نسخه چاپی

پایی كه پس می زند و دستی كه پیش می كشد!

قرعه ای كه به نام آمانو افتاده است

در خصوص اتهامات و ادعاهایی كه تا به حال یك مدرك متقن و موثق در مورد آنها ارائه نشده تنها باید گفت كه مایه تاسف است در حالی كه ایران در حال همكاری با آژانس است این موضوعات بدون پشتوانه به رسانه‌ها كشانده می‌شود.

حدود دو ماه پیش، یعنی 2 اسفند سال 92 بود که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود غنی سازی بالای 5 درصد توسط جمهوری اسلامی ایران را تایید کرد و گفت: ایران 6 اقدام عملی مقدماتی که با آژانس در نوامبر 2013 در ارتباط با "چارچوب برای همکاری" توافق کرده بود را اجرا کرده است.
او همچنین به این نکته هم اشاره کرده بود که ایران اطلاعات و دسترسی مدیریت شده به معدن و آسیاب اورانیوم در گچین را ارائه کرده و اجازه دسترسی روزانه به تاسیسات هسته ای در نطنز و فردو را داده است.
حالا اما یوکیو آمانو در اظهارنظری کاملا متناقض در گفت و گو با خبرگزاری شین هوا درباره برنامه های صلح آمیز هسته ای کشورمان گفته که آژانس نمی‌تواند ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تایید کند!
او بر این نکته هم تاکید کرده که روند حل و فصل "ابعاد احتمالی نظامی" برنامه هسته ای ایران باید تسریع شود و اگر این همکاری کند باشد ممکن است حل 12 مورد از موضوعات مربوط به این مساله مدت ها طول بکشد.
این اظهارات البته دقیقا چند روز پس از انتشار سخنان یک عضو بلند پایه هیات امریکایی در مذاکرات وین مبنی بر اینکه "پیش از حل شدن موضوع ابعاد نظامی احتمالی (PMD) مذاکرات نهایی با ایران آغاز نمی شود" مطرح شده و نشان می دهد که آمانو هم راستا با امریکا و غرب به تکمیل و تایید این سخنان پرداخته است.
اظهارنظری که البته چندان دور از انتظار هم نبود و وی بارها این مساله را در خصوص برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی عنوان کرده است؛ سخنانی که به شدت به اربابان استعمارگر غربی و صهیونیستش شباهت دارد.
کسانی که یا به صورت مداوم از روی میز بودن همه گزینه ها علیه ایران سخن می گویند و یا با نشان دادن تصویری از زمان ساخت بمب هسته ای توسط جمهوری اسلامی، هر بار به طریقی بر طبل ادعاهای خود می کوبند.
قرعه ادعا پس از دو ماه اکنون به نام آمانو افتاده تا همسو با امریکا و همپیمانانش سناریوی نخ نمای عدم تایید ماهیت صلح آمیز تاسیسات هسته ای ایران را از نو تکرار کند.
سناریوی ای که برای نخستین بار در سال 2011 مطرح شد و از آن سال به بعد همواره یکی از موارد مهم دست آویز برای آژانس انرژی اتمی و غرب شده؛ دست آویزی که پس از انجام اقدامات اعتمادساز ایران نیز همچنان به قوت خود باقی است.
هرچند مقامات مذاکره کننده ایرانی بارها بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای تاکید کرده و اقدامات مهمی برای همکاری با آژانس انجام داده اند اما غربی ها همچنان بر ادعاهای خود پافشاری می کنند.
ادعاهایی که حتی منتظر اتمام مهلت 6 ماهه طرفین به یکدیگر نیز نمانده و هر بار به طریقی مطرح شده اند. سخنانی که نه سند رسمی و موثقی برای اثباتشان ارائه و نه نشانه ای بر صحتشان کشف شده است همچنانکه مدیرکل قبلی آژانس در گزارشی در سال 2008 اعلام کرده که هیچ سندی در تأیید ارتباطات داخلی و اداری میان "نمک سبز" و سایر موضوعات باقیمانده درباره مطالعات ادعایی، یعنی آزمایش انفجاری قوی و موشک فراجوی توسط آژانس به ایران تحویل یا عرضه نشده است.
این نکته نیز قابل تامل است که کارشناسان آژانس به طور مداوم از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده و در جریان روند فعالیت ها نیز قرار دارند؛ آمانو در یکی از گزارشات خود بر این نکته تاکید کرد: آژانس هیچ استفاده عملی از مواد هسته‌ای در ارتباط با مطالعات ادعایی را شناسایی نکرده است.
در اینکه آیا آژانس و مقامات امریکایی با بیان این اظهارات در پی به نتیجه نرساندن مذاکرات و ادامه فضاسازی های بین المللی علیه جمهوری اسلامی هستند یا به دنبال کسب امتیازات بیشتر از این رهگذر جدید مشخص نیست اما موضع جمهوری اسلامی در این خصوص کاملا واضح است.
همچنانکه رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده که مواضع ایران در خصوص اجرای کد اصلاح شده سه ممیز یک و همچنین پروتکل الحاقی که آقای آمانو به آنها اشاره کرده کاملا روشن است. ایران قبلا هر دو را امضا و به صورت داوطلبانه اجرا می‌کرد، ولی با ارجاع غیرقانونی و غیرحقوقی موضوع ایران به شورای امنیت و وضع تحریم‌های ناعادلانه اجرای آنها را متوقف کرد، لذا اینکه با عدم اجرای پروتکل الحاقی آژانس نمی‌تواند در خصوص عدم وجود فعالیت‌های احتمالی اعلام نشده نظر دهد فقط مربوط به ایران نیست و بسیاری از اعضای آژانس که پروتکل الحاقی را یک سند داوطلبانه می‌دانند آن را اجرا نکرده و همه آنها همین وضعیت را دارند.
وی به این مساله هم اشاره کرده که این موضوعات اکنون در چارچوب گفت‌وگوها با گروه 5+1 در حال مذاکره است و تا رفع کامل تحریم‌های ناعادلانه هیچ‌کس حتی آژانس نباید انتظار اجرای آنها را داشته باشد، اما در خصوص اتهامات و ادعاهایی که تا به حال یک مدرک متقن و موثق در مورد آنها ارائه نشده تنها باید گفت که مایه تاسف است در حالی که ایران در حال همکاری با آژانس است این موضوعات بدون پشتوانه به رسانه‌ها کشانده می‌شود.

۱۳۹۳/۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...