نسخه چاپی

سفر بی‌سابقه نمایندگان گزارشگران بدون مرز به عربستان

سازمان گزارشگران بدون مرز فاش كرد، عربستان سعودی در اقدامی كم‌سابقه و در راستای تعامل با منتقدان وضعیت حقوق بشر در این كشور، بهار سال جاری پذیرای یك هیات نمایندگان این گروه حقوق بشری در خاك خود بوده است.

به گزارش نما، دبیر کل گروه "گزارشگران بدون مرز" فاش کرد، این هیات متشکل از چهار نفر در ماه آوریل به عربستان سفر کرده و در این سفر با مقام‌های ارشد عربستانی از جمله دادستان کل و وزیر دادگستری عربستان ملاقات کرده است.

اخبار بین الملل- کریستوف دِلوآر، دبیر کل گروه گزارشگران بدون مرز برای نخستین بار در اظهارنظرهایی علنی گفت: اعضای این هیات نمایندگی خواستار تحقیقاتی جامع در باره قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد حاکمیت عربستان در شهر استانبول شده و خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط دست کم ۳۰ خبرنگار از زندان‌های عربستان شدند و تاکید کردند که از نظر "گزارشگران بدون مرز" این خبرنگاران ناعادلانه در عربستان زندانی هستند.

او گفت: دعوت از این هیات برای نخستین بار از جانب دولت عربستان صورت گرفته و سطح دسترسی اعضای این هیات در سفرشان به عربستان بسیار کم‌سابقه بوده است.

با این حال این گروه بعد از انجام این سفر آن را مسکوت گذاشت و امیدوار بود مقامات عربستان در ماه‌های بعد از آن اقدام به آزادی دست کم تعدادی از روزنامهنگاران زندانی و احتمالاً به مناسبت ماه رمضان کنند.

اما به گفته دِلوآر، ماه رمضان هم تمام شد و چندین هفته از پایان آن گذشته و هنوز اتفاقی نیفتاده و خبرنگاری نیز آزاد نشده است.


او در این اظهارنظرهای خود در توضیح تصمیم این گروه برای صحبت علنی در خصوص این سفر خاطر نشان کرد: ما نیاز به اقدامی عملی داریم.

این در حالی است که مقامات عربستان بارها به صحبت‌ها و اقدامات گروه‌های حقوق بشری در انتقاد از سوابق حقوق بشری کشورشان حمله کرده و کمپین‌های آنها را زیانبار خوانده‌اند.

این تعامل خصوصی گروه گزارشگران بدون مرز با دولت عربستان و وضعیتی که بعد از سفر آنها به عربستان به وجود آمد ثابت می‌کند که در حال حاضر تاکتیک‌های جایگزین نیز در قبال عربستان بی ثمر هستند و همچنان مقامات عربستانی تحت رهبری محمدبن‌سلمان ولیعهد عربستان به تعقیب مخالفان این کشور پرداخته و آزادی بیان را سرکوب می‌کنند. دولت عربستان هنوز درباره این خبر واکنش نشان نداده است.

نمایندگان گروه گزارشگران بدون مرز لیستی از فعالان رسانه‌ای به زندان افتاده در عربستان را به مقامات این کشور دادند که شامل چندین خبرنگار و شهروند-روزنامه‌نگار بوده است و یکی از این افراد یک خبرنگار یمنی تبار به نام مروان المریسی بوده و بعد از این سفر نمایندگان سازمان گزارشگران بدون مرز به عربستان، توانست در پی چندین ماه بی‌خبری از محل نگهداریش، با خانواده خود تماس بگیرد و ظاهراً این تنها دستاورد این سفر تاکنون بوده است.

۱۳۹۸/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...