نسخه چاپی

پیشنهاد جایگزینی كالا برگ با ارز ترجیحی

سازمان برنامه و بودجه در برنامه اصلاح ساختار بودجه پیشنهاد داد، به جای تخصیص ارز ترجیحی به كالاهای اساسی، یارانه موجود در ارز، از طریق كالابرگ اعتباری و وام سرمایه در گردش به مصرف‌كننده نهایی و تولیدكننده داده شود.

به گزارش نما، در بخشی از گزارش اصلاح ساختار بودجه که اخیرا منتشر شده، درباره برنامه کوتاه مدت «اصلاح یارانه کالاهای اساسی» آمده است: با هدف بهبود ضریب اصابت یارانه پنهان پرداختی به کالاهای اساسی و استقلال سیاست ارزی از سیاست حمایتی به‌ویژه در شرایطی که تحریم جریان ارزی کشور را با محدودیت‌هایی مواجه کرده، لازم است شیوه کنونی تخصیص یارانه به این کالاها اصلاح شود. پیشنهاد می‌شود به جای تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی، یارانه موجود در ارز، از طریق کالابرگ اعتباری و وام سرمایه در گردش به مصرف‌کننده نهایی و تولیدکننده داده شود و با انتقال مرحله‌بندی شده تقاضای ارز کالاهای اساسی به بازار ارز یکپارچه بر عمق آن افزوده شود.

اخبار اقتصادی- نمایندگان مجلس در زمان تصویب لایحه بودجه نیز این پیشنهاد را مطرح کرده بودند که دولت در نهایت با ان مخالفت کرد. در آن برهه مجلس سه راهکار مختلف برای جایگزینی ارز 4200 پیشنهاد کرده بود که مورد قبول دولت قرار نگرفت. در لایحه دولت برای بودجه سال 98 حدود 14 میلیارد دلار برای واردات کالای اساسی با ارز 4200 تومانی لحاظ شده بود.

درحال حاضر بخشی از اقلام مربوط به فهرست 25 کالای اساسی مانند گوشت از دریافت ارز دولتی کنار گذاشته اما تکلیف پرداخت ما به التفاوت ریالی آنها نیز مشخص نشده است.

مشخص نیست در این برهه 3تا 4 ماهه چه موضوعی مطرح شده است که سازمان برنامه و بودجه سیاستهای کلان خود را تغییر داده است.

۱۳۹۸/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...