نسخه چاپی

تحلیل سلوكی از روزهای پیش رو...تا انتخابات

محسن مهدیان

جامعه را می توان مثل گذر یک انسان در تاریخ تحلیل سلوکی کرد. "نفسِ" این جامعه در هر دوره با خطورات شیطانی و وساوس خناسان مواجه بوده است، با این حال در گذر تاریخ، جبهه حق در حاشیه انحراف دولت ها، رشد معنوی خاص خودش را داشته است.
تکنوکرات ها، خطرناک ترین جریان اعتقادی و سیاسی اند. به این دولت و این و آن نیز محدود نمی شوند. تکنوکرات ها صورت بدون سیرت انقلاب اند که قدرت تحریف مکتب امام را بدون هرگونه خونریزی و جنگ سخت دارا هستند. تکنوکرات تنها جریان اعتقادی است که مقابل انقلاب، دارای یک نظام فکری منسجم است و می تواند فکر و اندیشه اش را تا ساحت عمل امتداد دهد. تکنوکرات، جریان اعتقادی سرمایه داری همراه با سبک زندگی سکولارست. قدرت این جریان در توان نفوذش است. چه انکه از اصلاح طلب تا اصولگرا و از لائیک تا متدین را در می نوردد و در بر می گیرد.
تکنوکرات در انقلاب اسلامی ظهور و بروز نفس اماره اجتماعی است. بعد از جنگ، "عبور از مردمسالاری" و "اباحه گری در مواجهه با آرمان ها، باعث جولان نفس اماره شد.

دولت اصلاحات
شعله ور شدن آتش نفس اماره در اولین اثر، موجب شکل گیری عقلانیت ابزاری و دنیایی شد. اصلاح طلبی نماد عقلانیت باطل و معرفت انحرافی است. در دوره اصلاحات بود که بیشترین هجمه اعتقادی به انقلاب وارد شد و البته ثمره آن رشد معرفتی جبهه حق به جهت علمی و مبنایی بود. ظهور و بروز نشریاتی شبیه نقد و نظر و نقد ما و طرح هایی شبیه طرح ولایت و غیره محصول همین دوره است.

دولت احمدی نژاد
اما اعتقاد و عقلانیت انحرافی موجب رشد انانیت و خودمحوری شد. این انانیت باعث شد، رشد معرفتی و علمی در ظواهر و پوسته متوقف شود. این دوره با تعابیر مقدس اما توخالی مواجهیم. آرمان ها و ارزش هایی که به موجب انانیت از معنا و باطن تهی شده بود. از عدالت و مهرورزی تا ولایت و مبارزه و مردم گرایی و غیره
اما اثر قهری این دوره در جبهه حق، خالص سازی بود. خالص سازی باعث شد، معرفتی که در دوره اصلاحات شکل گرفته بود در دوره احمدی نژاد از ظاهر با باطن برسد و جریان خالص شده مهیای یک خیزش سیاسی باشد.

دولت تدبیر
دولت تدبیر، بلوغ نفسانی دولت سازندگی است. دولت اعتدال بروز مجدد و تمام عیار نفس اماره است که بعد از انحراف اعتقادی در اصلاحات و انانیت در دوره مهرورزی مجدد دامن گیر انقلاب شد.
اما جامعه در این دوره با شکل گیری بلایای طبیعی شبیه برجام و شبه برجام ، متنبه و خودآگاه شد و قدرت ایستادگی و مقاومت مقابل نفس اماره و فراتر از آن شیطان بیرونی پیدا کرد؛ این خودآگاهی شرایط توبه و انابه را فراهم ساخت.

گام دوم
بیانیه گام دوم، نشانه ای از دوره بازگشت است؛ بازگشت به جوانی. جوان به تعبیر امام کسی است که به عرش و ملکوت نزدیک تر است و اخلاص و انرژی و انگیزه و معرفت انقلابی برای برداشتن گام های بلند انقلاب دارد. پس دوره جوانی، دوران توبه است.بازگشت به 57.
انتخابات آینده می تواند بستر شکل گیری این صیرورت اجتماعی و سلوک سیاسی و معرفتی باشد؛ اگر همت و حمیت لازم شکل بگیرد.

۱۳۹۸/۵/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...