نسخه چاپی

سریال دهه فجری شبكه یك مشخص شد

نویسنده و كارگردان سریال «نفوذ» این مجموعه تلویزیونی را مرجعی برای نسل جوان دانست كه یك سال اول انقلاب را ندیده اند.

به گزارش نما، جواد شمقدری نویسنده و کارگردان مجموعه «نفوذ» که از اسفندماه سال ۹۶ مشغول تصویربرداری این سریال است درباره آن گفت: از چهار سال گذشته درگیر نوشتن فیلمنامه «نفوذ» شدم. برای این کار تحقیقات گسترده‌ای داشتم زیرا از زمانی که انقلاب به پیروزی رسید تا تسخیر لانه جاسوسی اتفاقات بسیار زیادی رخ‌ داده است.

وی با اشاره به وقایع این مجموعه که در یک مقطع حساس و در بازه زمانی انقلاب ۵۷ و بعد از آن رخ می دهد، ادامه داد: لازم بود تمام حوادث و اتفاقات را رصد کنیم تا بتوانیم در ساختار دراماتیک مجموعه از همه آن لحظات استفاده کنیم. من آن زمان دانشجو بودم و در تهران زندگی می‌کردم بنابراین حضور مستقیمی در جریان تسخیر لانه جاسوسی نداشتم اما از ماجرا خبر داشتم و رصد کاملی انجام دادم.

این نویسنده در ارتباط با حساسیت‌های موجود در انتخاب این سوژه برای تولید یک مجموعه تلویزیونی بیان کرد: اساسا هر مقطعی از تاریخ انقلاب که تاریخ معاصر است، باید بازنگری و بررسی شود سپس در ساختار سریال و فیلم سینمایی قرار گیرد چون نسل جوان امروز نسبت به وقایع ۴۰ سال گذشته که پر از التهابات و اتفاقات بسیار مهم هم هست بی‌خبر است. بیش از هر چیزی دیدن این بی‌اطلاعی در نسل جوان باعث شد تا من به سراغ این موضوع بروم و اگر توفیق پیدا کنم، قصد دارم تا ۱۰ سال دهه اول انقلاب را در قالب سه فاز ۳۰ قسمتی به تولید برسانم.

این کارگردان با اشاره به اینکه «نفوذ» ملودرامی است که به روایت تاریخ می‌پردازد، بیان کرد: ممکن است برخی فکر کنند در آن دوره نسل جوان و میان‌سال ما تنها درگیر مسایل انقلاب بوده است اما آنها هم زندگی شخصی خود را داشتند و با مسایل مختلفی درگیر بودند که ما این مسایل را دستمایه کار نمایشی قرار دادیم.

وی اضافه کرد: تقریبا بسیاری از قصه‌های مجموعه، ما به ازای بیرونی دارد و من به طور مشخص منابع و کتاب‌هایی را که به عنوان مرجع استفاده کردم، اعلام می‌کنم. به طور مثال از کتاب «خاطرات شهدا» استفاده کردیم و یا آثار دیگری که در زمان خود اعلام خواهد شد.

شمقدری درباره استفاده از جلوه‌های ویژه کامپیوتری در این مجموعه نیز گفت: «نفوذ» برخلاف مجموعه های معمول تلویزیون که بیشتر در لوکیشن‌های محدود و بسته می‌گذرد، لوکیشن ثابتی ندارد. در پشت تصویِر اغلب صحنه‌های ما ۱۰ نفر در حال حرکت هستند و تنوع لوکیشن فراوانی داریم.

این کارگردان در پایان درباره وقایع سریال عنوان کرد: سعی کردم به تاریخ انقلاب وفادار بمانم و مستند بودن اتفاقات را مدنظر قرار دهم که این خود قالب خاصی را برای کار ایجاد کرده است. این سریال پس از آماده‌سازی و پخش برای کسانی که می‌خواهند ببینند یک سال اول انقلاب چه اتفاقی در ایران رخ داد، به یک مرجع تبدیل می شود.

مجموعه تلویزیونی «نفوذ» به نویسندگی و کارگردانی جواد شمقدری و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای برای پخش از شبکه یک در سالگرد چهل‌سالگی انقلاب اسلامی ایران آماده می شود.

۱۳۹۷/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...