نسخه چاپی

روابط كاری ریاض و ترامپ زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد

شبكه سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به روابط تجاری عمیق میان رئیس‌جمهور آمریكا و عربستان نوشت این روابط در پی ناپدید شدن خاشقجی مورد بررسی‌های دقیق قرار می‌گیرد.



به گزارش نما، شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان گزارش داد همایش ابتکار سرمایه‌گذاری آینده بر سر به قتل رسیدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در استانبول ترکیه با تحریم شماری از سخنرانان در نشست از جمله مقام‌ها، رسانه‌ها و صاحبان مشاغل روبرو شده است. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، درباره حضور احتمالی استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری، در این همایش گفت: «فکر می‌کنم همچنان بایستی به ارزیابی حقایق ادامه بدهیم و در نهایت تصمیم‌گیری خواهیم کرد. شب گذشته با وزیر خزانه‌داری درباره این موضوع گفتگو کردم. در ادامه هفته هم به بررسی موضوع ادامه خواهیم داد.»

شرکت‌های رسانه‌ای که اعلام کردند از پشتیبانی از این همایش منصرف شده‌اند عبارتند از: سی‌ان‌ان، سی‌ان‌بی‌سی، فایننشال تایمز، بلومبرگ، نیویورک تایمز و نیکی. بی‌بی‌سی هم اعلام کرد مشخص نیست لیام فاکس، وزیر تجارت انگلیس، تصمیم داشته باشد در این نشست شرکت کند یا خیر.

ارزش سهام در بازار بورس سعودی روز یکشنبه تا ۳.۵۱ درصد کاهش یافت. به گفته خبرنگار سی‌ان‌ان، پرونده خاشقجی ارزش سهام را در بازار‌های جهانی با سقوط همراه کرده است. جان دیفتریوس در گزارشی از ابوظبی گفت: بازار‌های جهانی به رویداد‌های خطرساز ژئوپلیتیکی واکنش مثبت نشان نمی‌دهند. از سوی دیگر موضع‌گیری سرسختانه ریاض و همکاری نکردن این کشور با روند تحقیق در خصوص علت مرگ خاشقجی دارد به مسائل دامن می‌زند.

ریاض پیشتر هم اعلام کرده بود در برابر تحریم‌های احتمالی کشور‌های غربی منفعلانه رفتار نخواهد کرد و گفت: «هر گونه اقدامی را با اقدامی بزرگتر پاسخ خواهیم داد.»

عربستان سعودی بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده نفت به شمار می‌آید و تا ۱۱ میلیون بشکه نفت در هر روز صادر می‌کند. بسیاری کشور‌ها این تهدید ریاض را خطری برای تامین نفت بازار نامیدند. چنین رویدادی، روابط دوجانبه آمریکا-عربستان را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. بسیاری گمانه‌زنی می‌کنند این ناآرامی‌ها سبب خواهد شد قیمت نفت بار دیگر تا بشکه‌ای ۱۰۰ دلار بالا برود، قیمتی که از سال ۲۰۱۴ تاکنون در بازار مشاهده نشده است.

بنا بر اعلام این شبکه، عربستان سعودی چند دهه است دارد به ثروت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، می‌افزاید.

ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ می‌گفت سعودی‌ها از او آپارتمان‌های گران قیمت می‌خرند؛ چرا نباید آنان را دوست داشته باشد. روابط مالی ترامپ با سعودی‌ها به دهه ۱۹۹۰ میلادی باز می‌گردد. در سال ۱۹۹۱ هنگامی که یکی از قمارخانه‌های او زیر بار بدهی سنگین داشت از هم فرو می‌پاشید، یک شاهزاده سعودی قایق تفریحی ترامپ را به بهای گزاف ۲۰ میلیون دلار خرید. از سوی دیگر، ده سال گذشت تا مشخص شود ترامپ طبقه چهل و پنجم برج جهانی خود را در نیویورک به قیمت ۴.۵ میلیون دلار به پادشاهی عربستان فروخته است. در سال‌های اخیر و پس از ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا نیز هتل‌های او دارند از کسب و کار‌های سعودی بهره مند می‌شوند.

این در حالی است که در کل چیز زیادی درباره رابطه تجاری ترامپ با عربستان سعودی منتشر نشده است و کسی نمی‌داند آیا ترامپ قصد دارد املاک و مستغلات دیگری در عربستان خریداری کند یا خیر.

گفته شده ترامپ ۱۴۴ شرکت تجاری فعال دارد که در بیش از ۲۵ کشور دنیا فعالیت می‌کنند. هشت نمونه از این شرکت‌ها در عربستان به ثبت رسیده‌اند.

سی‌ان‌ان در انتهای گزارش خود افزود اما هم اکنون با توجه به تازه‌ترین رویداد‌ها در زمینه ناپدید شدن منتقد رژیم آل سعود در ترکیه، روابط کاری-تجاری ترامپ با ریاض بیش از پیش در معرض نظارت و بررسی موشکافانه قرار خواهد گرفت.

۱۳۹۷/۷/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...