نسخه چاپی

حضور 800 اثر در بخش بین‌الملل فیلم «مقاومت»

محسن برمهانی مدیر بخش بین الملل پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» به ارایه توضیحاتی درباره روند برگزاری این بخش از این رویداد پرداخت.



به گزارش نما، محسن برمهانی مدیر بخش بین الملل پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «مقاومت» درباره تفاوت های بخش بین الملل این دوره جشنواره نسبت به دوره‌های قبل گفت: به طور کلی جشنواره فیلم «مقاومت» در حوزه بین الملل هر ساله یک سیاق ثابت را پیش می ‌گرفته و آن نگاه به جریان های ضدامپریالیستی، ضداستعماری، ضداستکباری و در عین حال جریان های طرفدار مقاومت بوده است به همین دلیل نمی توانیم بگوییم انتخاب آثار و مهمانان، موضوعات و بحث ها، امسال دچار تغییر شده ولی آنچه امسال تفاوت کرده، شیوه برگزاری این بخش است یعنی امسال به جای اینکه یک نفر مسئول بخش بین الملل باشد یک تیم چهار نفره با تجربیات، ویژگی‌ها و دیدگاه‌های متفاوت آن را اداره می کنند.

وی با اشاره به اینکه احسان کاوه، احمد نوروزی و حسین پناهی درچه به عنوان شورای برنامه‌ریزی و اجرایی بخش بین‌الملل پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «مقاومت» حضور دارند، افزود: آقای کاوه که پیش از این مدیریت شبکه های تلویزیونی را در صدا و سیما برعهده داشته و در حال حاضر هم از مدیران ارشد حوزه هنری است به عنوان جانشین بخش بین الملل عهده دار مدیریت اجرایی این بخش است و احمد نوروزی عهده دار مسئولیت حوزه محتوایی بین الملل که با جریان های مقاومت در جهان ارتباط جدی دارد در جشنواره حضور دارد که همین ارتباطات می تواند افراد مرتبط با حوزه مقاومت را متوجه جشنواره کند. همچنین حسین پناهی که در شرکت آیات مدیا که یک شرکت چندملیتی است مشغول فعالیت است، توزیع و تامین آثار را اداره می کند و مسئولیت بخش دبیرخانه بین الملل را به عهده دارد بنابراین این تیم به شکل جدی با وجود فشارهایی که به جشنواره آمد و مشکلاتی مالی که برای این رویداد ایجاد شد توانست جشنواره را به این نقطه برساند.

برمهانی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۸۰۰ اثر از بیش از هفتاد کشور برای حضور در این فستیوال به دبیرخانه رسیده است، عنوان کرد: وقتی ما از حوزه بین الملل صحبت می کنیم علاوه بر موضوعات و گفتمان بین المللی، بحث حضور مهمانان خارجی و استفاده از آنها در برنامه های جشنواره مدنظر است که امیدواریم این بخش نیز با وجود مسایل مالی به بهترین شکل انجام شود تا ما بتوانیم صداهای مشابه بیشتری را از خارج از کشور در جشنواره داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه فیلم های خارجی ویژه ای برای این دوره از جشنواره انتخاب شده اند، گفت: ما در حوزه مستند فیلم های بسیار جدی و ویژه ای داریم که تاثیرگذار هستند یعنی در عین اینکه محتوای مرتبط دارند از ساختار عالی هم برخوردار هستند از همین رو می توان این نوید را به طرفداران حوزه مستند داد تا شاهد مستندهای خاص و شاخصی باشند که جزو بهترین ها به لحاظ ساختار و مضمون در دنیا هستند. در حوزه فیلم داستانی هم به همین نحو است و آثار جدید و خاصی وجود دارد.

مدیر بخش بین الملل پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» در بخش دیگر از صحبت هایش با بیان اینکه طی روزهای آینده اسامی مهمانان بین المللی این رویداد اعلام می شود، اظهار کرد: حضور تعدادی از این افراد قطعی شده است اما تا زمانی که ویزای آنها قطعی نشود نمی توانیم نام آنها را اعلام کنیم.

وی درباره اینکه از کدام کشورها آثار بیشتری به جشنواره ارسال شده است، توضیح داد: عمده این هشتصد اثر از کشورهای اروپایی و آمریکایی به دست ما رسیده با این وجود عمده فیلم های منطبق با نگاهِ جشنواره از سوی کشورهای منطقه و حامی مقاومت است. البته امسال مستندهای بسیار خوبی از آمریکا و فیلم های سینمایی خوبی از آمریکای لاتین داریم.

این مستندساز با اشاره به اینکه فشارهای داخلی و خارجی بسیاری برای برگزار نشدن این جشنواره وارد شده است، گفت: ما به فعالیت در حوزه بین الملل با فشارهای بیرونی عادت داریم اما متاسفانه متولیان امور فرهنگی داخلی نیز آنطور که باید و شاید پای کار این اتفاق بزرگ نیامدند. اگر جشنواره نقطه ضعفی دارد کمک کنند تا این نقطه ضعف ها مرتفع شود نه اینکه به طور کلی صورت مسأله را پاک کنند. مگر ما چند رویداد جدی در حوزه مقاومت داریم که به این شکل با آن برخورد می شود؟

وی تاکید کرد: همینجا باید عنوان کنم که ما نمی خواهیم بخش داستانی این جشنواره را با جشنواره فیلم فجر و بخش مستند آن را با جشنواره «سینماحقیقت» مقایسه کنیم اما در سطح حرفه ای این مقایسه در افواه صورت می گیرد. جشنواره فیلم «مقاومت» مدعی پیامی همسو با نامش است بنابراین انتظار این بود که از برگزاری این جشنواره حمایت جدی شود اما این اتفاق نیفتاد. محمد خزاعی دبیر جشنواره که با مشکلات فراوانی رو به رو بوده توانسته است جشنواره را به این نقطه برساند. به خاطر دارم تا همین ۲ ماه پیش برنامه این بود جشنواره به صورت یک روزه برگزار شود اما دبیر این رویداد با تلاش و پیگیری خود مانع این امر شد.

وی در پایان بیان کرد: تصور من این است که امسال جشنواره باشکوه تری هم در حوزه بین الملل و هم در حوزه ملی به نسبت دوره های قبل خواهیم داشت از همین رو قرار است از یک چهره بین المللی در حوزه مقاومت قدردانی شود و ما در حال بررسی های نهایی هستیم و در روزهای آینده این موضوع نهایی می شود.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» با شعار «تجلی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس طی روزهای ۵ تا ۹ آذر ماه سال جاری به دبیری محمد خزاعی در سینما فلسطین در تهران برگزار می‌شود.


۱۳۹۷/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...