نسخه چاپی

مشكل اساسی خانواده ایرانی، ازدواج است

تقی آزادارمكی گفت: برخلاف نظر برخی كارشناسان، معتقدم مشكل اصلی خانواده ایرانی طلاق نیست، ازدواج است.

به گزارش نما، تقی آزادارمکی، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پنل تخصصی «تحولات ساختار خانواده و فرزندآوری» که در حاشیه برپایی کنگره ملی خانواده برگزار شد، با بیان اینکه بحث خانواده بسیار فراگیر و حوزه ای شلوغ است، افزود: با وجود فعالیت افراد و دستگاههای زیاد، کسی نمی تواند در این حوزه اقدام موثری داشته باشد.

وی با اشاره به کاهش نرخ فرزندآوری در کشور گفت: حتی اگر همه زنان کشور شاغل باشند باز هم تغییر قابل توجهی در فرزندآوری آنها ندارد؛ کما اینکه اگر همه آنها خانه دار شوند باز هم تغییری در نرخ فرزندآوری ایجاد نخواهد شد.

این جامعه شناس اضافه کرد: در حال حاضر درصد کمی از زنان کشور شاغل هستند اما جریان فرزندآوری محدود را تجربه می کنیم.

وی ادامه داد: تصورم این است که مساله ای در زندگی افراد مهم شده که ما نمی خواهیم آن را بپذیریم و آن مفهموم «زندگی کردن» است. عاملیت در کاهش نرخ باروری همین میل به زندگی کردن است.

آزادارمکی گفت: زندگی کردن غایب دیروز و حاضر امروز است. زندگی کردن مختصات خاص خود را دارد که همان خلوت کردن، عیش و لذت و سرمایه داشتن است و در این شرایط منافع فردی زن و مرد بر فرزندآوری چیرگی می یابد.

وی گفت: با شرایط فعلی هیچ منابع مالی گسترده ای نمی تواند فرزندان خانواده را بیشتر کند.

این جامعه شناس با بیان اینکه کانون اساسی هویت ملی خانواده است، تاکید کرد: تناقض امروز هوبت بخشی را دچار چالش کرده است و با وضعیت فعلی، روند کاهش جمعیت ادامه خواهد داشت مگر اینکه ایدئولوژی خانواده ایرانی دچار تغییر شود.

آزادارمکی گفت: برخلاف نظر برخی کارشناسان معتقدم مشکل اصلی خانواده ایرانی طلاق نیست بلکه ازدواج است که با مشکل مواجه است و طلاق ناشی از تشکیل خانواده لذت مدار است.

۱۳۹۷/۷/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...