نسخه چاپی

عربستان توان جایگزینی برق ایران را ندارد

فروش برق ایران به عراق بعد از مهلت ۴۵ روزه آمریكا به عراق برای واردات برق از ایران وارد دور تازه‌ای شده كه علاوه بر سردرگمی عراق به نوعی سرنوشت بدهی یك میلیارد دلاری این كشور به ایران را در بلاتكلیفی قرار داده است.

به گزارش نما، سفارت آمریکا در بغداد چند روز قبل (۱۹ آبان ) پس از وضع مجدد تحریمها علیه بخش انرژی ایران، اعلام کرد، عراق به مدت ۴۵ روز می‌تواند به واردات انرژی از ایران ادامه دهد و در این میان تا زمان مقرر تلاش خواهد کرد، برای جایگزینی این موضوع چاره‌ای اندیشیده و به سوی استقلال انرژی گام بردارد.

بنابراین گزارش، پیشتر مقامات بانک مرکزی عراق اعلام کرده بودند، اقتصاد این کشور ارتباط نزدیکی با ایران دارد و به همین دلیل بغداد از واشنگتن درخواست خواهد کرد، از برخی از تحریمهایش معافیت بگیرد، هر چند گفته می شود، معافیت موقتی و ۴۵ روزه فعلی به شرطی داده شده است که عراق برای واردات از ایران، به دلار آمریکا پول پرداخت نکند.

هر چند عراق برق از ایران وارد می‌کند و یک حساب بانکی برای پرداخت پول واردات ایران به دینار ایجاد کرده است، اما هنوز بدهی یک میلیارد دلاری این کشور از بابت خرید برق از ایران پابرجاست.

*معاون هماهنگی توزیع و شرکت توانیر: روال عادی صادرات برق ادامه دارد

محمود رضا حقی فام معاون هماهنگی توزیع و شرکت توانیر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که با توجه به معافیت ۴۵ روزه آمریکا به عراق از بابت خرید برق از ایران آیا درخواست جدیدی از این کشور صورت گرفته و یا اینکه عراق می‌تواند جایگزین جدیدی پیدا کند، گفت: وارد جزئیات تحریم‌ها نمی شویم و ما کار خودمان را می‌کنیم.

وی افزود: تا زمانی که عراق تقاضای خرید برق داشته باشد، ایران برق مورد نیاز عراق را تا حد امکان تامین خواهد کرد.

سخنگوی صنعت برق ایران ادامه داد: روال عادی صادرات برق به عراق همچنان ادامه دارد.

اما نکته حائز اهمیت این است که سرنوشت بدهی یک میلیارد دلاری عراق به ایران چه خواهد شد؟

پیشتر سخنگوی صنعت برق ایران در گفت و گو با فارس در پاسخ به این سؤال که عراق با گذشت دو سال از پرداخت بخش نخست بدهی ها هنوز تلاشی برای تسویه این یک میلیارد دلار انجام نمی‌دهد، گفت: به طور مدام در حال این اقدام است و ایران پیگیر این موضوع است.

*پیگیر دریافت مطالبات از عراق هستیم

حقی فام در پاسخ به این سؤال که یک بار به دلیل عدم پرداخت پول برق، ایران صادرات برق به عراق را قطع کرد آیا احتمال دارد باز هم این اتفاق رخ دهد، گفت: ایران به هیچ وجه اقدام به قطع مدام برق نخواهد کرد، اما واقعیت این است که ایران هم به دنبال فروش بیشتر برق و هم دریافت مطالبات است.

رسانه‌های عراقی در آن برهه از ماموریت جدید وزیر برق این کشور برای مذاکره جهت تامین انرژی مورد نیاز از عربستان خبر دادند.به نظر می رسد خبر رسانه‌های عراقی در تیر ماه امسال که همزمان با صدور بیانیه شکست مذاکرات برای ادامه تامین برق از ایران منتشر شده بود، در حال نزدیک شدن به واقعیت است.

پایگاه اطلاع رسانی «ان ار تی» عراق در خبری به نقل از بیانیه مطبوعاتی وزارت برق عراق خبر داده بود که هیئت عراقی که به تهران سفر کرده بود، نتوانسته طرف ایرانی را برای ادامه فروش برق به عراق متقاعد کرده و در این کار ناکام ماند.

حال به نظر می رسد، عراق با معافیت آمریکا در عمل انجام شده قرار گرفته و این وزارتخانه که طرحی را برای جایگزینی تامین واردات برق مورد نیاز خود از ایران قبلا در دستور کار خود قرار داده بود، حال مجبور است این برنامه را به هر نحو ممکن عملیاتی کند و احتمالا عربستان را جایگزین ایران کند.

*نایب رئیس سندیکای برق:عربستان نمی‌تواند به این سرعت جایگزین ایران برای تامین برق عراق شود

پیام باقری نایب رئیس سندیکای برق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که در مهلت ۴۵ روزه آمریکا به عراق آیا عراق می تواند عربستان را جایگزین خرید برق از ایران کند گفت: اگر این خبر معافیت ۴۵ روزه آمریکا به عراق برای واردات برق از ایران صحت داشته باشد، قطعا شک نکنید که این موضوع زمان بر خواهد بود و عربستان که داعیه هاب انرژی را دارد نیز نمی تواند به این سرعت جایگزین برق ایران شود.

وی با اشاره به اینکه اگر عراق قصد داشته باشد کسری برق خود را به صورت مقطعی رفع کند به مشکل خواهد خورد گفت:در گذشته ترکیه برق بصره را از طریق نیروگاههای پرتابل که بر روی کشتی قرار می گرفت را به میزان ۳۰۰ مگاوات تامین می کرد اما این اقدام در یک بازه زمانی کوتاه بود و ریشه ای نبود.

*اگر عراق قصد دارد مشکل برق خود را ریشه ای حل کند ۲ سال زمان نیاز است

باقری خاطر نشان کرد: پس اگر عراق قصد دارد، مشکل برق خود را ریشه ای حل کند، باید از کشورهای دیگر این کار را انجام دهد که آن هم نیازمند حداقل دو سال زمان است.

نایب رئیس سندیکای برق افزود:به دلیل وجود ظرفیت‌های عالی در کشور ایران باید به سرعت خود را به هاب انرژی منطقه تبدیل کند چرا که عربستان نیز رقیب جدی ایران در این زمینه است چرا که در حالیکه افغانستان و پاکستان ۱۰۰۰ مگاوات برق نیاز دارند ایران تنها به این دو کشور ۱۰۰ مگاوات برق صادر می‌کند.

به گفته وی، این دو کشور از قرقیزستان ۱۰۰۰ مگاوات برق وارد می کنند و باید ایران به این موارد جدی تر نگاه کند و از بازار عقب نماند.

باقری اضافه کرد: پس اگر عراق بخواهد به شکل ریشه ای این کمبود ۱۰ هزار مگاواتی خود را جبران کند، نمی تواند با این اقدامات مقطعی برق پایدار داشته باشد، پس بنابراین تامین ۵۰۰ مگاوات برق به صورت ریشه ای از زمان مطالعه تا تامین تجهیزات حدود دو سال طول می کشد.

وی افزود:پس با این مهلت ۴۵ روزه نمی توان نیاز جدی عراق به برق را تامین کرد.

*نیاز عراق به برق ایران زیاد است

باقری در پاسخ به این سئوال که عراق بدهی یک میلیارد دلاری به ایران دارد حال ایران چگونه این مطالبات را می تواند دریافت کند، گفت: نیاز عراق به برق ایران زیاد است و نمی‌تواند از آن چشم پوشی کند، بطوری که در تابستان امسال به دلیل نیاز کشور به برق مدتی صادرات برق به عراق متوقف شد و دیدیم که چه مشکلاتی برای این کشور ایجاد شد.

وی ادامه داد: بهترین روش برای دریافت مطالبات ورود بخش خصوصی به دلیل نبود ملاحظات سیاسی است، پس اگر بخش خصوصی در این خصوص آزاد گذاشته شود، می توانیم مطالبات خود را از عراق دریافت کنیم.

نکته ای که حائز اهمیت است این است که عربستان به هیچ وجه توانایی جایگزین کردن برق ایران آن هم با قیمت ارزان و با این سرعت ندارد و آنچه مهم است این است که ایران باید به خوبی به این نتیجه برسد که این معافیت ۴۵ روزه احتمالا اجرایی خواهد شد و باید فکری مثل ورود بخش خصوصی برای دریافت طلب یک میلیارد دلاری خود از عراق کند تا هر چه سریعتر تکلیف این برنامه نهایی شود.


۱۳۹۷/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...