نسخه چاپی

حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان و پارك‌های علمی در بودجه سال ۹۸

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان و پارك‌های علمی و فناوری هم در بودجه سال ۹۸ دیده شده است.

به گزارش نما، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، صبح امروز (یکشنبه) در نوزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده سراسر کشور با تبریک ولادت امام‌حسن عسکری (ع) و هفته پژوهش اظهار داشت: توسعه علمی یکی از عرصه‌های اساسی توسعه پایدار و همه جانبه است و مردم همواره امید داشته‌اند که کشور بتواند به سطحی از توسعه برسد که از اقتصاد و شرایط اجتماعی و سیاسی مناسب برخوردار باشیم.

وی افزود: در دو سده گذشته تمامی اقداماتی که در جهت اصلاح و توسعه صورت گرفته همواره با نوعی نگاه به توسعه علمی بوده است و امروز نیز باید برنامه‌ریزی و ساز و کارهای لازم را برای رسیدن به توسعه علمی انجام دهیم.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: شاید تصور شود که توسعه علمی مختص زمانی است که کشور با مشکلات و تنگناها روبرو نباشد اما واقعیت این است که توسعه علمی دقیقاً برای روزهای سخت مقابله با تنگناها، چالش‌ها و رفع محدودیت‌ها است و زمانی که سختی‌ها بیشتر می‌شود، توسعه علمی باید بیش از بقیه ایام در صدر امور و کارها قرار گیرد.

جهانگیری ادامه داد:‌ توسعه علمی و توجه به فناوری‌های روز و پژوهش‌های کاربردی می‌تواند در شرایطی که با مسائل اقتصادی، اجتماعی و مشکلات روابط بین الملل مواجه هستیم، به ما کمک کند تا بتوانیم بر مسائل و چالش‌های کشور غلبه کنیم.

وی با اشاره به هدف‌گذاری دشمنان برای فشار بر اقتصاد کشور و تلاش آنها برای قرار دادن مردم در مقابل نظام، خاطرنشان کرد: اتکاء درآمدهای اصلی کشور به فروش نفت شرایطی را به وجود آورده که نفت هم می‌تواند برای کشور درآمدزا باشد و هم تبدیل به اهرمی برای فشار قدرت‌های بزرگ علیه کشورمان شده است تا با ممانعت از فروش نفت، درآمدهای کشور را کاهش دهند. البته به فضل الهی تاکنون توفیق چندانی به دست نیاوردند اما به هر حال صادرات نفت قدری کاهش یافته است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقتصادی که به منابع درآمدی سنتی وابسته است، می‌تواند از همین ناحیه در تهدید قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اقتصاد باید در فشارها و تنگناها تاب‌آوری داشته باشد و بتواند خود را از درون احیا کند که چنین اقتصادی همان اقتصاد مقاومتی است.

جهانگیری تصریح کرد: اقتصادی که بتواند جایگزین اقتصاد متکی به نفت و سایر منابع طبیعی باشد، اقتصاد دانش بنیان است چرا که این اقتصاد متکی به مغز و دانش انسان است و می‌تواند همواره زاینده باشد.

وی با تأکید بر این که دانش، پژوهش و فناوری باید به طور کامل در اقتصاد کشور پیاده شود، اظهار داشت: این اتفاق مهم از طریق تعامل دانشگاه، صنعت و جامعه شکل می‌گیرد و زمانی که این سه بخش مهم در یک راستا قرار گیرند، اقتصاد دانش بنیان پدید می‌آید.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر این که برنامه اقتصاد دانش بنیان باید به عنوان مهمترین اولویت توسعه کشور در شرایط فعلی در دستورکار قرار گیرد، افزود: این برنامه باید هم در اولویت دولت و هم در بودجه‌ها و صندوق‌های حمایتی دیده شود و در کنار آن ارتقاء پژوهشگران و ظرفیت‌های دانشگاه‌ها نیز باید در دستورکار باشد.

جهانگیری با اشاره به فراخوان دولت برای دعوت از دانشمندان و اساتید کشور برای کمک به رفع چالش‌های اصلی گفت: برخی از دانشگاه‌های کشور عملکرد خوبی در این زمینه از خود نشان داده‌اند و کارگروه‌های متعددی در دانشگاه‌ها برای کمک به حل مشکلات شکل گرفت و در اجلاس 13 دانشگاه برتر کشور نیز مواهب مهمی در این خصوص مطرح شد و نتایج آن در اختیار دولت قرار گرفت.

وی گفت: کارآفرینانی باید در اولویت حمایت قرار گیرند که عملکرد آنها دانش بنیان است و اگر قرار است که از گسترش کمی و کیفی دانشگاه‌ها حمایت کنیم باید دانشگاه‌هایی مورد حمایت قرار گیرند که نیروهای فارغ التحصیل آنان کارآفرینانی ریسک پذیر و فعال در حوزه اقتصاد دانش بنیان باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور مبنی بر وجود سه هزار و 800 شرکت دانش‌بنیان در کشور خاطرنشان کرد: خوشبختانه از پارک‌های علمی و فناوری و مراکز رشد و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان تشکیل می شوند که متکی به نیروهای دانشگاهی هستند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان باید بتوانند در بازارهای خارج از کشور نیز حضور فعال داشته باشند، افزود: هم وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور باید حمایت‌های لازم را از شرکت‌های دانش بنیان انجام دهند تا این شرکت‌ها بتوانند با حضور در نمایشگاه‌های بین المللی، محصولات خود را عرضه کنند.

وی افزود: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علمی و فناوری هم در بودجه سال 98 و هم در سیاست‌های کلی دیده شده و پنج کریدور علمی و فناوری نیز در پنج استان کشور راه اندازی شده که امیدوارم شاهد فعال شدن کریدورهای علمی در سایر استان‌ها نیز باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهور از دستگاه‌ها و نهادهای متولی در امور شرکت‌های دانش بنیان خواست زیرساخت‌ها، ساز و کارها و قوانین لازم را برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تسهیل فعالیت آنها تدوین کنند.

در این مراسم وزیر علوم تحقیقات و فناوری هم با اشاره به تعداد شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری گفت: هزار و 200 شرکت دانش بنیان در پارک‌های علمی و فناوری و مراکز رشد فعالیت دارند که این به معنی 42 هزار اشتغال در قالب این شرکت‌ها است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم با تأکید بر این که احترام و توجه به دانشمندان و اهالی علم در کشور باید سرلوحه کار مسئولین و سیاست‌گذاران باشد گفت: در ابتدای دولت یازدهم فقط تعداد هشت دانشمندِ یک درصدِ پُر استناد در کشور وجود داشت که تعداد این دانشمندان امروز به 55 نفر رسیده است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور هم در این مراسم گزارشی از تعداد و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان ارائه کرد و خواستار توجه هر چه بیشتر به این شرکت‌ها و حمایت از فعالیت آنها شد.

گفتنی است در این مراسم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور از پژوهشگران برتر و فناوران برگزیده قدردانی شد.

۱۳۹۷/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...