نسخه چاپی

نگاهی به برخی حواشی ایجاد شده در مجلس در روزهای اخیر

جنجال در مجلس؛ مسئله چیست؟

عکس خبري -جنجال در مجلس؛ مسئله چيست؟

در هفته‌های اخیر شاهد برخی مباحث و دعواها بین تعدادی از نمایندگان مجلس بودیم كه اگرچه خاصیت زمانی نزدیك شدن به انتخابات این فضا را ایجاد كرده است و حتی ممكن است نمایندگان از این فضا استفاده كنند و وارد انتحارهای سیاسی شوند

پایگاه خبری تحلیلی نما/ فرهاد مهدوی- مجلس عصاره فضائل ملت است. همین جمله می‌تواند تمام راهبردها و برنامه‌های یک مجلس را سامان داده و آن را در مسیر سرافرازی و موفقیت قرار دهد. این جمله که در اولین دیدار امام خمینی(ره) با اولین مجلس شورای اسلامی بیان شد، اگر مورد توجه نمایندگان محترم قرار می‌گرفت، خاطرات خوبی از مجلس در اذهان مردم باقی می‌ماند. امام(ره) فرمودند عصاره فضائل ملت که البته برخی آن را با عصاره ملت اشتباه گرفته و شاید علت اینکه مجلس در بسیاری از موارد از ریل خود خارج شده و حتی نتوانسته است که درست ریل‌گذاری کند به دلیل عمل غلط وظیفه نمایندگی بوده است.

در هفته‌های اخیر شاهد برخی مباحث و دعواها بین تعدادی از نمایندگان مجلس بودیم که اگرچه خاصیت زمانی نزدیک شدن به انتخابات این فضا را ایجاد کرده است و حتی ممکن است نمایندگان از این فضا استفاده کنند و وارد انتحارهای سیاسی شوند؛ اما معرفی کردن یکدیگر و استفاده از عبارات نامناسب در تریبون رسمی نظام صورت خوشی ندارد و نتیجه اولیه آن خدشه به وجهه مجلس و تبدیل آن از نهادی مؤثر و انقلابی به نهادی ناکارآمد است. در مرتبه بالاتر خدشه به وجهه انقلاب اسلامی و الگوی موفق آن در اداره یک نظام است. این اتفاقات در شرایطی روی می‌دهد که انقلاب اسلامی وارد گام دوم شده است و در حال برنامه‌ریزی برای تمدن نوین اسلامی هستیم و باید رفتار و منش به ویژه در سطح نیروهای راهبردی مقداری سنجیده‌تر و همگام‌تر با برنامه کلی انقلاب باشد.

این سخن به معنی مخالفت با تعاطی افکار، تضارب آرا و بیان نظرات نمایندگان در مجلس نیست. در یک مجلس کارآمد که هدف آن تأمین منافع ملی است، ممکن است جنجال‌ها، آبستراکسیون، پرسش، استیضاح، تذکر، مخالفت و رأی ممتنع نیز وجود داشته باشد؛ زیرا یک مجلس ساکت و سر به زیر و سربجنبان نه تنها منافع را تأمین نمی‌کند، بلکه جامعه را هم ناامید می‌کند. مجلس باید به گونه‌ای در بحث منافع ملی عرض اندام کند که جامعه آن را به عنوان ملجأ، پناهگاه و نماینده خواسته‌های خود بشناسد و رفع دردها و مشکلات را از آن بخواهد. اگر چنین مجلسی شکل گرفت، طبعاً اعتراض‌ها، تحصن‌ها و نارضایتی‌های مردم از مسئولان اجرایی به صفر می‌رسد.

تا پایان مجلس شورای اسلامی حدود هشت ماه فرصت باقی است. در فرصت باقی مانده مجلس می‌تواند اقدامات خوبی داشته باشد که سبب سرافرازی نظام و نمایندگان ملت شود؛ در این راستا باید اقدامات ذیل را نیز انجام دهد.

1ـ مجلس باید در فرصت باقی‌مانده تمام تلاش خود را در راه رفاه مردم، عدالت اجتماعی، گشایش اقتصادی، پیشرفت علم، پیشرفت فناوری، عزت ملی و استقلال ملت مصرف کند تا بتواند از تصویر ساخته شده‌ از سوی برخی نمایندگان که با فشارها و برنامه‌های حزبی و جریانی وارد این مکان مقدس شده‌اند رهایی یابد.

2ـ یکی از مراقبت‌های نمایندگان مجلس پرهیز از فرعی کردن برخی اصول و مخلوط کردن اهداف و کارهای شخصی با وظیفه نمایندگی است. حضرت امام(ره) در این زمینه می‌فرمایند: «شما وكيل نيستيد كه برويد آنجا بنشينيد و حساب‌هايي كه خودتان با هم داريد صاف كنيد. اگر يك همچو كاري بشود، اين انحراف است و غصب است آن محل براي شما.» نمایندگان در روزهای باقی‌مانده بیش از سایر ایام در معرض این امتحان قرار می‌گیرند.

3ـ در روزهای اخیر، شاهد افزایش اقتدار جمهوری اسلامی در مقابل قدرت‌های سلطه‌گر هستیم؛ به گونه‌ای که نزدیک‌ترین مقام‌های دولت آمریکا هم از اینکه بر زبان بیاورند که دولت ایالات متحده از ایران شکست خورده‌ است ابایی ندارند. مجلس می‌تواند از خود بپرسد که چه نقشی در این پیروزی‌ها داشته است. اگر نمایندگان و مجلس توانایی شناخت توطئه‌های دشمن را داشتند و در مقابل آنها با بصیرت برخورد می‌کردند شاید فشارها از این کمتر بود و پیروزی‌ها زودتر و بیشتر حاصل می‌شد. در این مدت باقی‌مانده نمایندگان می‌توانند با نطق‌ها، طرح‌ها و رفتار مناسب انقلابی سهم خود را از این پیروزی‌ها افزایش دهند.

4ـ مجلس جای توطئه علیه نظام نیست. از آنجا که مجلس به دلیل اعتماد به نظام رأی آورده است، نباید نمایندگان به دنبال طرح‌ها و لوایحی بروند که یک رکن برآمده از نظام را علیه نظام بشورانند. این مورد یکی از خیانت‌هایی است که در رفتار برخی نمایندگان دیده شده و علیه قانون اساسی و اصول آن شروع به موضع‌گیری نیز کرده‌اند. اگرچه ممکن است برخی احزاب سیاسی با تحریک برخی از نمایندگان به دنبال این فرصت باشند، اما دفاع از نظام در کسوت نمایندگی می‌تواند این توطئه‌ها را خنثی کند.

5ـ نماینده تراز انقلاب اسلامی در مجلس، فردی است که نه تنها دچار فساد و سهم‌خواهی از وزرا، استانداران و سرمایه‌داران نمی‌شود، بلکه قاطعانه با فساد و زیاده‌خواهی دیگران مقابله می‌کند و چه خوب است که نمایندگانی با این خصوصیات بتوانند در مجلس فریاد بزنند و مجلس را در مسیر انقلاب قرار دهند. اگر چنین رویکردی در دفاع از منافع ملی در مجلس حکم‌فرما شود، نه تنها وزرا و استانداران و حتی صاحبان سرمایه اصلاح می‌شوند، بلکه بسیاری از مشکلات مردم نیز حل شده و امید مردم افزایش می‌یابد.

انتظار مردم از نمایندگان مجلس در سطح انقلاب اسلامی است؛ یعنی همان‌طور که انقلاب اسلامی در جهان می‌درخشد و پیامش جذابیت دارد، انتظار این است که مجلس نیز هم‌افزا با انقلاب و آرمان‌هایش رو به جلو حرکت کند. اگر مجلسی که باید در رأس امور باشد به دنبال اشرافی‌گری، قبیله‌گرایی و جنجال‌های دروغین برای منافع خود باشد، ضربه‌هایی به اسلام و انقلاب می‌زند که دشمنان توان آن را نداشته‌اند.


منبع: هفته نامه صبح صادق

۱۳۹۸/۷/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...