نسخه چاپی

گفت‌وگوهای فلسطین و رژیم صهیونیستی

پایگاه اینترنتی المانیتور 13 آوریل 2014 (۲4 فروردین) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای فلسطین و رژیم صهیونیستی پرداخت

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی المانیتور 13 آوریل 2014 (۲4 فروردین) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای فلسطین و رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: در میانه تلاش‌ها برای نجات گفت‌وگوهای اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و فلسطین، نفتلی بنت، وزیر اقتصاد و تجارت و رئیس حزب هابیت‌های یهودی 10 آوریل به نتانیاهو گفت که اگر زندانیان عرب مطابق چارچوب توافق آزاد شوند، حزبش به‌سرعت دولت ائتلافی را ترک خواهد کرد. حال نتانیاهو می‌داند که اگر گفت‌وگوها کنار گذاشته شود، ائتلافش از هم خواهد پاشید. همچنان نامشخص است که آیا ایزاک هرزوگ، رئیس تازه‌منتصب حزب کارگر، با جایگزینی هابیت‌های یهودی در دولت موافقت خواهد کرد یا خیر؟ بنابراین، درک این نکته جالب توجه است که انگیزه نتانیاهو برای نجات گفت‌وگوها چه خواهد بود؟

در ادامه مقاله آمده است: مسئله اصلی این است که آقای نتانیاهو واقعاً چه می‌خواهد؟ آیا اظهارات وی در مورد ضرورت راه‌حل دوکشوری برای آینده جمعیتی اسرائیل صرفاً لفاظی است یا اینکه وی واقعاً به این موضوع معتقد است؟ آیا تعهد وی به گفت‌وگوها مشتاقانه است یا وی یک بازی سیاسی را پیش می‌برد که در آن، آمریکایی‌ها، فلسطینی‌ها و به‌ویژه تزیپی لیونی، وزیر دادگستری‌اش را برای وقت‌کشی فریب می‌دهد تا نخست‌وزیری خود را تداوم ببخشد؟ بیشتر مفسران اسرائیلی با بررسی سوابق سیاسی نتانیاهو متقاعد هستند که سناریوی وقت‌کشی نتانیاهو می‌تواند درست باشد. نتانیاهو یک نظریه‌پرداز افراطی نیست. وی فردی حرفه‌ای در تداوم بقای خود است. او برای ماندن در قدرت به هر کاری دست می‌زند. نتانیاهو تنها به این می‌اندیشد که رکورد طولانی‌ترین زمان نخست‌وزیری را برای خود در تاریخ اسرائیل ثبت کند؛ رکوردی که دیوید بن‌گوریون، اولین نخست‌وزیر اسرائیل، همچنان دارنده این عنوان است. اسرائیل شاهد کشمکش شدید داخلی میان میانه‌روها و افراط‌گرایان است. مردم اسرائیل خواهان آرامش هستند. کسانی که خواهان هرج‌ومرج هستند، شرایط را برای ظهور آرماگدون فراهم می‌کنند. به عبارت دیگر، آن‌ها خواهان استقرار سومین پادشاهی یهودی، ایجاد کشور فلسطینی در اردن و الحاق تمام اراضی اشغالی هستند.

در پایان مقاله آمده است: در اوضاع پرمخاطره کنونی نتانیاهو خود می‌داند که باید گفت‌وگو با فلسطینی‌ها را دنبال کند. چشم‌انداز شناسایی کشور فلسطین از سوی سازمان ملل، کشیده شدن پای اسرائیل به دادگاه‌های بین‌المللی و تحریم اسرائیل، همگی به‌سادگی برای نخست‌وزیر اسرائیل وحشت‌آور است. در عین حال، وی به‌خوبی آگاه است که در صورتی که با فلسطینی‌ها همراهی بیشتری داشته باشد، ائتلافش و جایگاهش به‌عنوان رهبر جناح راست را از دست خواهد داد. در صورتی که گفت‌وگوها با چالش روبه‌رو شود، نتانیاهو به‌شدت به آمریکایی‌ها وابسته خواهد شد. تنها آمریکا قادر خواهد بود که به اسرائیل و کاهش خسارات آن در عرصه بین‌المللی کمک کند. نتانیاهو به منظور کسب توان لازم، به همدلی دولت آمریکا نیاز دارد. پرسش اینجاست که آیا نتانیاهو به آنچه می‌خواهد، خواهد رسید یا خیر؟

 تحلیل‌: آنچه که درباره صهیونیست‌ها به‌طور قطعی می‌توان گفت، تندروی‌ و دشمنی قسم‌خورده همه آن‌ها با فلسطین و مسلمانان است و فرق نمی‌کند از حزب مذهبی و ملی‌گرای افراطی چون هابیت‌های یهودی باشد یا حزب‌ کارگر و شاس و... ضمن اینکه آن‌ها هیچ‌گاه در مذاکرات با فلسطینیان به‌دنبال یک مذاکره برابر، عادلانه و محترمانه نیستند. حال دولت صهیونیستی‌ هم که سرکار باشد، رویه همین خواهد بود، صهیونیست معتدل وجود ندارد.

۱۳۹۳/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...