نسخه چاپی

مقایسه ایران، ژاپن، كره و استرالیا در جام ملت‌های آسیا

با پایان دور دوم مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا شكل بازی تیم‎‌های مدعی تا حدودی مشخص شده است.


به گزارش نما، در حالیکه دور دوم مرحله گروهی رقابت های جام ملت های آسیا به پایان رسیده و از روز گذشته دور سوم این مرحله آغاز شده تا حدودی می توان با مرور روی سبک بازی تیم های مدعی به این نتیجه رسید که کدام مطابق انتظار، کدام تیم دور از انتظار و کدام تیم فراتر از سطح انتظارات ظاهر شده. با در نظر گرفتن ایران، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا به عنوان چهار مدعی اصلی قهرمانی، در این گزارش تاکتیک مشاهده شده در دو بازی اول هر کدام از این تیم ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. البته که خیلی ها اعتقاد دارند دور گروهی نمی تواند نمونه خوبی برای آنالیز فنی تیم ها باشد. با این حال همه این تیم های مدعی در این مرحله هم برای گذر از چالش سرگروهی حداقل از نصف توان خودشان بهره بردند که این دست ما را برای بررسی حدودی بازتر می کند.

از تیم ملی کشور خودمان شروع کنیم. تیم کارلوس کی روش با بیشترین میزان تغییر نسبت به سایر مدعیان وارد جام شد. تغییر سبک بازی بارزترین نکته در تفکرات کی روش بوده که حالا به چشم دیده می شود. البته که برخی اعتقاد دارند یمن و ویتنام حریفانی نبودند که ما بابت شکست دادن آنها در این حد روی تغییر سبک ایجاد شده توسط کی روش مانور دهیم. در حالیکه بحث، بحث مقایسه است. کافی است نگاهی به بازی های گذشته تیم ملی مقابل حریفانی مثل همین یمن و ویتنام داشته باشیم. آن موقع است که می بینیم دفاع کردن جزو جدانشدنی تیم کی روش است. چیزی که در دو بازی اول کمتر دیده شد. اصرار روی دادن پاس های زیاد و در اختیار داشتن درصد مالکیت توپ اصلی ترین تاکتیک های تیم ملی در این جام بودند. تیم ملی همچنان در دفاع مستحکم و است و چیزی که به این ویژگی اضافه شده، سرحال و شاداب بودن زوج خط حمله ماست. زوجی که بیشتر از همه بازیکنان در زمین برای خلق موقعیت روی دروازه حریفان تحرک دارند. در کنار همه این ها یکی دیگر از اصلی ترین تاکتیک هایی که هنوز در تیم کی روش دیده می شود، سرمایه گذاری روی توپ های ارسالی است. به گونه ای که تحرکات تمرین شده بازیکنان هنگام زدن ضربات آزاد و کرنر و حتی پرتاب اوت به وضوح دیده می شود. میل به هجوم در کنار فراموش نکردن رسالت های دفاعی تاکتیک اصلی تیمی بوده که کی روش برای این رقابت ها آماده کرده.

در بین سه مدعی دیگر فقط از ژاپن می توانیم به عنوان تیمی یاد کنیم که عملکرد بهتری نسبت به استرالیا و کره داشته. آن هم به واسطه برگرداندن شکست روز اول مقابل ترکمنستان. چشم بادامی ها با وجود اینکه هنوز حتی شبیه به تیم فوق العاده جام جهانی نبودند، اما در این دو بازی نشان دادند مثل همیشه باید از آنها ترسید. کار هجومی در ترکیب ژاپن اصلی ترین هدف است. تحرک بسیار زیاد مهاجمان و حرکت مداوم آنها به سمت عمق خط دفاع حریفان باعث می شود هافبک ها فضای بسیار زیادی برای تغذیه کردن آنها داشته باشند. درست مثل نیمه اول بازی مقابل عمان که چند بار ژاپنی ها از این طریق اقدام به گلزنی کردند. نقطه قوتی که در خط دفاع برای شان یک نقطه ضعف است. تک موقعیت صد درصد گل عمان در مسابقه روز دوم دور گروهی روی آسیب پذیر بودن عمق دفاع ژاپن به وجود آمد. چیزی که با توجه به مسن بودن زوج خط دفاعی این تیم ممکن است در بازی های آینده به آنها ضربه بزند.

کره جنوبی به عنوان دیگر مدعی 6 امتیازی هنوز فاصله زیادی از آن تیم مقدماتی جام جهانی 2018 نگرفته. آنها اگرچه در روسیه باعث شدند آلمان در گروهش آخر شود، اما کم بودن پیچیدگی تاکتیکی در ترکیب شان به وضوح دیده می شود. شاید وجود کارهای ترکیبی زیاد پشت محوطه جریمه حریفان اصلی ترین نقطه قوت کره ای ها باشد. در غیر این صورت اقدام به ارسال توپ از کناره ها بیشترین کاری است که شاگردان بنتو انجام می دهند. آنها در خط دفاعی هم تقریبا شبیه ژاپنی ها هستند. اگرچه تا اینجای جام هنوز گلی وارد دروازه شان نشده و این نشان می دهد اشتباهات مرسوم مدافعان کره تا حدودی رو به کم شدن رفته.

بین چهار تیمی که از آنها به عنوان مدعی یاد کردیم، استرالیا تنها تیمی است که از بازی های خودش امتیاز کامل کسب نکرده. شاگردان آرنولد امروز جدال سختی مقابل سوریه دارند. جدالی که در نهایت آنها را به چیزی بیشتر از رده دوم جدول نمی رساند. شکست روز اول مقابل اردن نشان داد بازگشت به بازی یکی از سخت ترین کارهایی است که کانگوروها می توانند انجام دهند. مخصوصا مقابل تیم های عربی که با چند لایه از دروازه خودشان محافظت می کنند. برخلاف ژاپن که یکبار در امتحان بازگشت به بازی موفق بود، استرالیایی ها اسیر این ناتوانی شدند. البته که آنها در بازی روز دوم نشان دادند اگر غافلگیر نشوند، توان شکست دادن حریفان را دارند. یکی از اصلی ترین نقطه ضعف هایی که در روند کاری تیم آرنولد دیده می شود، یک شکل بودن شیوه حملات است. آنها بیشتر عادت به انجام پاس کاری های کوتاه پشت محوطه حریفان دارند و سعی می کنند از منافذ ایجاد شده استفاده کنند و به نظر اگر چیزی به شکل حملات خود اضافه نکنند در ادامه کمی با مشکل روبرو شوند. مخصوصا حالا که صدرنشینی در گروه و قرار گرفتن در سمت راحت جدول را از دست دادند.


۱۳۹۷/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...