نسخه چاپی

مهم ترین فاكتورهای بهبودی در كودكان اوتیسم

پویان خاطرنشان كرد: شناسایی اختلال اوتیسم تا قبل از 3 سالگی موضوعی با اهمیت در روند درمان به حساب می آید بر همین اساس به خانواده ها توصیه می شود تا پیش از 5 سالگی برای غربالگری و تشخیص اتیسم به متخصص گفتاردرمانی یا روانپزشك كودكان مراجعه كنند.



به گزارش نما، وحید پویان اظهار داشت: اگرچه برای اتیسم، درمان قطعی وجود ندارد ولی در صورت شناسایی این اختلال، پیش از 3 سالگی می‌توان تا حدود زیادی از پیشرفت آن جلوگیری کرد و کودک را به روند طبیعی زندگی و تعامل با دیگران بازگرداند.

وی تصریح کرد: نقض در برقراری ارتباط، خودداری از تعاملات اجتماعی، وجود الگوهای تکراری در رفتار، رفتارهای کلیشه ای، عدم برقراری تماس چشمی و تاخیر در شروع تکلم از جمله علائم طیف اتیسم است که والدین باید در خلق و خوی کودکان خود مورد توجه و ریزبینی قرار دهند.

پویان تاخیر در شروع تکلم را یکی دیگر از علائم اتیسم دانست و افزود: حدود 40 درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم اصلا حرف نمی‌زنند و 60 درصد دیگر دیرتر از هم سن های خود شروع به صحبت کردن می‌کنند و در بیشتر موارد عادت به تکرار کردن حرف‌ها و پرسش‌های دیگران دارند.

این متخصص گفتار درمانی اضافه کرد: تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که 95 درصد کودکان اتیسم حداقل یک مشکل و یا علامت پزشکی دیگری نظیر تشنج، بیش فعالی، اختلالات خواب، مشکلات تغذیه، وزوز گوش، علائم حرکتی، اضطراب و حتی خودآزاری را دارند، موضوعی که اگر به سرعت در دوران کودکی شناسایی و مورد درمان قرار نگیرید در سنین بالاتر به عارضه ای حاد مبدل خواهد شد.

پویان ابراز کرد: یکی دیگر از نشانه‌هایی که والدین می‌توانند از طریق آن اختلال اتیسم فرزندان خود را شناسایی کنند، اکو یا تکرار بی هدف کلمات یا عبارات است ضمن اینکه این کودکان واکنش شدیدی نسبت به تغییرات محیطی دارند و بیشتر تمایل به ردیف گذاشتن و منظم کردن اشیاء دارند.

وی با بیان اینکه کودکان اتیسم به جای کلام بیشتر با استفاده از اشاره منظور خود را می‌رسانند، افزود: شاید این رفتار در بین همه کودکان زیر 3 سال مشترک باشد اما تکرار این روند و اصرار کودک در عدم تکلم، موضوعی با اهمیت است که والدین باید با ریزبینی این رفتارها را زیرنظر بگیرند.

پویان خاطرنشان کرد: شناسایی این اختلال تا قبل از 3 سالگی موضوعی با اهمیت در روند درمان به حساب می آید بر همین اساس به خانواده ها توصیه می شود تا پیش از 5 سالگی برای غربالگری و تشخیص اتیسم به متخصص گفتاردرمانی یا روانپزشک کودکان مراجعه کنند.


۱۳۹۷/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...