نسخه چاپی

خودداری اروپا در خروج از برجام باوجود اقدامات ایران

نظام اسلامی مصمم است

عکس خبري -نظام اسلامي مصمم است

تردیدی نیست كه اگر سناریوهای غرب كه خارج از چارچوب برجام در منطقه غرب آسیا طراحی گردید، دچار شكست اساسی نمی‌شد در وضعیت كنونی اروپایی‌ها به جای دست و پا زدن برای نگه داشتن برجام، به خروج از برجام می‌اندیشیدند.



خروج آمریکا از برجام با سناریوسازی‌های متعدد غرب علیه کشورمان همراه بود. از رفتار سه کشور اروپایی حاضر در برجام به خوبی می‌توان فهمید که آمریکا با این کشورها برای نگه داشتن ایران در برجام همکاری نزدیک داشته است. بنابراین در دوران بعد از خروج آمریکا از برجام، غرب سناریوی جدیدی را علیه ایران طراحی کرد. اعمال فشار حداکثری در حوزه تحریم‌ها و منزوی کردن ایران در عرصه‌های بین‌المللی توسط آمریکا و گرفتن وقت کافی از ایران برای شرطی نگه داشتن اقتصاد ایران و عدم فعال‌سازی ظرفیت‌های داخلی توسط اروپا دوم بخش راهبرد غرب در برابر ایران بوده و هست. پس از یک سال «صبر استراتژیک» جمهوری اسلامی ایران در برابر غرب و روشن شدن این واقعیت برای افکار عمومی جهان که ایران تمام تلاش خود را برای حفظ توافق انجام داده و علی‌رغم بدعهدی طرف مقابل متعهدانه عمل کرده است اکنون تصمیم نظام اسلامی مبنی بر کاهش تعهدات برجامی ایران که به صورت مرحله‌ای در حال اجرایی شدن است، اقدامی اساسی است و ادامه کاهش تعهدات پاسخی قاطع به سیاست استعمار گونه آمریکا و اروپاست.
جلوگیری از اجرای برجام به صورت یک‌طرفه، مستلزم اجرای آن به میزان پای بندی تروئیکای اروپایی است. از این‌رو صحبت از توافق بر سر ادامه اجرای برجام، تکرار خطای یک سال اخیر مبنی بر منتظر ماندن پای وعده سه کشور اروپایی است. اکنون نظام اسلامی نسبت به کاهش تعهدات برجامی خود همچون دو گام نخست مصمم است. وعده پیش خرید نفت توسط فرانسه و شخص مکرون تنها برای جلوگیری از اجرایی کردن گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران صورت می‌گیرد و این بار نیز اروپا در عمل همچون گذشته توان اجرایی کردن وعده‌های خود را نخواهد داشت.
تردیدی نیست که اگر سناریوهای غرب که خارج از چارچوب برجام در منطقه غرب آسیا طراحی گردید، دچار شکست اساسی نمی‌شد در وضعیت کنونی اروپایی‌ها به جای دست و پا زدن برای نگه داشتن برجام، به خروج از برجام می‌اندیشیدند. شکست آمریکا در حل بحران یمن، افغانستان، سوریه، لبنان و... و روز افزون شدن قدرت منطقه‌ای کشورمان، کشورهای اروپایی و آمریکا را در وضعیتی به مراتب ضعیف‌تر از نظام اسلامی قرار داده است و آنها در تلاش‌اند از طریق برجام جلوی شکست‌های بیشتر را بگیرند.

۱۳۹۸/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...