نسخه چاپی

نیاز به بازخوانی مطهری

عکس خبري -نياز به بازخواني مطهري

دوازدهم اردیبهشت ماه بود كه مغز متفكر انقلاب اسلامی با ضربه گلوله‌ای كه از سلاح «جهل» و «التقاط» و «وابستگی» بیرون آمده بود، به زمین ریخته شد.


دوازدهم ارديبهشت ماه بود که مغز متفکر انقلاب اسلامي با ضربه گلوله‌اي که از سلاح «جهل» و «التقاط» و «وابستگي» بيرون آمده بود، به زمين ريخته شد. علامه مرتضي مطهري در حالي که تنها دو ماه از شکوفايي نهال انقلاب گذشته بود، به شهادت رسید و داغ فقدان متفکر بزرگ جهان اسلام تا آنجا بر دل امام انقلاب سنگيني کرد که اشک از چشمان حضرت روح‌الله(ره) جاري کرد؛ چشمان بزرگمردي که در فقدان فرزند خويش اين‌چنين نگريسته بود، چرا که به حق مطهری برترين شاگرد حضرت امام(ره) و حاصل عمرش بود!
مطهري پس از مرگش نه تنها مهجور نماند و به فراموشي سپرده نشد؛ بلکه مبتني بر سنن الهي به شجره طيبه‌اي بدل شد که نام و انديشه‌اش براي هميشه در تاريخ اين سرزمين جاودانه ماند. کتاب‌هاي وي بارها و بارها به چاپ رسید و به پرفروش‌ترين کتب سال و مهم‌ترين مرجع مطالعه نسل جوان پس از انقلاب بدل شد که خود را مشتاق خواندن و آشنايي با معارف عميق اسلامي مبتني بر مقتضيات زمانه مي‌ديد.
امروز و با ورود به دهه پنجم انقلاب و آغاز گام دوم آن، ملت ايران براي تداوم راه خود در دستيابي به آرمان‌هاي بزرگ انقلاب اسلامي همچنان به مطالعه منظومه فکري مطهري نيازمندند. محدود کردن ياد و نام استاد مطهري به روز معلم، اقدام تقليل‌گرايانه‌اي است که امکان بهره‌برداري از ظرفيت عظيمي چون تفکر ايدئولوگ انقلاب اسلامي را سلب خواهد کرد. به واقع روز معلم باید تنها یکی از فرصت‌هاي متعددي باشد که امکان مراجعه و بازخواني و تأمل در منظومه فکري مطهري را براي ما فراهم مي‌آورد.
انديشه مطهري ما را با عمق تفکر اسلامي در مکتب اهل بيت(ع) آشنا می‌کند. قرائت مطهري از اسلام قرائتي متناسب با نيازها و مقتضيات زمانه است که با توجه به سؤالات و ابهامات آن روز نسل جوان طرح‌ريزي شده بود. به واقع مطهري تلاش مي‌کرد براي شبهات و پرسش‌هاي مطروحه عصر خود پاسخي در خور ارائه دهد، پاسخي که اقناع‌کننده عقل‌ها و آرام‌بخش قلب‌ها باشد. مطهري به مکاتب و انديشه‌هاي رقيب غربي آشنا و مسلط بود و همين آشنايي موجب می‌شد از يک سو از نکات صحيح آن بهره گيرد و از ديگر سو مقهور و دلباخته انديشه غرب نشود.
زمانه ما همچنان چشم به راه تولد مطهري‌هاي ديگري است تا سير تحول انقلاب اسلامي تا تحقق دولت کريمه حق همچنان پويا و بارور باقي بماند.

۱۳۹۸/۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...