نسخه چاپی

تنش در روابط آمریكا و تركیه بالا گرفت

بنابر گفته برخی مقامات ارشد آمریكایی، در پی بازداشت اندرو برانسون در تركیه، دونالد ترامپ قصد قطع روابط دیپلماتیك و فراخوانی دیپلمات‌های خود از آنكارا را داشته است.

به گزارش نما، گزارش‌های رسانه‌ای به نقل از مقامات ارشد دولتی آمریکا و مقامات وزارت خارجه این کشور حاکی از آن است که به دنبال افزایش نگرانی‌ها در خصوص بازداشت اندرو برانسون، کشیش این کشور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اواخر آگوست قصد اجرای برنامه‌ای برای فراخوانی کامل دیپلمات‌های آمریکایی از ترکیه را داشته است.

بنابر گزارش شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای بستن سفارت آمریکا و قطع تمام ماموریت‌های دیپلماتیک آمریکا در ترکیه قرار بوده ظرف یک دوره زمانی 60 روزه صورت بگیرد.

شبکه ای بی سی نیوز به نقل مقام ارشد آمریکا اعلام کرد: ما مدتی در ترس یک شکست جدی در روابط خود با ترکیه بودیم. این کار می‌توانست با ارسال یک پیام آغاز شود: هیچ پرسنلی در آنجا (ترکیه) باقی نماند.

همچنین ای بی سی نیوز اعلام کرد برنامه رئیس جمهور آمریکا برای فراخواندن دیپلمات‌های خود از ترکیه یکی از گزینه‌های پیش روی واشنگتن، در کنار گزینه‌های دیگر از جمله افزایش تحریم‌ها علیه مقامات و تجار ترکیه، در مواجهه با این مسئله بود. پس از رد درخواست آزادی کشیش آمریکایی که به اتهام همدستی در کودتای نافرجام سال 2016، در بازداشت آنکارا بود واشنگتن تابستان امسال تعرفه‌های خود را بر روی واردات فلزات ترکیه دو برابر کرد.

بازداشت اندرو برانسون به طور چشمگیری سبب کاهش روابط میان واشنگتن و آنکارا شد. پس از بازداشت کشیش برانسون، آمریکا برخی مقامات ترکیه از جمله وزیر دادگستری و وزیر کشور ترکیه را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

هفته گذشته دادگاهی در ترکیه برانسون را به تحمل بیش از سه سال حبس محکوم کرد. حکم دادگاه با توجه به مدت زمانی که از بازداشت برانسون می‌گذرد به معنی تصمیم دادگاه برای آزادی او قلمداد شد. پیش از این، روزنامه واشنگتن‌پست خبر داده بود که توافقی پشت پرده بین آنکارا و واشنگتن برای آزادی برانسون از یک‌سو و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه از سوی دیگر صورت پذیرفته است.

پرونده برانسون در کنار مسائلی مانند حمایت آمریکا از نیروهای سوریه دموکراتیک، عدم اقدام واشنگتن برای استرداد فتح‌الله گولن (مخالف اردوغان) اقدام آنکارا در خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ از روسیه به موضوعی جدید برای تنش در روابط آمریکا و ترکیه تبدیل شده بود.

برانسون روز شنبه در کاخ سفید میهمان ترامپ بود.


۱۳۹۷/۷/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...