نسخه چاپی

بازدید ظریف از مدرسه راهنمایی علامه حلی تهران

جمله كلیدی راهبردی

عکس خبري -جمله کليدي راهبردي

محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران، با اشاره به سفر وزیر خارجه آلمان به تهران و بیان اینكه اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند كه از ایران، حتی در حوزه‌هایی كه به برجام ربطی ندارد انتقاد كنند، بر بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام تأكید كرد


هر کدام از رسانه‌ها بخش‌های مختلفی از گفته‌های محمدجواد ظریف را که در حاشیه مراسمی در مدرسه علامه حلی در جمع خبرنگاران مطرح شد تیتر کردند؛ از اظهارات او درباره چرایی سفر نخست‌وزیر ژاپن تا موضوع اینستکس و وظایف طرف‌های مقابل در برجام! اما در میان اظهارات مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، جمله‌ای کلیدی وجود داشت که کمتر مورد توجه قرار گرفت؛ جمله‌ای که می‌توان آن را نشان‌دهنده راهبرد جدید و البته در خور تحسین دستگاه دیپلماسی کشور در مواجهه با طرف‌های اروپایی دانست.
محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران، با اشاره به سفر وزیر خارجه آلمان به تهران و بیان اینکه اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران، حتی در حوزه‌هایی که به برجام ربطی ندارد انتقاد کنند، بر بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام تأکید کرد و گفت: «وظیفه‌ای که اروپایی‌ها و بقیه اعضای برجام دارند این است که شرایط روابط اقتصادی ایران عادی‌سازی شود و اینها باید بگویند تا به حال چقدر این موضوع عادی شده است. در برجام اقدام مهم نیست، بلکه نتیجه مهم است. اینکه گفته شود ما تلاش کردیم و نشد، خب ما هم می‌توانیم از این به بعد تلاش کنیم و نشود!» معنا و تفسیر این جملات راهبرد گام‌های متقابل است؛ به عبارت دیگر ایران از این پس همان‌گونه عمل خواهد کرد که اروپایی‌ها عمل می‌کنند! اگر اروپایی‌ها اقدام عملی انجام دادند، ایران هم در عمل به برجام متعهد می‌ماند و اگر آن دولت‌ها تنها به لفاظی روی آوردند، جمهوری اسلامی ایران نیز تنها در سخن از برجام حمایت می‌کند و به آن پایبند می‌ماند؛ راهبردی که اگرچه کمی دیر و با تعلل به نقشه راه دستگاه‌های دیپلماسی کشور تبدیل شده است، اما همین حالا نیز می‌تواند معادلات در برجام را تغییر دهد!

۱۳۹۸/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...