نسخه چاپی

روسیه پایگاه‌های نظامی خود در آسیای مركزی را تقویت می‌‌كند

وزیر دفاع روسیه با اعلام تقویت پایگا‌ه‌های نظامی این كشور در خاك تاجیكستان و قرقیزستان، نسبت به افزایش حضور داعش در افغانستان هشدار داده و همچنین تلاش آمریكا برای سرنگونی دولت ونزوئلا را محكوم كرد.

به گزارش نما، "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای که روز دوشنبه در بیشکک (پایتخت قرقیزستان) برگزار شد، اعلام کرد که روسیه توان رزمی پایگاه‌های نظامی خود در خاک تاجیکستان و قرقیزستان را با هدف ممانعت از نفوذ نیروهای تروریستی از افغانستان به خاک کشورهای منطقه آسیای مرکزی را افزایش خواهد داد.

شایگو گفت: «علاوه بر تقویت پایگاه‌های نظامی، روسیه تدابیر دیگری، از جمله کمک به شرکای خود در این منطقه برای مدرنیزه سازی نیروهای مسلح و افزایش امکانات رزمی آنها را در نظر گرفته است.»

به گفته وی، قبل از هر چیز این اقدامات در جهت تجهیز تسلیحات و فناوری‌های نظامی و آموزش کادر و نیروهای نظامی کشورهای منطقه است.

لازم به یادآوری است، روز دوشنبه طرف روسی یک محموله از بالگردهای میگ و ماشین‌های زرهی را به نیروهای مسلح قرقیزستان تحویل داد. در ماه سپتامبر سال جاری نیز قرار است مانور نظامی با مشارکت نیروهای مسلح کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای تحت عنوان «آسیای مرکزی- 2019» با هدف افزایش توان نظامی این کشورها در راستای تامین امنیتمنطقه برگزار شود.

وزیر دفاع روسیه همچنین در این نشست هشدار داد که گروه تروریستی داعش در حال تقویت مواضع خود در خاک افغانستان است. به گفته وی، بعد از نابودی داعش در سوریه و عراق، اعضای این گروه در حال بازگشت به کشورهای منطقه آسیای مرکزی، از جمله افغانستان هستند و تلاش خواهند کرد تا از عرصه این کشور برای ادامه فعالیت‌های تروریستی خود در منطقه استفاده ‌کنند.

سرگئی شایگو در عین حال یادآور شد که حضور چندین ساله آمریکا در افغانستان نتوانسته مشکلات موجود در این کشور را حل و فصل کند. وی در این رابطه از جامعه بین‌الملل خواست تا بطور مشترک با قاچاق مواد مخدر و تهدیدات تروریستی در افغانستان مبارزه کرده و همچنین به ادامه گفت‌وگوهای صلح بین نیروهای افغان کمک کنند.

تلاش زورمدارانه برای تغییر حکومت قانونی در ونزوئلا عواقب خطرناکی دارد

وزیر دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که تلاش زورمدارانه برای تغییر حکومت قانونی در ونزوئلا می‌تواند عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد. وی گفت: «این تلاش می‌تواند باعث رشد تهدیدات تروریستی و افزایش سیل مهاجرت غیرقانونی شده و در عین حال منجر به وخامت بیشتر اوضاع اجتماعی در ونزوئلا گردد.»

شایگو یادآور شد، همه نمونه‌های بارز این تلاش‌ها و عواقب آن در برخی کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را دیده‌اند.

وزیر دفاع روسیه در سخنان خود تاکید کرد که سازمان همکاری‌های شانگهای که قوه محرکه اتحاد بین کشورهای عضو آن است، نقش بسیار قابل توجهی در عرصه روابط بین المللی پیدا کرده است.

شایگو افزود: «امروزه شانگهای نمونه‌ای از همکاری نزدیک با هدف شکل گیری یک نظم نوین جهانی بر اساس امنیت برابر و غیرقابل تقسیم، احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع همه طرفین و پایبندی به اهداف و اصول منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل است.»

به گفته وی، دقیقا چنین برخوردی با دستورکار مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد تاکید رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در نشست سران این سازمان که در ماه ژوئن سال گذشته برگزار شد، قرار گرفت.

شایگو یادآور شد که دورنمای توسعه همکاری‌های نظامی-سیاسی در جهان و راه‌های تامین صلح و ثبات گسترده در کنفرانس اخیر امنیت بین‌المللی در مسکو مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

۱۳۹۸/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...