نسخه چاپی

توضیحات وزیر ارشاد درباره اقدامات دولت برای راهپیمایی اربعین

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی درباره اقدامات انجام شده از سوی دولت برای راهپیمایی اربعین ارائه كرد.

به گزارش نما، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 25 آذر) پارلمان در پاسخ به سؤال حبیب‌الله دهمرده، نماینده زابل، درباره مسائل فرهنگی به ویژه راهپیمایی اربعین حسینی چه اقدام اساسی انجام گرفته است،گفت: زیارت اربعین و راهپیمایی آن می‌تواند تبدیل به فرصت بزرگ دینی و همگرایی منطقه‌ای شود، تلاش کردیم حداکثر استفاده را داشته باشیم تا با توجه به رویکرد مقام معظم رهبری، جریان پیاده‌روی اربعین ماهیت معنوی خود را حفظ کند.

وی با تأکید بر اینکه دولت مسئول تسهیل پیاده‌روی اربعین و نه تصدی‌گری آن است، اظهار داشت: تلاش شده است فرهنگ و حرمت کشور میزبان را حفظ کنیم. با این نگاه از فرصت راهپیمایی اربعین استفاده شد تا در حوزه فرهنگی اقداماتی از جمله چاپ و توزیع دو میلیون کتاب راهنمای اربعین در سال 96 و97 صورت گیرد. همچنین 3 هزار مبلغ داوطلب به مراسم اربعین اعزام شد.

وزیر فرهنگ اضافه کرد: همچنین کلیپ‌های آموزشی در فضای مجازی تهیه و تولید شد. یکصد موکب در حوزه مادی و معنوی از منابع موقوفه در داخل پایانه‌های مرزی ایران و عراق برپا شد، همچنین نمایشگاه و اجرای نمایش‌های متعدد در نظر گرفته شد، در پایانه مرزی کشور سینمای سیار مستقر و فیلم مناسب با شرایط معنوی اربعین پخش شد.

صالحی گفت: 20 گروه مربی کودک و نوجوانان برای ارائه امور فرهنگی و معنوی با هدف کودکان و نوجوانان همراه زائر در مراسم حضور داشتند.

وی با بیان اینکه 40 نوحه و موسیقی در فضای اربعین تهیه شد،افزود: 120 سخنران، 1400 برنامه اجرا کردند. از سوی دیگر پیوست‌های فرهنگی برای همه موکب‌ها ابلاغ شد، این پیوست برای به حداقل رساندن آسیب‌ها براساس آسیب‌شناسی سال‌های گذشته تهیه شده است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه امسال یک میلیون و 800 هزار نفر از سامانه سمای اربعین ثبت‌نام کرده بودند، تأکید کرد: حجم زوار قابل توجه بود و تلاش شد در فضای زیارت برای ارتقای فرهنگ اقداماتی صورت گیرد. از این رو 20 عنوان کتاب با نگاه داستانی، شعر و دل‌نوشته به چاپ رسید، سوگواره اَبَرات با موضوع اربعین در سال‌های 96 و97 برگزار شد که در سال 96 در حدود 5 هزار و در سال 97 در حدود 7 هزار اثر ارائه شد و آثار منتخب سوگواری ابرات در 7 جلد منتشر شد.

صالحی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم و عکس اربعین با عنوان مسیر عشق،گفت: 3500 اثر در این نمایشگاه به نمایش گذاشه و فیلم مستند مهر محرمک تهیه شد، در این مسابقه آثار قابل‌توجهی به نمایش گذاشته شد، همچنین دو فیلم مستند و چند پروژه سینمایی در قالب 9 فیلم کوتاه مورد حمایت قرار گرفت و ساخت فیلم سینمایی ناشناس در دستورکار قرار دارد.

وی ادامه داد: در سال‌های 96 و 97 از 500 نویسنده که ویژگی‌های خود را داشتند، حمایت شد. کتابی با نگاه جامعه‌شناسی توسط 20 نویسنده که یکی از نویسندگان پاکستانی است، تهیه شد. باید گفت که از حضور خبرنگاران خارجی در داخل مرزهای ایران برای پوشش مراسم اربعین حمایت شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دیپلماسی فرهنگی اربعین، اظهار داشت: با دانشگاه کربلا‌ هم‌اندیشی‌هایی صورت گرفت تا دیپلماسی فرهنگی بین ایران، عراق و جهان اسلام اتفاق بیفتد.

صالحی تأکید کرد: در تلاشیم زیرساخت‌هایی برای ارتقاء سطح فرهنگی مراسم اربعین فراهم شود، از جمله ایجاد سامانه 5 زبانه، کتابخانه تخصصی و بانک اطلاعاتی تخصصی که خصوصی و مردمی است ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: قدم‌های خوبی برای ارتقاء سطح فرهنگی مراسم اربعین برداشته شده است که امیدواریم با هم‌افزایی و همکاری نهادهای عمومی و حمایت مردمی، حداکثر استفاده از فرصت‌ها را داشته باشیم.

۱۳۹۷/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...