نسخه چاپی

خسارات مالی سیل اخیر ۲.۵ برابر سیل سال ۸۱

دژپسند گفت: برای اقتصاد كم عمق ایران این حجم نقدینگی خیلی بالاست و اگر درست هدایت شود یك فرصت برای رونق تولید است.

به گزارش نما، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه اظهار کرد: اوضاع متغیرهای اقتصادی در سال ٩٧ قابل قبول نبود و این موضوع، نگران کننده است.

وی افزود: شاخص‌های کنونی گرچه جذابیت کافی نداشته، اما حاکی از مدیریت مناسب برای جلوگیری از بدتر شدن شاخص‌ها و ایجاد ثبات در بازار است.

وزیر اقتصاد گفت: با اقدامات صورت گرفته در سال گذشته رشد تورم را از ۶.۸ درصد به ۲ درصد رساندیم. در سال ۹۸ اگر به متغیر‌ها دقت کنیم در می‌یابیم که برخی اوج گیری‌ها در اقلام اساسی به شاخصه‌های اسفند سال گذشته بر می‌گردد.

وی با اشاره به تأثیر سیل اخیر در قیمت‌گذاری‌ها گفت: سیل اخیر نگرانی شدیدی را بین جامعه پراکنده کرد و این درحالی است که این اتفاق یک رحمت واسع بود که دردسر و ناراحتی برای بخشی از مردم کشور ایجاد کرد. برخی از دوستان از طرق مختلف به ما منتقل می‌کردند که هزینه‌های نمایشگاه‌ها به مناطق سیل زده صرف شود ولی رئیس سازمان بورس اعلام کرد که این کمک‌ها انجام شده و ادامه دارد.

دژپسند گفت: خسارات سیل ۹۷ در مقایسه با سال ۸۱، ۲.۵ برابر افزایش داشته، اما این خسارات مالی بود، زیرا سال ۸۱ تعداد کشته‌های سیل ۳۸۰ نفر اعلام شد.

وی گفت: باید از نتایج مدل‌ها استفاده کرد تا با اعمال مدیریت صحیح مانع از بدتر شدن شرایط شویم. اگر برآوردها حاکی از این باشد که وضع اقتصادی خوب نباشد، ما باید دور هم جمع شده و تدبیر کنیم و محرک‌ها را از طریق ساز و کارها و تجارب سامان دهیم تا به سمت مطلوب برویم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به افزایش سهم ایران در بازار‌های بین المللی گفت: فرصت سرمایه‌گذاری‌های خوبی داریم که ظرفیت‌های اقتصادی و پولی کشور بیانگر این امر است. برای اقتصاد کم عمق ایران این حجم نقدینگی خیلی بالاست و اگر درست هدایت شود یک فرصت است.

وی بیان کرد: نقدینگی ظرفیت‌های پویایی در بخش‌های معدنی، گاز و منطقه‌ای به ما نشان می‌دهد. افزایش سهم تولید در کشور عاملی برای روان سازی فعالیت اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار است. برای تحقق شعار رونق تولید باید به سمت بهبود تکنولوزی و فناوری‌ها حرکت کنیم. یعنی کالا‌ها متقاضی پسند باشند تا هزینه تولید کاهش پیدا کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: آیین نامه بانکداری دیجیتال برای بانک‌های دولتی ابلاغ شده ولی باید برای بیمه و بورس هم اجرایی شود.

۱۳۹۸/۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...