نسخه چاپی

حج عبادی‌ـ سیاسی

عکس خبري -حج عبادي‌ـ سياسي

اگر تورقی در مجموعه پیام‌های رهبر معظم انقلاب به كنگره عظیم حج كه به صورت سالانه از سوی ایشان در وهله اول خطاب به حجاج و زائران بیت‌اللهالحرام و در مرتبه بعد برای عموم مسلمانان عالم صادر می‌شود[...]



اگر تورقی در مجموعه پیام‌های رهبر معظم انقلاب به کنگره عظیم حج که به صورت سالانه از سوی ایشان در وهله اول خطاب به حجاج و زائران بیت‌الله‌الحرام و در مرتبه بعد برای عموم مسلمانان عالم صادر می‌شود، داشته باشیم و با تأمل نگاه کنیم، دو رویکرد کلی، مشترک و دائمی در آنها می‌یابیم؛یک‌ـ تکریم حج به مثابه فریضه‌ای عبادی؛ به درستی حج نسیم روح‌انگیز الهی در کالبد جسم و روح خسته انسان این زمانه و هر زمان است و مغناطیس کعبه ذرات انسانی را از جای جای کره خاکی به خود می‌خواند و در جذبه خود بنیه تداوم حرکت الهی انسان را تقویت می‌کند. امام خامنه‌ای در پیام امسال‌شان در این باره فرمودند: «موسم حج در هر سال، میعاد رحمت پروردگار بر امّت اسلامی است. فراخوان قرآنیِ «وَ اَذِّن فِی النّاسِ بِالحَج»، دعوت همگان در طول تاریخ بر سر این سفره‌ رحمت است تا هم دل و جان خداجوی و هم نگاه و اندیشه‌ خردورز آنان از برکات آن بهره‌مند گردد و هر سال درس‌ها و آموخته‌های حج، به وسیله‌ جماعاتی از مردم به سراسر جهان اسلام برسد.»
دو‌ـ تعظیم حج به منزله نمایش اتحاد و قدرت سیاسی؛ بدون تردید حج بزرگ‌ترین مجتمع انسانی است که هر سال تکرار می‌شود و یقیناً ترسیم ابعاد عبادی آن بدون توجه به فلسفه اجتماعی و غایت سیاسی که با هزار اسف در فهم برخی کج‌اندیشان و مغرضان موج می‌زند، عبث و ناقص خواهد بود. از این رو، برائت فصل مشعشع کتاب سترگ حج است و حج نماد قدرت مسلمانان و نمایش وحدت، انسجام و برادری برای فریاد بر سر هر چه ظلم و ظالم، زور و زورگو و سلطه و سلطه‌گری است. حج تجمعی برای خردورزی و کشف طریق برای حل مشکلات جهان اسلام و مسلمانان، بلکه انسان‌های گرفتار عالم است و امروز در رأس همه مسائل دنیای اسلام و انسان فلسطین مظلوم و مقاوم قرار دارد که باید از همه ظرفیت‌ها برای افشا و خنثی‌سازی جنایتی به نام «معامله قرن» که در ائتلاف شیطان برای نابودی حقوق فلسطینی‌ها تدارک دیده شده، استفاده کرد. این ظرفیت چه زیبا در کلام رهبر عزیز ترسیم شده است: «ترفند معامله‌ قرن که به ‌وسیله‌ آمریکای ظالم و همراهان خائنش زمینه‌سازی می‌شود، جنایتی در حقّ جامعه بشری و نه ‌فقط ملّت فلسطین است. ما همگان را به حضور فعّال برای شکست این کید و مکر دشمن فرا می‌خوانیم.»

۱۳۹۸/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...