نسخه چاپی

واكنش نماینده ایران به اظهارات اومانو

نماینده دائم كشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام كرد: این كه با عدم اجرای پروتكل الحاقی آژانس نمی‌تواند در خصوص عدم وجود فعالیت‌های احتمالی (هسته‌ای) اعلام نشده نظر دهد فقط مربوط به ایران نیست و بسیاری از اعضای آژانس كه پروتكل الحاقی را یك سند داوطلبانه می‌دانند، آن را اجرا نكرده‌اند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص سند دو صفحه‌ای که آژانس روز پنج‌شنبه منتشر کرده است، گفت این سند در واقع روزآمد شده سند قبلی و نشان دهنده آن است که ایران به اجرای اقدامات داوطلبانه طبق توافق ژنو همچنان ادامه می‌دهد.

نجفی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر آمانو در مصاحبه با خبرگزاری شینهوا گفت: اگر چنین مطالبی صحت داشته باشد، مایه تعجب است که در فضای همکاری فعلی با آژانس چنین موضوعاتی مطرح می‌شود. با اجرای اقدامات طبق توافق ژنو و همچنین اقدامات عملی توافق شده طبق بیانیه مشترک در مورد چارچوبی برای همکاری، ایران اقدامات داوطلبانه‌ای را به اجرا در آورده که بر اساس آن تمام ابعاد برنامه هسته‌ای کاملا شفاف بوده است. طبق گزارش‌های آژانس همه فعالیت‌ها صلح‌آمیز بوده و آژانس هیج انحرافی را تاکنون ثبت نکرده است.

وی ادامه داد: مواضع ایران در خصوص اجرای کد اصلاح شده 3.1 و همچنین پروتکل الحاقی که آقای آمانو به آنها اشاره کرده نیز کاملا روشن است. ایران قبلا هر دو را امضا و به صورت داوطلبانه اجرا می کرد ولی با ارجاع غیرقانونی و غیر حقوقی موضوع ایران به شورای امنیت و وضع تحریمهای ناعادلانه اجرای آن‌ها را متوقف کرد لذا این که با عدم اجرای پروتکل الحاقی آژانس نمی‌تواند در خصوص عدم وجود فعالیت های احتمالی اعلام نشده نظر دهد فقط مربوط به ایران نیست و بسیاری از اعضای آژانس که پروتکل الحاقی را یک سند داوطلبانه می دانند آن را اجرا نکرده و همه آنها همین وضعیت را دارند.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این موضوعات اکنون در چارچوب گفت‌وگوها با گروه ۱+5 در حال مذاکره است و تا رفع کامل تحریم‌های ناعادلانه هیچ کس حتی آژانس نباید انتظار اجرای آن‌ها را داشته باشد.

نجفی درباره بحث مطالعات ادعایی گفت: درباره اتهامات و ادعاهایی که تابحال یک مدرک متقن و موثق در مورد آن‌ها ارائه نشده تنها باید گفت که مایه تاسف است در حالی که ایران در حال همکاری با آژانس است این موضوعات بدون پشتوانه به رسانه‌ها کشانده می‌شود.

۱۳۹۳/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...