نسخه چاپی

مواضع قاطع رئیس مجلس علیه استكبار / رهبران متوهم آمریكا، دشمنان صلح

چهل سال پس از تسخیر لانه جاسوسی، هنوز مواضع ضدآمریكایی در ایران پیش برنده مسیر سیاست خارجی ایران است. این مواضع در مجلس شورای اسلامی نیز بازتاب گسترده ای داشته كه در این گزارش به نمونه هایی از آن در زبان رئیس مجلس اشاره می شود.


به گزارش نما، روز 13 آبان که در تقویم به عنوان روز مبارزه با استکبار نام‌گذاری شده، یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی به ثبت رسانده است.

اخبار سیاسی- تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، 13 آبان 1357 که به دلیل قیام انقلابی دانش آموزان، روز دانش‌آموز نام گرفت و تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 ، عنوان این سه واقعه تاریخی است که نمی‌توان هیچ یک را از نظر اهمیت نسبت به دیگری اولی تر دانست چرا که هر کدام در دوره وقوع تاثیر گذاری خاص خود را داشته و شرایط را به نحوی تغییر داده‌اند.

مقام معظم رهبری 13 آبان را نماد مقابله با طمع ورزی آمریکا، وابستگی رژیم طاغوت، ایستادگی ایمان متکی به بصیرت، پیش قراولی نسل جوان در صحنه، و شجاعت و جسارت نسل جوان انقلابی دانستند . ایشان در تشریح اهمیت این روز بیان داشتند:13 آبان نمادی بسیار مهم و دارای معانی و حقایق فراوانی می باشد و این حادثه، نماد طمع ورزی آمریکا و روح تعدی استکبار نسبت به ملت ها از جمله ملت ایران است.

با توجه به فراز و فرود های روابط خارجی کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در روابط بین ایران و آمریکا مواضع مسئولان عالی نظام در زمینه برخورد با عهدشکنی آمریکا بخصوص پس از نقض برجام و اعمال تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران می تواند نقش مهمی در شناخت رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در برابر نظام استکباری به ویژه آمریکا داشته باشد.

از این رو در این گزارش تلاش می شود با طرح مهم ترین مواضع دکتر لاریجانی در خصوص روابط بین ایران و آمریکا در سال های اخیر نگاه دقیق و عمیق تری در خصوص موضع پارلمانی ایران به مثابه یکی از مهمترین ارکان مردم سالاری دینی ارائه شود چرا که مجلس شورای اسلامی نهادی غیردولتی و از جنس مردم است و موضع پارلمان می تواند ویترینی از مواضع مردم ایران تلقی شود.
در سال های اخیر دکتر علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس در رابطه با مسائل مهم بین المللی، مواضعی قاطع علیه ایالات متحده گرفته و در مساله سوریه، یمن، تحریم ها، فشار حداکثری و... به انتقاد از کاخ سفید پرداخته است. مواضعی که در خط اصلی دیپلماسی نظام قرار داشته است.

معارضین دست ساز آمریکا، عامل جنایات در سوریه

یکی از مسائلی که باعث مواضع قاطع رئیس مجلس علیه آمریکا شده، موضوع سوریه است. دکتر علی لاریجانی در نشست علنی یکشنبه ۱۴آبان1391 در سخنان پیش از دستور خود با اشاره به نقش آمریکا در جنایات صورت گرفته در سوریه حوادث این کشور را وحشتناک وغیر انسانی توصیف کرد و گفت: جنایات صورت گرفته توسط معارضین دست‌ساز غرب با پول‌های کشورهای عافیت طلب منطقه صورت گرفت که آمریکایی‌ها به خاطر افکار عمومی مجبور شدند سهم خود را از این گروهک‌ها جدا کنند اما کیست که نداند این گروهک‌ها با حمایت آمریکا و غرب و برخی کشورهای منطقه دست به کشتار مردم سوریه زدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: واقعیت آن است که هر چه آمریکا و غرب در مسیر تزریق سیاسی گام نهاده‌اند در اندیشه ملت‌ها ستیز آنها رنگ باخته است و شجاعت ملت‌ها افزون شده است و امیدواریم ملت سوریه از این دجال‌های بی‌آبرو نجات یابد.

ترامپ کوچکتر از آن است که بتواند ایران را از پای درآورد

از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ، دکتر لاریجانی بارها از مواضع ضدایرانی او انتقاد کرده و مثلا در نطق میان دستور خود در صحن علنی یکشنبه 13آبان 1397 گریزی به دشمنی دیرینه آمریکا با مردم ایران زد و عنوان کرد: اکنون آقای ترامپ همچون صدام قصد ستیز با ملت ایران گرفته است، او می‌خواهد مستقیما ملت ایران را مورد ستم و شکنجه قرار دهد.

وی سطح این ستیز را در حد زنان و و گودکان عنوان و تصریح کرد: عجیب است آقای ترامپ با این همه شرارت از شعارهای ملت در مقابله با شیطنت‌های آمریکا اظهار ناراحتی می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آمریکا باید مطمئن باشد، امروز ملت ایران نشان خواهند داد که آقای ترامپ کوچکتر از آن است که بتواند ایران را از پای درآورد همانگونه که ملت ایران صدام را تا نابودی تعقیب کرد و تروریست‌های مزدور آمریکایی داعش را تا نابودی تعقیب نمود، بر جانیان کاخ سفید خسران و پشیمانی مستولی خواهند نمود.

،معامله قرن بستری برای اخاذی

دکتر لاریجانی مواضعی شناخته شده در دفاع از ملت فلسطین و در برابر ایالات متحده به عنوان اصلی ترین متحد صهیونیست ها دارد.

در همین راستا او در بخش دیگری از سخنان خود با عنوان این مطلب که «دولت نااهل و غیرمعقول آمریکا» اسباب تمسخر سیاستمداران دنیا شده است، خاطرنشان کرد: حتی متحدان دیروز آمریکا دنبال راهکارهای بدیل هستند، در این میان طرح‌های مالیخولیایی ایالات متحده تحت عناوین معامله بزرگ قرن یا ائتلاف راهبردی بیش از آنکه زمینه تحقق داشته باشد، بستر برای اخاذی برخی کشورهای تحقیر شده است که آنان را با بدترین عبارات مُهن نیز همراه می‌کند.

یک توصیه به آمریکا: روابط بین‌الملل، شبیه تخته شطرنج است

دکتر لاریجانی در یکصدوچهل‌و‌یکمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه جهانی بین‌المجالس که (مهرماه 1398) در بلگراد صربستان برگزار شد آمریکا را موجب بهم ریختگی روابط بین المللی دانست و در این راستا عنوان کرد:مقامات آمریکایی باید بفهمند که روابط بین‌الملل، شبیه تخته شطرنج است، بازیگران هرگز بازی را ترک نمی‌کنند و هر حرکت یک ضدحرکت را ایجاد می‌کند، همچنین از فکاهیات روزگار این است که امروز آمریکا در سوریه بدون روش قانونی دخالت می‌کند و آن هم با بهانه سرکوب تروریسم! البته این رژیم سابقه‌ای طولانی در این شعبده بازی داشته است.



تروریست های اقتصادی



یکی دیگر از مسائلی که باعث موضع گیری قاطع رئیس مجلس شد، مساله سوءاستفاده واشنگتن از تحریم های ضدایرانی بود. رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه یکصدوچهلمین بین المجالس جهانی (IPU) در مصاحبه با شبکه الجزیره به نقض برجام و اعمال تحریم ها ظالمانه از سوی این کشور اشاره کرد و گفت: دلیلی ندارد ایران به توافقی که تمامی جهانیان -به جز یک کشور مسئله‌ساز- به آن پایبند هستند، پایبند نباشد. آمریکایی‌ها به دنبال اجرایی کردن مسائل بسیاری هستند که بسیاری از آنها عملی نشده است. این موضوع نیز نخستین مسئله نیست.

وی نتیجه روی کار آمدن ترامپ را افول اعتماد کشور از آمریکا دانست و تاکید کرد: آمریکای امروز، آمریکای گذشته نیست،شرایط دنیا تغییر کرده و در دید کلان پس از سرکار آمدن ترامپ، اعتماد کشورها به آمریکا افول پیدا کرده و همبستگی گذشته به شدت شکاف برداشته است. این شکاف میان روسیه و آمریکا، چین و آمریکا، اروپا و آمریکا به خوبی قابل لمس است.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها نقش تروریست اقتصادی را بازی می‌کنند، بیان کرد: مسئله آمریکا فشار به حکومت ایران نیست بلکه فشار به بیماران ایرانی و ملت ایران است، در واقع رفتار آمریکایی ها تروریستی است. آمریکا زمانی با کارهای تروریستی داعش را در عراق ایجاد کرد تا این گروه در میان کشورهای اسلامی مسئله ایجاد کند، اما در حال حاضر نقش تروریست اقتصادی را بازی می کند.

دکتر لاریجانی رفتار امروز آمریکا را رفتار تروریستی اقتصادی دانست و تاکید کرد که نباید این رفتار آمریکا را بزرگ کرد، چرا که همانگونه که داعش نتوانست کار مهمی انجام دهد، تروریسم اقتصادی نیز پس از مدتی مضمحل می شود.

پاسخ به شایعات ضدایرانی

رئیس مجلس شورای اسلامی در همان مصاحبه، ادعای آمریکایی ها و اسرائیلی ها مبنی بر دخالت ایران در امور کشورهای منطقه را حرفی بی ربط دانست و خاطرنشان کرد: ما به درخواست دولت های سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم و داعش که آمریکایی ها آن را تشکیل دادند به این کشورها کمک کردیم و بنایی بر دخالت در امور کشورها نداریم.

وی ادامه داد: ما این حرف آمریکایی ها را که بیان می‌کنند "قدس جزو معامله بزرگ است و آن را در اختیار می‌گیریم"، را درست ندانسته و اینکه کشورهای منطقه به این موضوع حساسیت ندارند، را خجالت آور می دانیم.

ایستادگی در برابر اتحاد ترامپ و اسرائیل

دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: هبه قسمتی از سرزمین سوریه (جولان) به اسرائیل فضاحت آور است و بسیاری از کشورها در برابر این موضوع موضع گرفتند، ما با این رف

۱۳۹۸/۸/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...