گذشته با پوشش‌های نامناسبی که از فرهنگ‌های وارداتی می‌باشد در جامعه حضور پیدا می‌کنند این پوشش ها گاهی آنقدر زننده و نامناسب است که باعث خنده ای تلخ بر لب عابرینی می‌شود که از کنار آنها در خیابان می گذرند.

این نوع پوشش‌هایی که مردان ایرانی در برخی محافل با آن وارد می‌شوند درشأن یک مرد ایرانی نیست و این همان هدف دشمن است که در پی آن سال های متمادی است تلاش می کند، تلاشی خاموش اما کارآمد و نسبتا موفق.

امروز برای فرهنگ حجاب در جامعه باید تأمل کرد و برنامه ریزی دقیقی انجام دهیم به‌گونه‌ای که خود مردم حجاب را وارد خانه‌های خود کنند تا در آینده با مشکلات جدی مواجه نشویم و کاسه چه کنم چه کنم در دست نگیریم نهادینه شدن نوع پوشش موضوع بسیار مهمی است که می توان از طریق بخش مهمی از جامعه یعنی زنان و مادران آن را بسترسازی و اجرایی نماییم.

۱۳۹۷/۷/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...