نسخه چاپی

نگاهی به فساد ستیزی در درون قوه قضائیه

مبارزه دو وجهی با فساد

عکس خبري -مبارزه دو وجهي با فساد

چند روز پیش خبر اخراج پنج قاضی در حالی رسانه‌ای شد كه این روزها به واسطه مبارزه مؤثر با مفاسد اقتصادی،‌ افكار عمومی از این رویه در دستگاه قضا استقبال كرده و انتظار دارند مبارزه با فساد، رویكردی مقطعی نبوده و ادامه‌دار باشد.


پایگاه خبری تحلیلی نما/ مصطفی برزکار- چند وقت پیش خبر اخراج پنج قاضی در حالی رسانه‌ای شد که این روزها به واسطه مبارزه مؤثر با مفاسد اقتصادی،‌ افکار عمومی از این رویه در دستگاه قضا استقبال کرده و انتظار دارند مبارزه با فساد، رویکردی مقطعی نبوده و ادامه‌دار باشد. رهبر معظم انقلاب تیرماه سال جاری خطاب به رئیس و مسئولان دستگاه قضا،‌ مبارزه با فساد را هم دربیرون و هم درون قوه قضائیه امر مهم و قابل تأکید برای قوه قضائیه معرفی کردند.

درحوزه مبارزه با فساد در بیرون از دستگاه، عزم راسخ قوه قضائیه در برخورد با دانه درشت‌ها‌ـ که از یکی دو سال پیش آغاز شده بودـ در دوره آقای رئیسی قاطعیت و سرعت بیشتری به خود گرفته است؛ امری که اعتبار قوه قضائیه و رضایت‌مندی از نظام را بالاتر خواهد برد. لازمه استمرار در مبارزه با فساد در بیرون از قوه قضائیه، مبارزه با فساد در درون قوه است. در حقیقت، دستگاهی که وظیفه پاسداری از عدالت و مبارزه با فساد را دارد، در درون سیستم خود باید مبارزه با فساد را بدون ملاحظه سرلوحه قرار دهد.

رهبر معظم انقلاب در اهمیت مبارزه با فساد در درون قوه قضائیه می‌فرمایند: «هزاران قاضی شریف و پاکدامن و کارمندان امین در سراسر قوه دارند کار می‌کنند، تلاش می‌کنند، یک عنصر ناباب در یک دادگستری‌ای در یک شهری پیدا می‌شود، یک حرکتی انجام می‌دهد، این روان‌های پاکیزه شریف را بدنام می‌کند و این مسئله باعث می‌شود که تمام زحمات و تلاش‌های قوه قضائیه در افکار عمومی زیر سؤال رود.»

در واقع اخراج پنج قاضی و سایر اقدامات که اشاره شد، نشان‌ می‌دهد قوه قضائیه امروز مبارزه با فساد را با تأکید بر پاکسازی درون و تقویت ساختارها پیگیری می‌کند؛ مبارزه‌ای که دارای ویژگی‌های قابل ملاحظه است:

۱ـ برخورد با متخلفان در هر سطح و جایگاه: از بازداشت معاون اجرایی حوزه ریاست قوه تا انفصال ۶۰ قاضی متخلف در ۴۵ روز اول انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی و اخراج پنج قاضی و... نشان‌دهنده عزم راسخ قوه قضائیه برای افزایش هزینه فساد است؛ عزمی که خط قرمز برای خود در مبارزه با فساد و رفع نقایص قائل نیست. همچنان که «حجت‌الاسلام رئیسی» در مجمع سالانه مجلس خبرگان در سال جاری بیان داشت: «در مبارزه با فساد، هیچ خط قرمزی نداریم، در خود قوه قضائیه با مواردی مواجه و متوجه شدیم رشوه‌هایی اخذ شده که بهت‌آور است، از آپارتمان‌های ۶۰۰ متری گرفته تا ویلا‌های ۴ هزار متری در شمال که در نوع خود کم‌نظیر است، البته متهمان بازداشت و اموال نامشروع آنها ضبط شده است.»

۲ـ توجه به ریشه‌های فساد و اکتفا نکردن به برخورد با افراد : توجه به ریشه‌های فساد و خشکاندن آن ضرورتی است که اگر به آن توجه نشود، مبارزه با فساد در درون قوه قضائیه به ضد خود تبدیل می‌شود؛ چرا که به زودی راه‌های دور زدن برای مفسدان در دسترس قرار می‌گیرد. اما توجه به طرح تحول قوه قضائیه و آغاز روند عملیاتی شدن آن، نویدبخش ریشه‌دار بودن برخورد با فساد در درون قوه قضائیه است.

این سند در نتیجه کار و تلاش چند ساله کارشناسان زبده مرکز راهبردی قوه قضائیه بر مبنای آسیب‌شناسی دستگاه قضا تهیه شده که با ارائه راهکار برای معضلاتی، همچون اطاله دادرسی و سایر بسترهای فسادزا، نقشه راه پیشگیری و به حداقل رساندن فساد را ارائه داده و ریاست قوه قضائیه نیز با جدیت به دنبال پیاده‌سازی آن است. این اصل در حقیقت تضمین‌کننده مستمر بودن فسادستیزی در درون قوه و سالم‌سازی آن است.

۳ـ توجه به مؤلفه شفافیت: وجود شفافیت برای مردم در اقدامات قوه قضائیه از دیگر ویژگی‌های مبارزه با فساد است که یکی از مصادیق آن اعلام برخوردها از سوی قوه است، از اخراج قضات تا دستگیری متخلفان. سیدابراهیم رئیسی در دیدار نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور در راستای توجه به مردم به عنوان ولی‌نعمتان قوه قضائیه اعلام کرد: «از گزارشات مردمی پیرامون فساد حمایت می‌کنیم و کسانی را که خبر از فساد دهند، مورد تشویق قرار می‌دهیم. ما این موضوع را به صورت قانونمند دنبال می‌کنیم تا سازوکار آن فراهم شود و افراد مخبر و خبردهنده از فساد تحت فشار قرار نگیرند و تشویق شوند.»

با توجه به ویژگی‌های بیان شده می‌توان امیدوار بود که رویکرد قوه قضائیه هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت سبب پیش‌روندگی نظام در زمینه عدالت خواهد شد.


منبع: هفته نامه صبح صادق

۱۳۹۸/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...