نسخه چاپی

گوترش درباره بدترین بحران انسانی در یمن هشدار داد

دبیركل سازمان ملل متحد در نشست دوحه هشدار داد در صورتی كه صلح در یمن استقرار نیابد، سال ۲۰۱۹ سالی به مراتب بدتر برای این كشور خواهد بود.

به گزارش نما، آنتونیو گوترش گفت: «باید امیدوار باشیم مذاکراتی که در خصوص بندر الحدیده امکان‌پذیر شد، باعث صلح در یمن شود؛ کشوری که امروز بدترین بحران انسانی را تجربه می‌کند.»

دبیر کل سازمان ملل در سخنرانی روز یکشنبه خود هشدار داد سال ۲۰۱۹ در صورتی که طرف‌های درگیر در یمن به توافق صلح نرسند و بحران انسانی را متوقف نکنند، سالی "به مراتب" بدتر خواهد بود.

گوترش در نشست خبری که در دوحه برگزار شده بود، گفت: «شمار بیشتری از یمنی‌ها بر اثر وضع ناگوار ناشی از کمبود مواد غذایی جان خود را از دست می‌دهند.»

سازمان ملل روز پنجشنبه توافق آتش‌بسی را بین طرف‌های درگیر در یمن میانجی‌گری کرد که به ترک مخاصمه در بندر الحدیده انجامید.

گوترش گفت: «این حقیقت که هنوز در یمن اعلام قحطی نشده است باعث نمی‌شود چیزی از نگرانی عمده ما به دلیل میزان گرسنگی که در یمن وجود دارد، کاسته شود و مردم در وضعیتی بسیار ناراحت کننده جان می‌سپارند. در صورتی که صلحی به دست نیاید، اوضاع در سال ۲۰۱۹ به مراتب بدتر خواهد شد.»

یمن از ۲۰۱۴ به این سو، درگیر جنگ داخلی است اما درگیری‌ها در این کشور از سال ۲۰۱۵ با تهاجم نظامی ائتلاف سعودی و مداخله عربستان شدت گرفت.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، تاکنون نزدیک ده هزار نفر در جنگ یمن جان خود را از دست داده‌اند. برخی گروه‌های حقوق بشری شمار تلفات این جنگ را به مراتب بیشتر می‌دانند.

طبق توافقی که هفته گذشته با میانجی‌گری سازمان ملل در استکهلم سوئد به دست آمد، آتش‌بس در بندر الحدیده از اولین دقیقه روز سه‌شنبه (27 آذر) برقرار می‌شود. ائتلاف سعودی پیش از اجرایی شدن این آتش‌بس، بارها مناطق اطراف این شهر را بمباران کرده است.

۱۳۹۷/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...