نسخه چاپی

نظر بانك مركزی درباره تعاونی اعتبار یك شركت خودرو سازی

تعاونی اعتبار ایران خودرو در حالی مشغول به فعالیت های گسترده خود است كه طبق اعلام صریح بانك مركزی این تعاونی مجوز لازم از بانك مركزی را دریافت نكرده است

به گزارش نما، موضوع موسسات و تعاونی های اعتباری غیرمجاز در اقتصاد ایران چند سالی است که هر از گاهی بر سر زبان ها می افتد. هرچند که بانک مرکزی تلاش های بسیاری برای ساماندهی بازار غیر متشکل پولی انجام نموده ولی هنوز طبق قوانین کشور برخی از تعاونی های اعتباری بدون مجوز بانک مرکزی در حال فعالیت هستند.

طبق قانون"تنظیم بازار غیرمتشکل پولی"مصوب سال ۱۳۸۶، بانک‌ مرکزی موظف به ساماندهی موسسات غیرمجاز است. طبق این قانون، اشتغال به عملیات بانکی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تحت هر عنوان و تاسیس و ثبت هرگونه تشکل برای انجام عملیات بانکی، بدون مجوز بانک مرکزی ممنوع است.

براساس این قانون، تمامی نهادهای پولی و مالی غیربانکی از جمله تعاونی های اعتباری، لیزینگ ها و ... می بایست مجوز لازم را از بانک مرکزی دریافت کنند. این شرط در حالی برقرار است که متاسفانه برخی از این قبیل نهادها بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی در حال فعالیت هستند و از این رو به آنان عنوان غیرمجاز اطلاق می شود.

"تعاونی اعتباری کارکنان ایران خودرو" از آن دست تعاونی ها است که علی رغم اخذ مجوز اولیه در مردادماه مورخ 18/۰۴/82 از وزارت تعاون ولی بعد از گذشت سال ها هنوز مجوز لازم از بانک مرکزی را دریافت نکرده است.

نام این تعاونی نه تنها در لیست تعاونی های مجاز در سایت بانک مرکزی نیست بلکه در تماس خبرنگار ما با بانک مرکزی، مسئول مربوطه صراحتا عنوان داشت"تعاونی اعتبار ایران خودرو در حال حاضر مجوز فعالیت ندارد به طوری که هشدارهای لازم داده شده و کارها در حال پیگیری است."

مطلب پیشنهادی
کیلویی 8 هزار تومان زیر قیمت بازار، برنج طارم هاشمی درجه یک!

کیلویی 8 هزار تومان زیر قیمت بازار، برنج طارم هاشمی درجه یک!

براین اساس با توجه به غیرمجازبودن فعالیت تعاونی اعتبار ایران خودرو، تمامی فعالیت های این تعاونی طی سال های اخیر محل قانونی ندارد. در خصوص فعالیت های اخیر این تعاونی می توان به خرید، شرکت سرمایه‌گذاری سلیم در سال 1393 اشاره کرد. در حال حاضر بخش عمدۀ دارایی‌ها شرکت سرمایه گذاری سلیم در قالب شرکت‌های:"ایمن خودرو شرق، توسعه تجارت و خدمات خودرو، تولیدی و صنعتی گوهرفام، ترنیان سهم، گسترش سرمایه گذاری ایرانیان و بازرگانی ستاک سلیم آریا" بوده و از این‌رو محور عمده فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری سلیم در زنجیرۀ ارزش خودرو، تولید و فروش قطعات خودرو، فعالیت های پیمانکاری و سرمایه گذاری شکل‌گرفته است. از دیگر اقدامات این تعاونی خرید زمین کوهک از شرکت مسکن سازمان حسابرسی در سال 1395 است. در خصوص این خرید نیز سوالات جدی مطرح است.

اینکه چگونه تعاونی اعتباری کارکنان ایران خودرو، بدون دریافت مجوز لازم از بانک مرکزی علی رغم گذشت حدود 11 سال از قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی در حال فعالیت می باشد، قابل تامل است که نیازمند پاسخگویی مسئولان مربوطه این گروه خودروسازی می باشد.

علی ای حال با توجه به غیرمجاز بودن فعالیت های این تعاونی، اقدامات و فعالیت های این تعاونی بایستی مورد ارزیابی جدی دستگاه های نظارتی قرار گیرد تا شاهد اتفاقات ناگوار دیگری در حوزه بازار نهادهای پولی غیربانکی نباشیم.

۱۳۹۸/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...