نسخه چاپی

سرپوشی بر واقعیت

عربستان برای سرپوشی بر واقعیت حق‌السكوت می دهد

عکس خبري -عربستان براي سرپوشي بر واقعيت حق‌السکوت مي دهد

به قتل رساندن یا ناپدیدسازی جمال خاشقجی به دست رژیم آل‌سعود موضوعی است كه رسانه‌های جهان در حال ارائه تحلیل‌های گوناگون درباره آن هستند و كشورها واكنش‌های متفاوتی به آن داشته‌اند.


به قتل رساندن یا ناپدیدسازی جمال خاشقجی به دست رژیم آل‌سعود موضوعی است که رسانه‌های جهان در حال ارائه تحلیل‌های گوناگون درباره آن هستند و کشورها واکنش‌های متفاوتی به آن داشته‌اند. عربستان سعودی در این زمینه همه تلاش‌های خود را به کار بسته است تا بتواند بر اقدام زشت خود سرپوش بگذارد. نابخردی حاکمان آل‌سعود نشان داده است، تنها ابزار آنها برای سرپوش گذاشتن قتل خاشقجی دلارهای نفتی است. پیشنهاد 5 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری تنها یک مورد از رشوه عربستان به ترکیه است تا دولت این کشور با سیاست‌های عربستان همراهی کند.
بنابراین، ذکر چند نکته در این زمینه ضروری است:
1ـ تنها کشوری که می‌تواند اطلاعات دقیق در این زمینه ارائه دهد، دولت ترکیه است. مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند جمال خاشقجی پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول دیگر بیرون نیامده است. منابع امنیتی ترکیه نیز اعلام کرده‌اند همزمان با حضور خاشقجی در کنسولگری سعودی، ۱۵ نفر که در بین‌شان مقامات سعودی نیز دیده‌ شده‌اند، با دو هواپیما وارد استانبول شده‌ و پس از مدتی دوباره به عربستان بازگشته‌اند. بنابراین، کاملاً واضح است که ستون‌نویس واشنگتن‌پست به سرنوشتی مبتلا شده است که عربستان برای وی طراحی و اجرا کرده است.
2ـ سکوت آمریکا و بازخواست نکردن عربستان نشان می‌دهد، برای این کشور دلار مهم‌تر از حقوق بشر است. بنابراین تا زمانی که عربستان گاو شیرده خوبی باشد، آمریکا از آن حمایت خواهد کرد و همین نشان می‌دهد تا چه حد این ادعاهای آمریکا شعاری و دور از واقعیت است.
3ـ روابط ترکیه با عربستان سعودی پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه و بحران قطر که آنکارا تمام قد از دوحه حمایت کرد، تا حدودی سرد شده است. پس ترکیه می‌تواند با شفاف کردن این موضوع انتقام سختی را از عربستان بگیرد. در این میان مقامات ترک نباید فریب دلارهای نفتی عربستان را بخورند و این موضوع می‌تواند در تعیین جایگاه سیاسی ترکیه تأثیرگذار باشد.
4ـ سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری باید عربستان سعودی را نسبت به این موضوع در تنگنا قرار دهند. کوتاهی در این زمینه سبب گستاخی هر چه تمام عربستان شده و موجب خواهد شد رژیم آل‌سعود در حمایت از تروریسم و اعمال ضد انسانی بیش از پیش به جنایت علیه بشریت مشغول باشد.

۱۳۹۷/۷/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...