نسخه چاپی

«نیروی سیبری» رقیب گازی عشق‌آباد در صادرات به چین

تركمنستان بزرگترین صادركننده گاز به چین است اما پس از فعال‌سازی خط لوله انتقال گاز روسیه موسوم به «نیروی سیبری» ممكن است شرایط تغییر كند.


به گزارش نما، ترکمنستان بزرگترین صادر کننده گاز به چین است اما پس از فعال‌سازی خط لوله انتقال گاز روسیه موسوم به «نیروی سیبری» ممکن است شرایط تغییر کند.

اخبار بین‌الملل- «نیروی سیبری» خط لوله انتقال گاز و پروژه روسیه است و در تاریخ 2 دسامبر رسماً فعال شده و قرار است از طریق این لوله تا سال 2024 بیش از 38 میلیارد متر مکعب گاز وارد چین شود.

این پروژه باعث نگرانی دولت ترکمنستان شده است.

پس از فعال‌سازی نخستین شاخه لوله آسیای مرکزی- چین در سال 2009 ترکمنستان بزرگترین صادر کنندگان گاز به چین شد.

بر اساس اطلاعات رسمی در ابتدا از طریق این خط لوله سالانه 4 میلیارد متر مکعب گاز منتقل می‌شد و در سال 2010 این آمار تا 22 میلیارد متر مکعب گاز رسید.
در سال 2018 عشق آباد 27 درصد بازار گاز چین را داشت که این عامل به ترکمنستان ابزارهای لازم برای تعیین قیمت گاز را می‌داد.

اما دولت ترکمنستان رسما اطلاعات درباره تعاملات تجاری با چین در ارتباط با گاز را اعلام نمی‌کند و به نظر کارشناسان منطقه‌ای قیمت گاز بسیار پایین است.

ترکمنستان از صادرات گاز پول نقد دریافت نمی‌کند و عشق آباد بدهی خود را به چین پس می‌دهد و تسلیحات تولید این کشور را خریداری می‌کند.

اما حتی با وجود این عوامل احتمال تشدید رقابت ترکمنستان و روسیه در بازار گاز چین کم است زیرا طبق پیش‌بینی‌ها تقاضا در بازار گاز چین تا سال 2030 به 510 میلیارد متر مکعب می‌رسد.

از سوی دیگر حضور نیروی سیبری وابستگی «پکن» به صادرات ترکمنستان را کاهش می‌دهد و افت قیمت گاز ترکمنی در بازار چین ممکن است.

از قرار معلوم سهم ترکمنستان در بازار گاز چین کاهش پیدا خواهد کرد بنابراین عشق آباد با هدف جلوگیری از این تحولات به دنبال ساخت شاخه‌های جدید خط لوله آسیای مرکزی- چین می‌باشد.

به هر حال فعال‌سازی نیروی سیبری ضربه قابل توجهی به ترکمنستان است و علاوه بر این پروژه‌های مربوط به شاخه‌های جدید لوله آسیای مرکزی- چین با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

همچنین پروژه‌های ترکمنستان در آسیای جنوبی در سال‌های اخیر هیچ پیشرفتی نکردند و صادرات گاز به اروپا حامیان واقعی ندارند.

۱۳۹۸/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...