نسخه چاپی

آشنایی با غذاهای محلی قشم

عکس خبري -آشنايي با غذاهاي محلي قشم

مردم قشم برای تهیه چاردویی كه یكی از غذاهای خوشمزه و لذیذ آنهاست، ابتدا گوشت ماهی و یا گوشت قرمز را می جوشانند و آن را له كرده و آب آن را به طور كامل می گیرند تا خشك شود. سپس آن را با انواع سبزی های معطر همچون شنبلیله، گشنیز و شوید و نیز با لیمو عمانی، پیاز خرد شده و ادویه سرخ می نمایند.

قشم سرزمین افسانه های دره ستارگان، جزایر ناز، دختر سنگ شده و ... بزرگترین جزیره در دل خلیج فارس است که زندگی در آن به هزاران سال قبل باز می گردد. زندگی که با طعم بی نظیر غذاهای محلی همراه است. اگر شما هم دوست دارید طعم بی نظیر این غذاها را بچشید تا انتهای این نوشتار با همراه باشید.

ماهی برشته
مردم قشم در تور قشم برای تهیه ماهی برشته به دو روش عمل می کنند. اگر ماهی که استفاده می کنند همانند ماهی ساردین کوچک باشد، شکم آن را خالی نمی کنند. چنانچه از ماهی های بزرگتر همچون سرخو استفاده کنند، ابتدا شکم شان را خالی کرده و سپس با مخلوطی از پیاز خرد شده، شوید، گشنیز، فلفل سبز، ادویه و فلفل داخل آن را پر می کنند. ماهی های شکم پر را روی آتش ذغال و یا روی گاز کباب کرده و برشته می کنند. بعد از برشته شدن ماهی ها، آنها را در یک ظرف درب دار قرار می دهند و چند قطره آب روی آن می پاشند. این کار باعث می شود ماهی های داغ بخار کنند و روغن به زیر پوست آنها بچسبد و هنگام خوردن پوست آنها راحت تر از ماهی ها جدا شود. اهالی قشم معمولاً این غذا را همراه خرما میل می نمایند.
 
کوکوی ماهی شیر
به گزارش سفر باتو ، کوکوی ماهی شیر از جمله غذاهای معروف جزیره قشم است که توسط بومیان این منطقه طبخ می شود. مردم قشم برای تهیه این کوکو ابتدا گوشت ماهی شیر را خوب چرخ می کنند و سپس سیر و پیاز رنده شده و سیب زمینی آب پز و له شده را به آن اضافه می کنند. چند تخم مرغ به آن افزوده و مخلوط را درون ماهیتابه سرخ کرده و همراه با سس تند سرو می نمایند.

 کاتوغ تخم مرغ ( حلا )
کاتوغ تخم مرغ نیز از دیگر غذاهای محلی جزیره قشم است که مردم قشم آن را به روش زیر تهیه می کنند:
ابتدا پیاز خرده شده را همراه با زردچوبه در روغن سرخ می نمایند و سپس سیب زمینی های گلوله شده را به آن اضافه می نمایند تا به طور کامل سرخ شود. بعد از سرخ شدن کامل سیب زمینی ها مقداری تمرهندی و آب را به آن اضافه کرده و می گذارند آب جوش آید و سیب زمینی نرم شود. یک عدد تخم مرغ را بدون هم زدن درون قابلمه می ریزند و می گذارند تخم مرغ خودش را بگیرد. سپس مقداری رب گوجه فرنگی و ادویه و هل به آن اضافه می کنند تا غذا خوش رنگ و معطر شود.

 چاردویی
مردم قشم برای تهیه چاردویی که یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ آنهاست، ابتدا گوشت ماهی و یا گوشت قرمز را می جوشانند و آن را له کرده و آب آن را به طور کامل می گیرند تا خشک شود. سپس آن را با انواع سبزی های معطر همچون شنبلیله، گشنیز و شوید و نیز با لیمو عمانی، پیاز خرد شده و  ادویه سرخ می نمایند. با آبی که ماهی را در آن جوشانده بودند، برنج را می پزند. سپس به موادی که از قبل آماده کرده بودند، تخم مرغ اضافه می کنند و آن را روی برنج ریخته و می گذارند برنج به طور کامل دم بکشد. وقتی برنج دم کشید، غذا آماده سرو شدن می شود.

 برنج دیشو
برنج دیشو غذایی با طعم و مزه شیرین است که در آن اهالی قشم به جای این که برنج را با آب دم بکشند، با مخلوطی از آب و شیره خرما دم می کشند. برای تهیه این غذا مقداری شیره خرما را با آب مخلوط کرده و سپس می گذارند تا به جوش آید. بعد از جوش آمدن برنج را داخل آن می ریزند و بعد از بخار شدن محلول منتظر می مانند تا برنج دم بکشد. این برنج معمولاً همراه ماهی برشته سرو می شود.

 کاتوخ سور پیاز
برای تهیه این غذا مردم قشم ماهی شور را در آب خیس می کنند. سپس نمک اضافی آن را گرفته و آن را با مقدار زیادی پیاز سرخ می کنند و ادویه، فلفل و زردچوبه به آن اضافه می نمایند. بعد از این که مواد حاصل به طور کامل سرخ شد، سیب زمینی خرد شده را در آن می ریزند و مقداری تمرهندی به آن اضافه می کنند و اجازه می دهند کاتوخ جوش آید. بعد از آنکه کاتوخ جوش آمد، شعله گاز را کم کرده و مقداری رب گوجه فرنگی به غذا اضافه می نمایند و منتظر می مانند غذا کاملاً جا بیفتد.

 پودینی کوسه
همانطور که از نام این غذا پیداست، این غذا را با گوشت کوسه تهیه می کنند. ابتدا گوشت کوسه را قطعه قطعه می کنند و سپس آن را با آب نمک می جوشانند تا به طور کامل بپزد و پوست و استخوان هایش به راحتی جدا شود. سپس گوشت را له کرده، آب آن را می گیرند و با گشنیز، پیاز، آبلیمو، رب گوجه فرنگی و فلفل تفت می دهند. مردم قشم بسته به ذائقه خودشان این غذا را هم با نان و هم با برنج سرو می نمایند.

دوپیازه میگو
دوپیازه میگو نیز از دیگر غذاهای محلی قشم است که توسط اهالی آن به صورت زیر تهیه می شود:
مردم قشم ابتدا پیازها را به صورت خلالی خرد می کنند و به همراه میگوهایی که قبلاً تمیز کرده اند، در ظرفی ریخته و آن را روی حرارت ملایم اجاق گاز می گذارند تا آب پیازها به طور کامل خشک شود. بعد از آنکه آب پیازها خشک شد، مقدار کمی روغن می ریزند و میگوها را سرخ می کنند. سپس مقداری ادویه، نمک، فلفل و رب گوجه فرنگی را نیز به آن اضافه کرده و دوباره آن را تفت می دهند. بعد از چند دقیقه وقتی غذا به طور کامل پخت، آن را در ظرفی ریخته و سرو می نمایند.

۱۳۹۸/۵/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...