نسخه چاپی

خفت ابر قدرت به جایی رسید كه طالبان برای مذاكره پیش شرط تعیین كرد

فروپاشی یك هژمونی

عکس خبري -فروپاشي يک هژموني

كار آمریكایی‌ها به آنجا رسیده كه حتی گروه كوچكی، مانند طالبان برای آمریكایی‌ها پیش‌شرط مذاكره تعیین می‌كند و در عمل نیز كاخ سفید هیچ توانی برای رد یا بی‌اثر كردن این شرط‌گذاری ندارد!


در همین تهران خیلی‌ از فعالان سیاسی و رسانه‌ای داخلی، هزار دلیل و شاهد می‌آورند که آمریکا ابرقدرتی است که نمی‌توان در برابرش ایستاد. در همین چند ماه گذشته اگر به مقاله‌ها و گزارش‌ها و مصاحبه‌های برخی رسانه‌ها نگاه کنید، می‌بینید چقدر سرنگونی پهپاد «گلوبال هاوک» را تقبیح کردند و با ادعای دلسوزی گفتند آمریکا را عصبانی نکنید! چه تعداد افرادی بودند که اعلام کردند تعهدات برجامی را کاهش ندهید و به جای آن بروید پای میز مذاکره بنشینید و توان دفاعی و نفوذ منطقه‌ای را هم تقدیم آمریکایی‌ها کنید شاید بتوان از تحریم‌ها کم کرد! برای پاسخ دادن به این افراد لازم نیست عقب‌نشینی‌های مکرر آمریکا در برابر جمهوری اسلامی، بی‌اثر شدن تحریم‌ها، ترس سران کاخ سفید از قدرت دفاعی ایران و... را توضیح دهید! تنها خبر کوتاهی که روز گذشته منتشر شد، برای اثبات افول پر شتاب آمریکا و پوشالی و دروغین بودن هژمونی آمریکا کافی است: «گروه طالبان اعلام کرده است تنها در صورتی مذاکرات با دولت مرکزی افغانستان و آمریکایی‌ها را آغاز خواهد کرد که نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک کنند!»
خبری که نشان می‌دهد، کار آمریکایی‌ها به آنجا رسیده که حتی گروه کوچکی، مانند طالبان برای آمریکایی‌ها پیش‌شرط مذاکره تعیین می‌کند و در عمل نیز کاخ سفید هیچ توانی برای رد یا بی‌اثر کردن این شرط‌گذاری ندارد! آمریکایی‌ که چند دهه پیش به بهانه از بین بردن طالبان راهی افغانستان شد و جان هزاران مرد و زن و کودک بی‌گناه افغانستانی را گرفت، از شهرهای این کشور ویرانه ساخت و بدون آنکه نگران پاسخ دادن به کسی باشد، نظامیانش هرچه خواستند در این کشور انجام دادند! حالا نه ائتلاف‌های بین‌المللی یا سازمان ملل و... که همان گروه طالبان که به مراتب کوچک‌تر و ضعیف‌تر از قبل هم شده، برای آمریکایی‌ها شرط می‌گذارد! اگر اسم این، فروپاشی هژمونی و افول پرشتاب آمریکا نیست، پس چیست؟

۱۳۹۸/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...