نسخه چاپی

بیانیه اتحادیه عرب در مورد تركیه موضع رسمی مغرب نیست

«ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب امروز (یكشنبه) اعلام كرد كه بیانیه روز گذشته اتحادیه عرب درباره حمله تركیه به شمال روسیه، لزوما موضع رسمی رباط نیست.


به گزارش نما، بوریطه افزود: عدم تحفظ مغرب در روز گذشته به دلیل تمایل نداشتن رباط برای خروج از فضای حاکم بر نشست بود اما پس از آنکه دیدیم این موضوع به طور مستقیم برای ما اهمیت ندارد موضع خود را از طریق رسانه های رسمی مغرب اعلام کردیم.

اخبار بین‌الملل- رسانه های مغربی همچنین به نقل از دیپلمات های این کشور نوشتند که خروجی این گونه جلسات همواره موضع واحد همه کشورهای عربی حاضر در جلسه نیست.

کشورهای قطر و سومالی دو کشوری بودند که بلافاصله پس از صدور بیانیه پایانی اتحادیه عرب در محکومیت ترکیه اعلام تحفظ کردند.

وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی نیز شنبه شب با انتشار بیانیه ای با بیانیه اتحادیه عرب و درخواست این اتحادیه برای کاهش روابط دیپلماتیک اعضای این اتحادیه با ترکیه مخالفت کرد.

ریاست جمهوری ترکیه هم بیانیه روز گذشته اتحادیه عرب علیه این کشور را محکوم کرد.

در پی حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه، روز گذشته (شنبه) به دعوت مصر نشست اضطراری اتحادیه عرب برای رسیدگی به این موضوع در قاهره پایتخت این کشور برگزار شد.

وزیران خارجه اتحادیه عرب پس از پایان نشست فوق‌العاده این اتحادیه در قاهره با موضوع تجاوز ترکیه به شمال سوریه، خواستار کاهش سطح روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با آنکارا و قطع همکاری‌های نظامی با ترکیه شدند.

اعضای اتحادیه عرب در این بیانیه با محکوم کردن تجاوز ترکیه به خاک سوریه، این اقدام را در تناقض آشکار با منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و تهدیدی مستقیم علیه امنیت جهان عرب و صلح جهانی دانستند.

اتحادیه عرب پیش تر حمله نظامی ترکیه موسوم به "چشمه صلح" را که از روز چهارشنبه ۱۷ مهر ماه آغاز شده است، محکوم و این اقدام را تهدیدی برای برافروختن درگیری های بیشتر در شرق و شمال سوریه و تقویت احتمال بازگشت گروه تروریستی داعش دانسته بود.

ترکیه چهارشنبه گذشته از آغاز عملیات نظامی تحت عنوان "چشمه صلح" در شمال شرق سوریه خبر داد و حدود شش ساعت پس از آن نیروهای زمینی ارتش این کشور نیز وارد خاک سوریه شدند.

"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه جمعه شب در اولین سخنرانی پس از آغاز عملیات "چشمه صلح"، توقف عملیات علیه گروه‌های کرد که آنها را تروریست خواند، رد کرد.

سوریه با محکوم کردن حمله ترکیه به مناطق کردنشین شمال کشورش اعلام کرده است که ارتش دمشق برای مقابله با هرگونه چالشی آماده است

۱۳۹۸/۷/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...