نسخه چاپی

محمود زاده در گفتگو با نما:

تعهد پیمان سپاری ارزی؛ مانع اصلی صادرات است

عکس خبري -تعهد پيمان سپاري ارزي؛ مانع اصلي صادرات است

عضو كمیسیون كشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: برای رونق صادرات محصولات كشاورزی اگر به جای پیمان سپاری ارزی عوارض تعیین شود صادرات محصولات كشاورزی رونق خواهد یافت

جلال محمود زاده نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما با اشاره به مشکلات صادر کنندگان محصولات کشاورزی،گفت: در روند کنونی صادرات که دولت آن را بنا نهاده صادر کننده باید اقدام به پیمان سپاری ارزی نماید که در این رابطه بسیاری از افراد دچار مشکلات عدیده شده اند و صادرات سودی برای آنان ندارد.
وی افزود: در این سیستم صادرکننده باید ارز را به داخل کشور بازگرداند و این یک امر طبیعی به نظر می رسد چرا که صادرکننده محصولی را که از کشور خارج می کند اگر ارز حاصل از آن را به کشور برنگرداند مشکلاتی از نظر نقدینگی و رکود در کشور ایجاد می شود لذا در بخش کشاورزی این روند مطلوب نبوده و مانع صادرات است.
وی با بیان اینکه صادرکننده بخش کشاورزی در جریان این پیمان سپاری قادر به ادای تعهد خود نیست،گفت:اینکه صادر کننده بخش کشاورزی در این پیمان سپاری ارز را با قیمت ارز نیمایی برگرداند بر صادرات محصولات کشاورزی از نظر میزان تاثیر نامطلوب می گذارد و صادرات مقرون به صرفه نیست.
وی با اشاره به جلسات وزیر جهاد کشاورزی با کمیسیون کشاورزی مجلس برای رفع مشکل،گفت: پیشنهاد کردیم که در بخش صادرات محصولات کشاورزی قیمت متعادل و نزدیک به بازار را برای برگشت ارز در نظر بگیرند تا صادرکننده محصول کشاورزی در برگرداندن ارز دریافتی متضرر نشود.
محمود زاده گفت: راهکار دیگری هم برای صادرات مقرون به صرفه محصولات کشاورزی ارائه شده که صادر کننده محصولات کشاورزی به جای برگرداندن ارز به قیمت نیمایی عوارض دهد تا نگرانی صادرکنندگان نسبت به اختلاف قیمت ارز نیمایی با ارز دریافتی رفع شود.
وی با اشاره به تخصیص عوارض برای صادرات خوراک دام و طیور،ادامه داد: تعیین عوارض به جای پیمان سپاری ارزی و برگرداندن ارز به قیمت نیمایی کار صادرات را راحت کرده و موجب توسعه صادرات محصولات غیرنفتی می شود که البته انتظار می رود کارها در این رابطه سرعت یابد چرا که با وجود تایید گرفتن عوارض در مورد صادرات خوراک دام و طیور هنوز ابلاغی صورت نگرفته و ما پیگیریم تا عوارضی که دولت برای صادرات برخی از اقلام در محصولات کشاورزی در نظر گرفته سریعتر انجام شود.
وی افزود: دولت باید شرایط صادر کننده را درک کند و با تسهیل امور، صادرکنندگان را قادر نماید که سریعتر بتواند از فرصت افزایش قیمت ارز استفاده نموده و صادرات بیشتری را انجام دهد و بازارهای بیشتری را برای صادرات محصولات شناسایی و کسب نماید.
وی با اذعان به اینکه پیمان سپاری ارزی جلو صادرات را گرفته است، گفت: معمولا صادرات محصولات کشاورزی چندان نفعی ندارد که در غالب سیستم ارز نیمایی بتوان آن را حفظ نموده یا توسعه داد ولی اگر عوارض تعیین شود سرعت کار بیشتر و صادرات افزایش خواهد یافت.

۱۳۹۷/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...