نسخه چاپی

روزنامه روس: ایران امیدش را به كمك اروپا از دست داده است

طرح ترامپ برای محاصره نفتی ایران با یك مشكل اساسی مواجه است و آن خودداری اروپا از حمایت از این تحریم‌هاست، ولی عدم‌اقدام مؤثر بروكسل برای دفاع از روابط تجاری با ایران، كاسه صبر مقامات تهران را لبریز كرده است.

به گزارش نما، روزنامه «پراودا»، چاپ مسکو نوشته است: "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران روز گذشته با اشاره به اینکه تحریم‌های غیرقانونی آمریکا به هدف مورد نظر خود نرسیده‌اند، اعلام کرد که دولت آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را متوقف کند و باید بدانند که در صورت ممانعت از فروش نفت ایران، هیچ نفتی از خلیج فارس برای صادرات نخواهد گذشت.

مقامات تهران پیش از این نیز هشدار داده بودند که امکان بستن تنگه هرمز وجود دارد. رئیس جمهور ایران در اوایل تابستان سال جاری و در پاسخ به اظهارات دونالد ترامپ درباره اینکه دولت ایالات متحده از توافق هسته‌ای خارج می‌شود، گفته بود که آمریکا نباید با دم شیر بازی کند و هشدار داد که ایران می‌تواند تنگه هرمز را به‌روی حمل‌ونقل نفت از سوی سایر کشورها ببندد.

اروپا مشکل اصلی دونالد ترامپ در برخورد با ایران است

دولت دونالد ترامپ پس از خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ 5 نوامبر، بسته تحریمی جدیدی علیه ایران به‌منظور توقف فروش نفت این کشور اعمال کرد، گرچه هشت کشور از این تحریم‌ها به‌طور موقت معاف شده‌اند.

البته طرح ترامپ برای محاصره نفتی ایران با یک مشکل اساسی مواجه است و آن خودداری اروپا از حمایت از این تحریم‌هاست. بروکسل اعلام کرده که در حال تهیه مکانیسم ویژه‌ای در عرصه مبادلات نقدی برای دور زدن سیستم سوئیفت و تحریم‌های آمریکا است تا شرکت‌های اروپایی بتوانند به همکاری خود با تهران ادامه دهند. اتحادیه اروپا همچنین تصمیم سوئیفت درباره حذف بانک‌های ایرانی از سیستم مبادلات اطلاعاتی خود را باعث تأسف زیاد دانسته است. البته عدم‌اقدام سازنده‌ای در این رابطه باعث شده تا مقامات بلندپایه تهران هشدار بدهند که صبر آنها بی‌پایان نیست.

واشنگتن تلاش می‌کند تا متحدان خود در ناتو را درباره تهدیدات از جانب ایران متقاعد سازد. "برایان هوک" نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران هفته گذشته هشدار داد که تهران موشک‌های دارای برد متوسطی را مورد آزمایش قرار داده که بر اساس ادعای وی می‌توانند به کلاهک‌های هسته‌ای مجهز شوند و پایتخت‌های اروپایی را هدف قرار دهند.

در نگاه نخست نمی‌توان درک کرد که چرا دونالد ترامپ مواضع دولت باراک اوباما در رابطه با کاهش تنش‌ها با جمهوری اسلامی ایران را ادامه نمی‌دهد،در این باره چند نظریه وجود دارد: اول اینکه ایران خواستار بازگرداندن میلیاردها دلار ذخایر ارزی خود شده است که در بانک‌های آمریکا مسدود شده و ترامپ اصلاً قصد ندارد دست به چنین اقدامی بزند.

دوم اینکه حمله به ایران، در حقیقت حمله به منافع اروپاست که خواستار توسعه روابط تجاری با ایران بوده و منافع زیادی از این مسئله دارد و سومین دلیل هم حمایت آمریکا از اسرائیل است که معتقد است هرگونه تقویت مواضع دولت ایران به‌منزله آسیب رساندن به منافع تل‌آویو خواهد بود.

۱۳۹۷/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...