نسخه چاپی

تداوم تحریمهای آمریكا علیه ایران و روسیه

در حال حاضر تحریم‌های اقتصادی، كانون فشار علیه ایران است. در عین حال، آمریكا از طریق اداره نظارت بر اموال خارجی وزارت خزانه‌داری توانسته علیه مقامات روسی و معاونان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تحریم‌هایی به اجرا گذارد. این تحریم‌ها مطابق سه دستور اجرایی باراك اوباما، رئیس‌جمهور، در ماه مارس به اجرا گذاشته شده است.

گروه ترجمه - خبرگزاری رویترز 15 آوریل 2014 (26 فروردین) در مقاله‌ای به چالش‌های آمریکا در تداوم تحریم‌ها علیه ایران پرداخت و نوشت: در حال حاضر تحریم‌های اقتصادی، کانون فشار علیه ایران است. در عین حال، آمریکا از طریق اداره نظارت بر اموال خارجی وزارت خزانه‌داری توانسته علیه مقامات روسی و معاونان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تحریم‌هایی به اجرا گذارد. این تحریم‌ها مطابق سه دستور اجرایی باراک اوباما، رئیس‌جمهور، در ماه مارس به اجرا گذاشته شده است. تحریم‌ها تا حدی نمادین و بیش از صدمه به اقتصاد روسیه در راستای رساندن پیام به رهبران روسیه بودند؛ از جمله قطع دسترسی روسی‌ها و بانک روسیا به نظام اقتصادی آمریکا و توقیف اموال آن‌ها در آمریکا. مشخص نبود که آیا این تحریم‌ها برای فشار بر پوتین به‌منظور توقف ادعاهای ارضی روسیه کافی بود یا خیر؟

در پایان مقاله آمده است: وزارت خزانه‌داری آمریکا خود را برای افزایش تحریم‌ها علیه روسیه آماده می‌کند. سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، روز یکشنبه گفت که آمریکا آماده افزایش تحریم‌ها علیه روسیه در صورت تداوم اقدامات نظامی حامیان روسیه در شرق اوکراین است. اوباما با توسل به تحریم‌ها در واکنش به مداخله روسیه در اوکراین، روند عدم مداخله‌گرایی نظامی را در پیش گرفت؛ همان‌‌گونه که این رفتار را می‌توان در سیاست‌های آمریکا در قبال کره‌شمالی، ایران و سوریه دید. در واقع، اداره نظارت بر اموال خارجی وزارت خزانه‌داری (OFAC) به اتاق جنگ و خط مقدمی برای آمریکا و متحدانش تبدیل شده است. مقامات کنونی و سابق این اداره در مصاحبه‌های خود در مورد برخی از اقدامات این نهاد از جمله تحمیل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، مطالبی را بیان داشته‌اند. واحد تحریم‌ها با صدوهفتاد نفر پرسنل که عمدتاً از وکلا و تحلیل‌گران اطلاعاتی تشکیل شده، قدرت فوق‌العاده‌ای دارد و در واقع می‌تواند جریان تبادلات دلار در سراسر جهان را مختل و مدیریت کند. شرکت‌های تجاری که با این اداره سر و کار دارند، اظهار نارضایتی می‌کنند که اغلب تحریم‌ها بدون وجود شواهد و مدارک کلیدی تحمیل می‌شوند.

در پایان مقاله آمده است: سخنگوی ولادیمیر پوتین تحریم‌های آمریکا را غیرقابل قبول خوانده است. مقامات وزارت خزانه‌داری نتوانسته‌اند در مورد برخی از تحریم‌ها علیه روسیه ادله و مدارک کافی ارائه کنند؛ اما آمریکا مبنای تحریم‌های خود را به‌ویژه علیه برخی شرکت‌هایی که پوتین در آن‌ها دخیل است، محکم و دقیق می‌داند. تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های یکجانبه همواره موفق نیستد به‌طوری که تحریم تجاری پنجاه و چهار ساله آمریکا علیه کوبا چندان نظام سوسیالیستی کوبا یا دیدگاه ضدآمریکایی این کشور را تغییر نداده است؛ اما وزارت خزانه‌داری به همراه کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا بسیاری از کسانی را که مدعی بودند تحریم‌ها علیه ایران به شکست می‌انجامد، به این نتیجه رسانده که برآوردشان اشتباه بوده و برعکس، این تحریم‌ها موفق بوده است. محدودیت‌های شدید نفتی و اقتصادی علیه ایران ظاهراً ایران را به پای میز مذاکره کشاند. آمریکا با چالش‌هایی در آینده روبه‌روست. در صورتی که قدرت و تسلط اقتصادی آمریکا در جهان در سال‌های آینده کاهش یابد، بیم آن می‌رود که هدف حملات و فشارهای اقتصادی کشورهایی مانند چین و روسیه قرار گیرد.

 تحلیل‌:
آمریکایی‌ها اصرار دارند به هر نحوی القا کنند تحریم‌ها علیه ایران مؤثر بوده تا با تبدیل تحریم‌ها به سلاح جایگزین عملیات نظامی، آن را رویه‌ای کارآمد برای تسلیم مخالفانشان نشان دهند. در برابر این اصرار و ادعا این پرسش تعیین‌کننده‌ قرار دارد: اگر ایران به‌غنی‌سازی بیست درصد دست نمی‌یافت و نوزده هزار سانتریفیوژ فعال و آب سنگین در حال تکمیل و تأسیسات مستحکم زیرزمینی فردو و صدها دانشمند جوان هسته‌ای نداشت و با این همه امکان و استعداد، دستش پر نبود، باز هم حاضر به مذاکره بود یا خیر؟ رفتار گذشته ایران نشان می‌دهد که پاسخ، منفی است به این معنا که تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکره نکشانده؛ که دست پر ایران ایجاب می‌کرد مذاکره کند.

۱۳۹۳/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...