نسخه چاپی

تاكید عراق و اردن بر كاهش تنش‌ها در منطقه

وزرای خارجه اردن و عراق در بغداد، طی یك كنفرانس مشترك بر ضرورت كاهش تنش‌ها در منطقه و حل و فصل اختلافات دور میز مذاكرات تاكید كردند.


به گزارش نما، امروز (شنبه - 18 ژانویه)، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در سفری رسمی وارد بغداد، پایتخت عراق شد و با «محمد علی الحکیم» همتای عراقیش درباره جدیدترین تحولات منطقه و روابط دو جانیه دیدار کرد.

اخبار بین الملل- وزرای خارجه اردن و عراق، پس از دیدار، در یک کنفرانس خبری مشترک در بغداد حاضر شدند.

محمد علی الحکیم در این کنفرانس گفت: عراق میدان جنگ و درگیری طرف‌های دیگر نخواهد بود و ما از آرام‌سازی فضا در منطقه حمایت می‌کنیم. عراق اکنون در شرایطی غیرقابل اجتناب قرار گرفته است. ما به طرف‌های آمریکایی و ایرانی تاکید کردیم که درگیری آنها با گفت‌وگو و میز مذاکرات حل و فصل می‌شود.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت احترام به حاکمیت عراق از سوی طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای،گفت: ما مخالف آنیم که عراق عرصه دیگری میان طرف‌های منطقه‌ای باشد و بر رد و محکومیت حملات اخیر در عراق تاکید می‌کنیم.

وزیر خارجه عراق بر ضرورت حمایت از تلاش‌های عراق در نبرد با تروریسم تاکید کرد و افزود: مبارزه با تروریسم یک مسئله عراقی نیست بلکه مسئله‌ای بین‌المللی و منطقه‌ای است. هرگونه تشدید تنشی در منطقه، قدرت تروریستها را تقویت خواهد کرد.

در مقابل وزیر خارجه اردن نیز تایید کرد که حامل پیام شاه اردن برای نخست وزیر عراق درباره مسئله کاهش تنش‌ها در منطقه است و گفت: ما در این دیدار درباره هماهنگ‌کردن تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها در منطقه و تاکید بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق گفت‌وگو کردیم. ما خواستار کاهش‌ تنش‌ها و تکیه به گفت‌وگو برای حل بحران‌ها و تضمین دوری عراق از کانون درگیری‌ها هستیم.

الصفدی با اشاره به ضرورت تلاش همه‌جانبه برای کاهش تنش‌ها برای حفظ آرامش در منطقه ، گفت: منطقه نیازی به جنگ‌ها یا درگیری‌های جدید ندارد و ما به همکاری با عراق برای مبارزه با تروریسم و خطر داعش که هنوز وجود دارد، ادامه خواهیم داد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه اردن قرار است در ادامه حضورش در بغداد، با «برهم صالح» رئیس‌جمهوری، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور و «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

پیشتر، وزارت خارجه عراق اعلام کرده بود که الصفدی حامل پیام «عبدالله دوم» شاه اردن برای عراق است و قرار است درباره کاهش شدت تنش‌ها در منطقه و تلاش برای آرام‌سازی اوضاع و حمایت از عراق با مقامات عراقی دیدار و رایزنی کند.

۱۳۹۸/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...