نسخه چاپی

مقاومت یمن تلافی كرد بازار نفت به‌هم ریخت

گاو شیرده تنها ماند!

عکس خبري -گاو شيرده تنها ماند!

حمله پهپادی انصارالله یمن به دو میدان نفتی در شرق عربستان كه سبب كاهش حدود 5 میلیون و 700 هزار بشكه در روز شد، قیمت نفت و بنزین در جهان را افزایش داد


حمله پهپادی انصارالله یمن به دو میدان نفتی در شرق عربستان که سبب کاهش حدود 5 میلیون و 700 هزار بشکه در روز شد، قیمت نفت و بنزین در جهان را افزایش داد؛ مسئله‌ای که آمریکا و دیگر کشورهای غربی را به شدت نگران کرده است. اخلال جدی در فروش نفت متجاوزانی که دنبال صفر کردن نفت ایران بودند، بدون اینکه ایران اقدامی جدی برای بستن تنگه هرمز انجام دهد، موجب سردرگمی آنها شده است. تلاش آمریکا در منتسب کردن این حمله پهپادی به ایران گویای اذعان به شکست در برابر انصارالله یمن است. عربستان سعودی و آمریکا چاره‌ای جز متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به دست داشتن در حمله اخیر ندارند؛ به این دلیل که آنها به شدت نگران برملا شدن ضعف و ناتوانی خود در مقابل انصارالله هستند؛ البته توانایی انصارالله یمن در زمین‌گیر کردن عربستان حاوی نکات دیگری است.
1ـ عربستان در جامعه بین‌المللی به صادرات نفت شناخته می‌شود. ناتوانی این کشور در تأمین امنیت نفتی خود با وجود خرید میلیاردها دلار تسلیحات آمریکایی، جایگاه این کشور را به شدت تنزل داده است. تا جایی که ترامپ در پیام توئیتری خود با طعنه به عربستان اعلام می‌کند، «آمریکا به نفت خاورمیانه نیازی ندارد». بنابراین عربستان تا زمانی برای آمریکا اهمیت دارد که آنها همچون گاو شیرده برای ایالات متحده باشند. بازی در زمین آمریکا برای آل سعود، نتیجه‌ای جز بی‌آبرویی در منطقه و شکست نخواهد داشت.
2ـ افزایش یکباره 20 درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی که از سال 1991 به بعد بی‌سابقه بوده است، بار دیگر بر همگان آشکار کرد که امنیت انرژی تنها از طریق کشورهای منطقه امکان‌پذیر است. حضور آمریکا در منطقه و راه انداختن جنگ و کشتار در خاورمیانه، پیامدهای گسترده‌ای خواهد داشت که نمونه آن افزایش بی‌سابقه قیمت نفت و متضرر شدن آمریکا و کشورهای دیگر غربی بود.
به اعتقاد کارشناسان عربستان در پی این حملات، روزانه ۴۰۰ میلیون دلار ضرر می‌کند. موضوعی که عربستان را به شدت در موضع ضعف قرار خواهد داد و از این پس این کشور نخواهد توانست از طریق دلار نفتی سیاست پرورش تروریست، همچون القاعده را همچون گذشته ادامه دهد.

۱۳۹۸/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...